Bestaande klanten, de slapende schatkist

Artikelen

Maak van je bestaande klanten geen slapende schatkist

Maak jij net als veel andere bedrijven de fout om de focus volledig op de aanwinst van nieuwe klanten te leggen? Steek je hier veel tijd, energie en geld in?

Verlies je daardoor soms je bestaande klanten uit het oog? Dat is zonde. Zeker omdat het eigenlijk stukken gemakkelijker en effectiever is om een bestaande klant vast te houden en te reactiveren dan om nieuwe klanten aan te trekken en te overtuigen. En er valt ook nog eens veel meer winst mee te behalen.

Er zijn verschillende manieren waarop je je slapende klanten aanmoedigt om opnieuw bij jou te kopen. 

Hoeveel geef jij uit aan de werving van nieuwe klanten?

Hoeveel budget gaat er naar je Google Ads campagnes? Hoeveel tijd en energie steek je in je social media campagnes? Ben je ook nog best veel tijd kwijt aan SEO optimalisatie? We liken en delen ons suf en proberen via advertenties de doelgroep te overtuigen van onze vaardigheden en aantrekkelijkheid.

Al met al besteden we veel tijd en geld aan de werving van nieuwe klanten. Maar er is nog een andere manier om geld te verdienen…

Denk ook eens aan je huidige klanten

Steek je net zoveel tijd en budget in je huidige klanten als in de aanwas van nieuwe klanten? 

Wat is de laatste marketingactie die je ingericht hebt voor je huidige klantenbestand? Stuur je ze rond Kerst een fles wijn en gaat er regelmatig een nieuwsbrief uit? Heb je weleens bedacht wat je nog meer voor ze zou kunnen doen? 

Bestaande klanten zijn al bekend met je organisatie en hebben al eens voor jou gekozen. Bijkomend voordeel is dat je ze ‘GRATIS’ kan benaderen. Dat maakt ze een heel waardevol bezit. Zorg ervoor dat ze ook de volgende keer weer voor jou kiezen en dat je ze niet verliest.

Wanneer je ervoor kiest om een deel van je marketingbudget aan bestaande relaties te spenderen, merk je al snel dat je omzet een behoorlijke impuls krijgt.

Investeer in klantactivatie aan de hand van je data

Wanneer je je klantgegevens bijhoudt in een database, dan heb je automatisch heel veel informatie over je bestaande klanten in handen. Je weet onder andere in welke producten of diensten ze geïnteresseerd zijn, hoeveel aankopen ze gedaan hebben en wanneer ze voor het eerst bij je bestelden. 

Welke klantgegevens heb jij in de afgelopen weken, maanden, jaren verzameld? Bedenk hoe je er met deze data voor kan zorgen dat je klanten opnieuw activeert. 

Bestaande klanten kan je heel gericht benaderen en opnieuw proberen te activeren. Laat je klanten kennismaken met vernieuwende producten of diensten die je aanbiedt. Promoot (gelijkwaardige) producten die de klant al eens aangeschaft heeft opnieuw. Kortom, haak in op zijn interesse! Het is ook een idee om de klant te verrassen met een leuke attentie op de dag dat hij voor het eerst een aankoop bij je deed.  

Bied vaste klanten mooie kortingen of aanbiedingen om hun loyaliteit te belonen. Loopt een contract of abonnement bijna af? Bied je huidige klanten dan een passende nieuwe aanbieding. 

Dankzij marketing automation kunnen deze acties geautomatiseerd plaatsvinden. Upload klantdata naar het marketing automation systeem waarna er geautomatiseerd mails gestuurd worden op de gewenste momenten naar bepaalde klanten.

Investeer in klanttevredenheid om herhaalaankopen te stimuleren

Tevreden klanten zullen sneller een herhaalaankoop bij je doen dan ontevreden klanten. Breng de klanttevredenheid in kaart om te achterhalen hoe tevreden jouw huidige klanten zijn. Communiceer met je klanten en inventariseer wat er goed en wat er minder goed gaat. Dit kan door middel van een persoonlijk interview of een enquête.

Achterhaal of de klantbehoefte nog hetzelfde gebleven is. Zijn er specifieke wensen waar jij op in kunt spelen? Is er iets veranderd in hun persoonlijke situatie? Zodra de behoeften van klanten veranderen en jij hier niet van op de hoogte bent, is de kans groot dat ze overstappen naar de concurrent. En dat wil je uiteraard voorkomen.

Maar hoe verhoog je nu de klanttevredenheid? Dat doe je door je klanten meer te geven dan ze van je verwachten. Overtref continu hun verwachtingen. Bel je klanten op om te vragen hoe hun aangeschafte product bevalt. Geef ze eens spontaan een extra attentie bij hun bestelling of voeg een handgeschreven kaartje toe.

En mocht er toch een klacht zijn, los die dan op een correcte manier op door samen naar een passende oplossing te zoeken. 

Hele tevreden klanten kunnen zelfs de ambassadeurs worden van je organisatie en nieuwe klanten naar je toe sturen. Stimuleer het aanbrengen van nieuwe klanten door een aanbrengbonus of een korting.

Maak van je bestaande klanten niet je slapende schatkist, maar zorg ervoor dat je ze keer op keer overtuigt om bij jou te kopen.

Wat is jouw uitdaging?

Meld je aan voor een gratis en geheel vrijblijvende brainstormsessie.