Wat is SEO? Waarom is het zo belangrijk?

Alle blogs, SEO

Gepubliceerd op: 02.11.2021
Je staat op het punt om je kennis op het gebied van SEO naar het volgende niveau te tillen. In dit artikel bespreken we de basics en hopen we jou het vertrouwen mee te geven om nog enthousiaster te worden over SEO als online marketing kanaal. Wat is SEO? SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ […] Lees verder

Je staat op het punt om je kennis op het gebied van SEO naar het volgende niveau te tillen. In dit artikel bespreken we de basics en hopen we jou het vertrouwen mee te geven om nog enthousiaster te worden over SEO als online marketing kanaal.

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ (zoekmachineoptimalisatie). Goed om te weten, maar; ‘Wat houdt SEO in?’ SEO is het vakgebied waarbij je zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je websitebezoekers vergroot.

Het doel is om beter gevonden te worden in Google.

Daarnaast zorg je met een toenemend aantal kwantitatieve en kwalitatieve websitebezoekers voor een toenemende naamsbekendheid van jouw bedrijf of merk. Dit alles richt zich op de onbetaalde zoekresultaten in Google.

Als SEO specialist of als online marketeer is het belangrijk dat je achterhaalt waar mensen naar op zoek zijn online en welke zoektermen zij gebruiken om bij jouw product of dienst uit te komen online.

  • Naar welke antwoorden zijn deze mensen op zoek?
  • Welke woorden of vragen typen ze in bij Google?
  • Welk type content willen ze zien?

Wanneer je de antwoorden weet te achterhalen op deze vragen, geeft het je de mogelijkheid om een band op te bouwen met de mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor zijn of haar vragen rondom jouw product of dienst.

Wanneer je de intentie van de bezoeker weet te achterhalen, is het zaak om deze informatie ook op een juiste en begrijpelijke manier kenbaar te maken bij de crawlers van Google. Later in dit artikel leggen we je uit hoe je dit zo goed mogelijk kunt doen.

Wat is SEO waarde?

Websites die goed zijn geoptimaliseerd zijn gebruiksvriendelijk voor de bezoekers en op deze websites zijn SEO technieken ingezet om de website goed ‘scanbaar’ te maken voor de robots van Google die websites beoordelen en ‘crawlen’ (later in dit artikel vertellen we hier meer over).

Zoekmachines beoordelen hoe goed jouw website wel of niet is geoptimaliseerd en kennen hier ‘SEO waarde’ aan toe.

Door de posities in de zoekmachine continue te monitoren, kun je bijhouden hoe de SEO waardes voor jouw websites zich in de loop der tijd positief of negatief ontwikkelen.

Hoe begin je met SEO?

  • Ga naar Google en vul daar in: site:www.jedomeinnaam.nl

    Vervang bovenstaande URL met je eigen domeinnaam. Als je nu de meest pagina’s van jouw website te zien krijgt, dan wordt jouw website geïndexeerd door Google.
  • Meld je website aan bij Google Search Console

Wil je nieuwe pagina’s laten opnemen in de index van Google?

Google en/of andere zoekmachines moeten weten dat jouw website bestaat.

Gebruik dan de URL inspectie tool binnen Google Search Console (*zie foto hieronder).

URL inspectie tool binnen Google Search Console
URL inspectie tool binnen Google Search Console

Om je website daarnaast kenbaar te maken bij de zoekmachines, zal een andere website naar jouw website moeten linken.

Ken je toevallig een andere website binnen jouw sector die een klikbare link op hun website naar jouw website willen plaatsen?

Vraag gerust of ze genegen zijn om je hierbij te helpen. Zo kun jij ook vanuit jouw website naar iemand anders zijn website linken. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Door deze externe links op te bouwen zien de zoekmachines dat je bestaat. Vervolgens zal Google jouw website scannen (‘crawlen’) en de pagina’s op jouw website opnemen in de ‘index’.

Dit is de gigantische database van Google.

  • Heb je jouw website aangemeld bij Google Search Console en wordt je website geïndexeerd? Zorg dan dat je een statistiekenprogramma koppelt aan jouw website. Een voorbeeld van een dergelijk statistieken programma is Google Analytics.

    Hier kun je de gebruikersdata analyseren van jouw websitebezoekers.

Zoekmachines ‘crawlen’, ‘indexeren’ & ‘ranken’

Dagelijks worden er miljarden stukken content geanalyseerd en beoordeeld op duizenden factoren, om zo te bepalen welk artikel het beste antwoord geeft op de zoekvraag van de mensen die de zoekmachine gebruiken.

Zoekmachines struinen door alle soorten content (webpagina’s, PDF documenten, afbeeldingen, video’s enz.) via een bepaald proces. Dat proces wordt ook wel ‘crawlen’ & ‘indexeren’ genoemd.

Op basis van het crawlen en indexeren wordt bepaald hoe goed de content aansluit op het zoekwoord dat via Google door de bezoeker wordt ingevoerd. Dit proces noemen we ‘ranken’.

Crawlen indexeren en ranken bespreken we verder in een ander artikel.

Welke zoekresultaten zijn onbetaald (‘organisch’)?

Goede organische posities in de zoekmachine worden behaald door het toepassen van goede SEO technieken.

Daarbij hebben we het dus niet over de betaalde advertenties.

Een paar jaar terug onderscheidde de betaalde advertenties zich visueel dusdanig, dat dat onderscheid vrij goed te maken was.

Momenteel is het verschil tussen onbetaalde advertenties en betaalde organische posities (SEO vs. SEA) dusdanig klein geworden, dat dat bijna te verwaarlozen is (*zie foto hieronder).

webstijl-advertentie-en-organisch-resultaat-in-de-zoekmachine-van-Google
SEO & SEA resultaten in de zoekmachine van Google

Tegenwoordig zien we naast de betaalde en organische zoekresultaten ook steeds meer andere dynamische resultaten in de zoekmachine.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • ‘Featured Snippets’
  • ‘People also ask’ (*zie foto hieronder)
People also Ask omgeving binnen de zoekmachine van Google
People also Ask omgeving binnen de zoekmachine van Google
  • Carrousels met afbeeldingen

Om een voorbeeld te geven. Als je in Google zoekt op ‘damesschoenen’, dan krijg je het volgende te zien in de zoekmachine:

Carrousels met afbeeldingen in de zoekmachine van Google
Carrousels met afbeeldingen in de zoekmachine van Google

Daar waar we bovenin de zoekmachine vaak een tekstuele advertentie zien, zien we hier een aantal zogenoemde ‘Google Shopping’ resultaten bovenin de zoekresultaten.

Onthoud goed dat zoekmachines geld verdienen met de advertenties. Het doel van een zoekmachine is om een zo goed mogelijk antwoord te geven aan de eindgebruiker, zodat hij of zij terugkomt om de zoekmachine weer te gebruiken wanneer hij of zij de zoekmachine weer nodig heeft.

Zoek je op een locatie specifieke zoekterm, dan is de kans groot dat je een ‘local pack’ (*zie foto hieronder) in de zoekresultaten voorbij ziet komen.

Local 3 Pack in de zoekresultaten van Google
Local 3 Pack in de zoekresultaten van Google

Waarom is SEO belangrijk?

De meeste websitebezoekers zijn afkomstig uit de zoekmachine. Je kunt natuurlijk ook websitebezoekers genereren via social media, advertenties of andere platformen online, maar het merendeel van de websitebezoekers is afkomstig uit de zoekmachine.

Websitebezoekers die afkomstig zijn uit de organische zoekresultaten zijn qua waarde ook een stuk duurzamer over een langere periode. Als je een goed artikel schrijft die goede posities in Google krijgt, dan kun je hier maanden of soms jaren de vruchten van plukken qua bezoekersstromen.

Bij betaalde advertenties moet je continue budget toevoegen, om zichtbaar te blijven en bezoekers naar je website te krijgen.

Met het optimaliseren van je webpagina’s help je de zoekmachine om een nog beter resultaat aan de eindgebruiker voor te schotelen. Als je er als bedrijf voor kiest om SEO werkzaamheden uit te besteden aan agencies of consultants, is het van tevoren goed om te weten hoe je een goed SEO bedrijf kiest.

Dit kan je een hoop tijd en geld schelen. Het toepassen van verkeerde SEO technieken doen je site eerder kwaad dan goed.

Sta van te voren altijd goed stil bij wat een zoekmachinemarketing bureau je belooft.

White hat SEO vs. Black Hat SEO technieken

  • White Hat SEO technieken refereren aan SEO technieken die volgens de zoekmachine richtlijnen worden uitgevoerd
  • Black Hat SEO technieken refereren aan SEO technieken en strategieën die de zoekmachines proberen te misleiden

Black Hat SEO technieken kunnen wel werken, maar de kans dat je hier keihard op wordt afgestraft door Google is groot en dat risico wil je niet lopen.

Het repareren van penalty’s die worden opgelegd door zoekmachines als gevolg van black hat SEO technieken is niet te doen, duurt lang en dan is het nog de vraag of je website hier ooit van hersteld.

Zoekmachines als Google willen je graag helpen op weg naar goede rankings!

Zo is er bijvoorbeeld de SEO startersgids van Google. Zie het als een beginnersgids voor SEO, waarbij Google je handvatten geeft op weg naar succes in de zoekresultaten. Naast deze gids heeft Google ook een centraal Webmaster forum voor Search.

Zorg ervoor dat je deze richtlijnen zo goed mogelijk aanhoudt en neem ze vooral niet in de maling, zoals we eerder in dit artikel omschreven.

Wat zijn de Google webmaster richtlijnen?

Basis principes van de Webmaster richtlijnen

  • Schrijf je pagina’s voor de websitebezoekers en niet voor de zoekmachines
  • Neem je bezoekers niet in de maling. Misleid ze niet.
  • Haal geen trucjes uit. Vraag jezelf altijd af; ‘Help ik hiermee de lezers van dit artikel?’
  • Denk na over wat je website uniek maakt en welke elementen voor interactie met de bezoeker zorgen.

Dit moet je zeker niet doen op je website:

  • Automatisch gegenereerde content plaatsen op je website.
  • Deelnemen aan vreemde backlink praktijken.
  • Pagina’s publiceren die weinig tot geen toegevoegde waarde bieden voor de eindgebruiker.
  • De crawlers van Google andere content laten zien dan je website bezoekers. Dit wordt ook wel ‘cloacking’ genoemd.
  • Tekst en links onzichtbaar maken

Richtlijnen om je lokale bedrijf goed te presenteren in Google

Als je een bedrijf hebt die met name klanten uit de regio heeft, dan is het opzetten van een Google Mijn Bedrijf account een goede eerste stap om lokaal beter zichtbaar te worden voor nieuwe klanten.

Voor lokale bedrijven heeft Google ook richtlijnen opgesteld die aangeven wat je beter en beter niet kunt doen bij het optimaal inrichten van je Google Mijn Bedrijf accounts. Daarnaast wil je, je bedrijf ook via Google Maps presenteren.

Basis principes om lokaal goed te scoren

  • Zorg dat je bedrijf een fysiek adres heeft, zodat je deze informatie kunt delen met Google en je nieuwe potentiele klanten. Zelfs als het je thuisadres betreft. Het is belangrijk dat je klanten kunt ontvangen, of het nu bij jouw bedrijf is (fysieke winkel) of dat jij als bedrijf op bezoek gaat bij de klanten (voorbeeld: timmerman)
  • Voeg je naam, adres, telefoonnummer, website URL, bedrijfscategorie, openingstijden en andere features toe binnen Google Mijn Bedrijf voor een goede basis.

Dit moet je zeker niet doen binnen Google Mijn Bedrijf

  • Misleidende informatie toevoegen die niet van toepassing is op jouw bedrijf
  • Gebruik geen virtuele adressen
  • Verzamel geen fake reviews die je zelf hebt geschreven bijvoorbeeld. Google prikt hier makkelijk doorheen.

Meer vragen? Neem contact op!

Schroom niet om contact op te nemen met de specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp!

☎ 085 27 30 700

Mail: info@forwardmarketing.nl

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst
WordPress Lightbox

Pin It on Pinterest

Share This