“Als ik de naam van mijn bedrijf Google is mijn website niet direct zichtbaar in de zoekmachine”.
“Hoe kan dat?”
Een vraag die vaak door ondernemers aan ons gesteld wordt. Slecht of zelfs onzichtbaar zijn in de zoekmachine betekent dat potentiele klanten jouw website niet zullen vinden, waardoor jij als ondernemer omzet misloopt.
Hoog tijd dus om daar een concreet en allesomvattend antwoord op te geven met concrete tips. Het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachine is niet een project dat je morgen kunt afvinken.
Het verbeteren van de zichtbaarheid binnen Google kost tijd. Echter als je eenmaal die posities hebt ingenomen in de zoekmachine, dan heb je er lang plezier van. Zonder dat je voor deze bezoekers hoeft te betalen.
In dit artikel geven we jou praktische tips om beter gevonden te worden op het internet.
- Waarom moet ik de zichtbaarheid van mijn website binnen Google verbeteren?
- Tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren
Waarom moet ik de zichtbaarheid van mijn website binnen Google verbeteren?
Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom jij als ondernemer of manager zich zou moeten bekommeren om het vergroten van de zichtbaarheid in de Google-zoekopdrachten:
- Het verhogen van de zichtbaarheid in Google leidt tot meer website bezoekers.
- Meer website bezoekers geeft je meer mogelijkheden om geld te verdienen en je bedrijfsomzet te vergroten.
- Inzicht in wat goed scoort in Google en waar je doelgroep naar op zoek is. Het helpt je beslissen welke onderwerpen je vaker wilt benoemen op je website.
Tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren
Voordat je de diepte induikt en direct gaat uitvoeren zul je eerst een overzicht moeten krijgen van de totale omvang van je website en de huidige prestaties van jouw website.
Grote kans dat jouw website uit meer pagina’s bestaat dan de pagina’s die je nu in het menu ziet staan.
Hoe krijg je deze inzichten?
1. Voer een SEO audit uit voor jouw website.
Een SEO audit geeft je inzicht in:
- Het aantal pagina’s op jouw gehele website.
- Het aantal geoptimaliseerde pagina’s op jouw website.
- Hoe snel of hoe langzaam jouw website is. Hoe sneller een website geladen wordt, hoe prettiger de gebruikservaring voor een bezoeker. Hoe langzamer je website, des te sneller iemand jouw website verlaat.
- Hoeveel (technische) fouten jouw website bevat. 404 pagina’s die niet bezocht kunnen worden. Afgebroken interne links. Fouten met de sitemap (legenda van je website). Een audit geeft inzicht in deze fouten. Deze fouten beïnvloeden jouw rankings in Google.
Onderstaand een aantal screenshots vanuit de tools die wij gebruiken om een website audit uit te voeren.
2. Maak een sitemap en dien deze in bij de zoekmachines
Nu is jouw volgende vraag waarschijnlijk; ‘Wat is een sitemap?‘
Een sitemap is een overzicht waarin alle pagina’s van jouw website zichtbaar zijn. De sitemap is een handig hulpmiddel voor de zoekmachines om de pagina’s op jouw website te vinden.
Nu is je volgende vraag misschien
“Hoe maak je een sitemap? Hoe kom ik aan een sitemap van mijn website?“
Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je deze vrij eenvoudig toevoegen met de Yoast SEO plugin.
Mocht je hier niet uitkomen. Neem dan gerust even contact op met onze experts!
Zodra je een sitemap hebt gemaakt kun je deze indienen binnen Google Search Console.
Na het indienen van de sitemap krijg je inzicht in de algemene ‘gezondheid’ en fouten binnen jouw website.
Het kan minimaal 24 uur duren voordat de sitemap is bekeken en goedgekeurd.
3. Zorg dat je website goed werkt op mobiele apparaten
Bezoek de volgende link: Is je webpagina geschikt voor mobiele apparaten?
Is jouw website niet geschikt voor mobiele apparaten, dan zie je volgende melding:
Is jouw website wel geschikt voor mobiele apparaten, dan zie je de volgende melding:
4. Gebruik longtail zoekwoorden voor een betere lokale vindbaarheid
Gebruik long tail zoekwoorden die verband houden met de geografische ligging van jouw bedrijf.
Dit zal ervoor zorgen dat je lokaal, in de directe omgeving van jouw fysieke bedrijfsadres, beter gevonden wordt.
Bekijk hier een aantal lokale SEO tips om je website beter vindbaar te maken.
Zo willen wij met ons bedrijf bijvoorbeeld goed gevonden worden op de term: ‘online marketing bureau Alphen aan den rijn’, zodat potentiele nieuwe klanten uit Alphen aan den Rijn en omgeving onze website vinden in de directe regio.
5. Achterhaal welke zoektermen jouw potentiele klanten invoeren in google
Als je namelijk weet te achterhalen welke zoekwoorden jouw potentiele klanten gebruiken in de zoekmachine, om producten of diensten te vinden die gelijk zijn aan jouw producten en diensten, dan kun je hier pagina’s voor gaan creëren op jouw website.
Uit een zoekwoordenonderzoek zijn wij er bijvoorbeeld achter gekomen dat onze potentiele klanten binnen de zoekmachine zoeken op termen als:
- ‘Beter gevonden worden in Google’
- ‘Website vindbaar maken in Google’
- ‘Hoe zorg ik dat mijn website gevonden wordt?’
Door hier een aansluitende pagina voor te schrijven en uit te leggen hoe je, je website beter vindbaar maakt, kun je nieuwe website bezoekers aantrekken via de zoekmachine.
Bekijk ook hoeveel advertenties er worden gepresenteerd na het invoeren van een bepaalde zoekterm in de zoekmachine. SEO vs. SEA gaan hand in hand.
6. On page SEO optimalisaties
Om je website goed vindbaar te maken binnen Google zul je de pagina’s en artikelen die je schrijft moeten optimaliseren met zogenaamde; on page seo factoren.
- Titels
- URL’s van een pagina’s
- Kopteksten
- Meta Descriptions
Zijn een aantal van deze factoren die je kunt optimaliseren om je website beter vindbaar te maken.
7. Minimaliseer het aantal technische fouten op je website
Als jouw website bijvoorbeeld 404 pagina’s bevat (‘doodlopende wegen op je website’), dan is dit een signaal naar Google dat jouw website technisch dient te worden geoptimaliseerd.
Een website kan nog zo goed zijn geoptimaliseerd. Als jouw website technisch niet goed in elkaar steekt, dan staat jouw website op een gammel fundament en zal je website minder goed door Google gevonden worden.
Hieronder een voorbeeld uit Google Search Console waarin wordt aangegeven hoeveel en welke URL’s verbeterd moeten worden.
8. Optimaliseer je afbeeldingen
Daar waar je op je website je teksten kunt optimaliseren, kun je ook je afbeeldingen in Google laten ranken.
Door deze afbeeldingen goed te optimaliseren worden je afbeeldingen zichtbaar in Google en kunnen deze afbeeldingen een rode loper worden naar jouw website.
9. Voeg gestructureerde data toe
Dit kun je doen met behulp van schema markup.
Vaak is dit even stoeien met codes en scripts aan de achterkant van een website.
Kom je hier niet uit?
Vraag dan of een SEO specialist je daarbij kan helpen.
10. Voeg je bedrijf toe aan Google Maps
Veel mensen zoeken binnen een specifieke locatie naar producten of diensten. Als bedrijf wil je ook op lokaal niveau gevonden worden. Voeg je bedrijf toe aan Google Maps.
Zie het als een extra rode loper, voor websitebezoekers, naar je website toe.
11. Zorg dat je een snelle website hebt
Websitesnelheid is een ranking factor in de ogen van Google.
Gebruikers willen snel antwoorden vinden op hun vragen en uit gegevens blijkt dat mensen echt geven om hoe snel hun pagina’s laden.
Het Search-team van Google kondigde in 2010 aan dat snelheid een ranking signaal zou zijn voor desktop zoekopdrachten en vanaf juli 2018 is paginasnelheid ook een ranking factor voor mobiele zoekopdrachten.
Bekijk daarom altijd goed naar je ‘Core Web Vitals‘. Via de Pagespeed Insights die Google je geeft kun je ervoor zorgen dat je website sneller wordt en bezoekers een snelle, gebruiksvriendelijke website voorgeschoteld krijgen.
Wil je meer van dit soort waardevolle tips ontvangen?
< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!
< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.