“Wij zoeken een stukadoor”. “Word jij onze nieuwe projectmanager?”
Reacties van geïnteresseerden op dergelijke vragen zijn mooi, maar je zoekt als ondernemer ook iemand die bij jouw bedrijf past. Iemand die een voorkeur voor jouw bedrijf ontwikkeld. Iemand die perfect binnen jouw bedrijf past.
Schaarste op de arbeidsmarkt maakt dat het vandaag de dag, als bedrijf, niet meer voldoende is om te roepen dat je een baan hebt die ingevuld moet worden. Daar gaan mensen niet meer voor in de rij staan. Employer branding dwingt je om te laten zien wie je als bedrijf / organisatie bent en hoe je dit laat zien aan de buitenwereld.
Hoe zorg je er nu voor dat jouw verhaal, wie je bent en waar jij voor staat, zo goed mogelijk overkomt bij potentiele nieuwe collega’s?
In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:
- Wat is employer branding?
- Employer branding model
- Waar start je met employer branding?
- Employer branding is vooral ook eerlijk zijn
- Welke kanalen moet je inzetten voor employer branding?
- Welke bedrijven hebben employer branding goed op orde?
Wat is employer branding?
Employer branding is een communicatiestrategie die gericht is op de werknemers en de potentiele werknemers van een bedrijf. Alle branding en communicatie elementen worden samengebracht die bedoeld zijn om de waarde van het bedrijf te vergroten.
Het doel van een sterke employer branding is talent behouden en nieuw talent aantrekken.
Functies kunnen overal worden ingevuld. Mensen kunnen bij veel bedrijven aankloppen.
De vraag is, kun jij door middel van een goede communicatiestrategie ervoor zorgen dat de juiste mensen zich bij jouw bedrijf melden?
Employer branding model
Onderstaand hebben we een employer branding model toegevoegd, waarin we rechtsboven starten bij strategie.
- Wat wil die nieuwe toekomstige werknemer? (strategie)
- Hoe past dat binnen jouw bedrijf? (branding)
- Hoe vertel je het verhaal van jouw bedrijf? (ons verhaal)
- Via welke kanalen ga je nieuw personeel werven? (werving)
- Hoe behoud je, je personeel? (retentie)
Waar start je met employer branding?
Start met de vraag; ‘Wie ben jij als organisatie?’
Wat wij merken is dat dit met name voor MKB bedrijven nog erg lastig is om dit te formuleren. Hier liggen vaak geen plannen voor recruitment marketing op de plank.
MKB bedrijven zijn daar niet zo mee bezig.
Het is druk en “ohja..we hebben nieuwe mensen nodig!”
Je komt er ook niet mee weg, om vervolgens maar iets op social media te plaatsen en ‘call it a day’.
Stel een plan op. Leg vast waar je voor staat en ventileer deze kernwaarden zowel online als offline naar de markt toe. Employer branding is een continue proces waar je blijvend aan moet werken.
De markt zal vervolgens zien waar jij voor staat als bedrijf en als je dit goed doet, zorgt dit voor een bepaalde aantrekkingskracht vanuit diezelfde markt. Als een individu vervolgens overweegt om te switchen van baan, dan is de kans groot dat ze ook eens bij jouw bedrijf gaan kijken.
Employer branding is vooral ook eerlijk zijn
Groei is niet lineair. Ieder bedrijf kent ups en downs.
Wanneer een potentiele kandidaat op bezoek komt, is het jouw taak als bedrijf om dit eerlijke verhaal te delen.
Het zijn niet alleen de mooie verhalen en de mijlpalen die je hierin deelt, maar ook de momenten dat je als bedrijf wind tegen had, het minder ging met het bedrijf en personeel bij je wegging die jouw bedrijf kenmerken.
Vroeg of laat komen nieuwe medewerkers deze verhalen toch wel te weten, dus wees gewoon transparant in die eerste gesprekken.
Niet elke organisatie is hier even open over en toch onderscheid je, je hiermee direct van de overige bedrijven. Binnen familiebedrijven worden dit soort zaken vaak sneller benoemd dan binnen een gesloten organisatie waar de structuur hiërarchisch is.
Het is daarnaast niet duurzaam om het echte verhaal niet te delen.
Op welke kanalen moet je, je focussen voor een goede employer branding?
Dit verschilt heel erg per functie. Online en offline zijn beiden belangrijk.
Overweeg in ieder geval de onderstaande kanalen om in te zetten:
- Vacaturesites (Indeed, Nationale Vacaturebank, Monsterboard etc.).
- Lokale advertenties in bekende lokale nieuwsbladen en/of kranten.
- Social media (LinkedIN, Facebook, Youtube, TikTok).
- Familie en/of vrienden.
De markt moet eigenlijk continue weten dat je bestaat en niet adhoc een vacature online plaatst, omdat je personeel nodig hebt.
Heb je een ‘werken bij’ pagina op je website? Dan kun je hier goed het karakter van je organisatie laten zien. Hier maken mensen kennis met jouw personeel.
Dit kun je op verschillende manieren presenteren. Door middel van storytelling of door een video toe te voegen waarin deze kernwaarden naar voren komen.
Hieronder een mooi voorbeeld van het bedrijf Lessfilms. Ze kennen hun doelgroep en spelen hier met een passend bijbehorend filmpje op in.
Welke bedrijven hebben employer branding goed op orde?
We hebben allemaal toch wel eens de filmpjes van defensie voorbij zien komen op tv of online?
Defensie heeft er zelfs een complete website voor ingericht: ‘Werken bij Defensie‘. Zij geven per functies concrete voorbeelden en door middel van storytelling zorgen ze ervoor dat anderen geïnteresseerden zich aanmelden als kandidaat.
Samengevat
Bedrijven hebben een goed idee nodig en een goed concept als het gaat over employer branding. Hierbij is het niet noodzakelijk dat je een groot budget moet hebben liggen om goede resultaatgerichte campagnes op te zetten.
Als leidinggevende druk je, bewust of onbewust, een stempel op jouw bedrijf. Onderschat de impact niet die dit heeft op de interne cultuur van jouw bedrijf. Jij stuurt als ondernemer op bepaalde bedrijfswaarden, die je hoogstwaarschijnlijk ook in de branding campagnes terug wilt laten komen.
Hetgeen wat op directie-en management niveau wordt besproken en de manier waarop dit wordt gedeeld en uitgevoerd met de lagen daaronder zijn essentieel voor het hoe jullie bedrijfscultuur en bedrijfswaarden naar buiten worden uitgedragen.
Wil je meer praktische tips en voorbeelden ontvangen in je inbox?