Select Page

Wat is marketing automation?

Alle blogs, Marketing automation

Gepubliceerd op: 11.23.2020
In dit artikel geven we je achtereenvolgens antwoord op de onderstaande vragen: Wat betekent marketing automation? Wat heb je nodig om een email marketing funnel op te zetten? Voor wie is marketing automation interessant? Wat doet marketing automation? Wat betekent marketing automation voor de klantreis? Best practices van marketing automation. Is marketing automation gebruiksvriendelijk? Wat […] Lees verder

In dit artikel geven we je achtereenvolgens antwoord op de onderstaande vragen:

  1. Wat betekent marketing automation?
  2. Wat heb je nodig om een email marketing funnel op te zetten?
  3. Voor wie is marketing automation interessant?
  4. Wat doet marketing automation?
  5. Wat betekent marketing automation voor de klantreis?
  6. Best practices van marketing automation.
  7. Is marketing automation gebruiksvriendelijk?

Wat betekent marketing automation?

Marketing automation is het automatisch versturen van emails naar de bezoekers die hun naam en emailadres hebben ingevoerd op jouw website in ruil voor bijvoorbeeld een brochure, checklist of andere weggever op je website. Deze emails kun je automatisch met een zelf gekozen interval versturen naar je mailinglijst. Ongeacht wanneer iemand zijn of haar gegevens achterlaat op je website.

Het doel van de marketing automation funnel is bezoekers op te leiden tot klanten. Voordat je deze bezoekers een aanbieding doet, wil je eigenlijk al dat de funnel dusdanig waardevol is, dat klanten iets bij je willen kopen. Met een marketing automation funnel kun je dit proces 100% geautomatiseerd inrichten. Dit doe je dus door de hierboven genoemde reeks aan e-mails klaar te zetten die met een zelf ingestelde interval worden verstuurd. De afbeelding hieronder laat een dergelijke emailreeks zien. In de donkerblauwe zie je welke e-mails er worden verstuurd in deze reeks en de witte vlakken geven aan wat de interval is in dagen tussen twee e-mails.

Flowchart uit een drip campagne  binnen marketing automation

De hierboven gepresenteerde ‘workflow charts’ kunnen zelf worden ontwikkeld of er kan gebruik gemaakt worden gemaakt van vooraf ontworpen automatiseringen. Deze zijn te vinden binnen de marketing automation tool die je hiervoor gebruikt.  

Wat heb je nodig om een email marketing funnel op te zetten?

voorbeeld van een lead magnet

Houd het simpel. Misschien is de foto bovenaan dit artikel al overweldigend. Wees gerust. We gaan je nu uitleggen wat je nodig hebt om eenzelfde soort funnel te bouwen zoals hierboven is afgebeeld.

Dit is wat je van tevoren nodig hebt:

  • Een gratis weggever op je website. Ook wel een ‘lead magnet’ genoemd. Dit kan zijn een brochure, checklist, whitepaper zijn enz. Daarna kun je namelijk pas de emailreeks versturen.
  • Een vervolgmail, waarin je puur alleen vraagt of ze je weggever al hebben gelezen en of ze nog vragen hebben op basis van deze weggever.
  • Artikel of video over het onderwerp waarin je het onderwerp van de weggever nogmaals benoemd.
  • Email waarin je verwijst naar alle blogartikelen over het onderwerp van de weggever.
  • Verwijs naar een webinar als je die hebt gegeven over hetzelfde onderwerp.
  • Na 5, 6 of 7 mailtjes kun je een aanbod doen van je product.

Waardevolle tip: Houd de emailreeks heel specifiek aan het onderwerp van de weggever.

Je wilt de mensen op je mailinglijst namelijk dusdanig helpen met waardevolle informatie, zodat ze uiteindelijk besluiten om alsnog over te gaan op aanschaf van je product of dienst. Zorg dat zoveel mogelijk mensen je email openen en de linkjes aanklikken die je in je mails hebt opgenomen.

Vaak worden de emails die je stuurt door steeds minder mensen geopend. Email 1 zorgt vaak voor de hoogste open rates en de mails die daarop volgen worden vaak door een kleinere groep geopend. Dit heeft te maken met de aandacht spanne, die deels verslapt. Dat is op zich niet raar, maar het is dus wel belangrijk om de open ratio’s per email goed te blijven analyseren.

Voor wie is marketing automation interessant?

Marketing automation is geschikt voor zowel de sales afdeling als de marketingafdeling van een bedrijf. Door het goed inzetten van marketing automation zal de productiviteit en dus de winstgevendheid van je bedrijf toenemen. 

Dus op het moment dat marketing automation goed wordt ingezet, kunnen de werknemers meer tijd besteden aan andere belangrijke taken. Marketing automation kan worden ingezet voor het versturen van onder andere een welkomstmail.

Marketing automation helpt bedrijven met verkrijgen, begeleiden en het ranken van leads. Marketing automation ondersteunt bedrijven ook in het stroomlijnen van processen en zorgt voor een betere ROI. Goede marketing automation helpt bedrijven met het besparen van kosten en wordt beter naarmate het bedrijf groter wordt en meer klanten krijgt. Dit komt doordat er gebruik gemaakt wordt van schaalvoordeel.

Wat doet marketing automation?

Als organisatie verzamel je informatie door middel van interactie en communicatie met je klanten. Al deze informatie wordt gebruikt voor een perfect beeld van de klant. Door de inzet van marketing automation wordt het verzamelen, segmenteren en reageren geautomatiseerd. Door het vormgeven van flowcharts worden klanten via welk medium dan ook geholpen in hun klantreis. Deze manier is snel en effectief voor bedrijven van kleine omvang en kan met je meegroeien. 

Marketing automation is ontworpen om processen te automatiseren die veel tijd in beslag nemen voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het steeds weer sturen van welkomstmails, verjaardagsmails of informatie toe sturen over overige onderwerpen. 

Dit kan vervolgens worden uitgebreid met het kwalificeren van marketing qualified leads en sales qualified leads en tegenwoordig is het zelfs mogelijk om de gehele klantreis te automatiseren. Dit zorgt ervoor dat er meer tijd is voor onderdelen waar persoonlijke aandacht belangrijk is en de kans op menselijke fouten wordt drastisch verlaagd. 

Marketing automation zorgt ervoor dat de online strategie wordt uitgevoerd met één enkele druk op de knop. 

Met de juiste software is het mogelijk om:

  • Doelgroepen te segmenteren
  • Uitingen te ontwerpen
  • Berichten te sturen op basis van acties die klanten hebben uitgevoerd op websites, sociale media of e-mail. 

Deze automatisering zorgt voor enorme kostenbesparing wat goed is voor de winst van een bedrijf

Wat betekent marketing automation voor de klantreis?

Maak je funnel tijdloos. Dit kun je doen met je emails, maar dit kun je ook doen met de pagina’s waar je de bezoekers naartoe stuurt. Een klantreis is een optelsom van de verschillende interacties die een klant met je bedrijf heeft. Dit loopt uiteen van het bekijken van een reclame tot het ontvangen van een pakketje. Door de inzet van marketing automation is het mogelijk om deze persoonlijke interacties met uw bedrijf te stroomlijnen. 

Als je weet welke handeling een klant heeft uitgevoerd op je website, kun je hier vervolgens geautomatiseerd een passend vervolg aan geven met berichten die aansluiten op de persoonlijke interesse van de websitebezoeker. Op deze manier biedt je de klant toegevoegde waarde en bespaar je veel tijd en geld, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van de opvolging van je berichten.

Best practices binnen marketing automation

praktische tips voor het versturen van e-mails
praktische tips voor het versturen van e-mails

Omdat marketing automation soms best ingewikkeld kan zijn hebben wij hier een aantal tips voor je opgesteld.

  • Maak gebruik van SMART doelstellingen zodat je weet waarvoor je marketing automation gaat gebruiken.
  • Gebruik marketing automation voor het gehele bedrijf en niet voor een enkele afdeling.
  • Maak processen duidelijk en overzichtelijk door ze visueel te maken.
  • Kijk goed wanneer je, je geautomatiseerde mails verstuurd. Iedereen die ‘s nachts iets van je downloaden, dan wil je niet direct daarna ook opvolgen, want dan zien anderen dat het een geautomatiseerde flow betreft en dat wil je liever niet.
  • Leg grote databases aan met klantinformatie die van toepassing zouden kunnen zijn.
  • Ontwikkel een goede contentstrategie die in elke fase van de klantreis toegevoegde waarde levert. 
  • Implementeer stapsgewijs en blijf het effect van elke automation flow testen en verbeteren voor een nog betere klantreis. 
  • Blijf de automation flows altijd analyseren en beoordelen op kwaliteit. Onderdelen die nu werken zijn misschien over een jaar niet meer effectief.

Is marketing automation gebruiksvriendelijk?

JA! Marketing automation is heel erg makkelijk om te gebruiken en is voor elk bedrijf van toegevoegde waarde. De gebruiksvriendelijkheid van marketing automation ligt ‘m in de praktische toepasbaarheid ervan. 

Een paar voorbeelden van marketing automation zijn:

  • Het systematisch sturen van e-mails, het managen van e-mail inschrijvingen en het creëren van een nieuwe e-mail campagne. Dit alles vanuit 1 systeem.
  • Het draaien van A/B testen via e-mail om zo te testen welke teksten, titels het beste werken en de meeste interactie creëren. Inzichtelijk krijgen van doelen en de voortgang hiervan, van klanttevredenheid tot het aantal verkocht orders.
  • De integratie van meerdere systemen zoals Google Analytics en Google Ads in combinatie met een CRM systeem.

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over marketing automation. Wil je meer weten over dit onderwerp?

In ons 2e artikel over marketing automation bespreken we:

Meer van deze auteur:Frank van der Gugten

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst