Google Analytics 4: Stappenplan!

Alle blogs, Google Analytics

Gepubliceerd op: 01.05.2021
In dit artikel vertellen wij jou hoe je Google Analytics 4 moet installeren op jouw website. Maar voordat we dat doen geven we je redenen waarom je nu al moet beginnen met google Analytics 4 en vertellen we je wat de verschillen zijn. De inhoud van het artikel is als volgt opgebouwd: Wat is Google […]

In dit artikel vertellen wij jou hoe je Google Analytics 4 moet installeren op jouw website. Maar voordat we dat doen geven we je redenen waarom je nu al moet beginnen met google Analytics 4 en vertellen we je wat de verschillen zijn.

De inhoud van het artikel is als volgt opgebouwd:

  1. Wat is Google Analytics 4?
  2. Wat zijn de belangrijkste punten van Google Analytics 4?
  3. Wat zijn de nieuwe mogelijkheden van Google Analytics 4?
  4. Wat zijn de verschillen tussen Google Analytics en Google Analytics 4?
  5. Google Analytics 4 account instellen
  6. Veelgestelde vragen over Google Analytics 4

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de volgende generatie in de Google Analytics reeks en volgens Google is het ingericht als privacy gevoelig crosschannel AI gestuurd meetinstrument. Door de toevoeging van het AI model van Google is het mogelijk voor Google Analytics om data te voorspellen zoals gedrag op een website zonder dat er daadwerkelijk hits zijn gekomen van elke pagina. 

Google Analytics is op hetzelfde platform gebouwd als de in 2019 vrijgegeven manier om bezoekers te tracken op web en app. De web app versie van Google Analytics was vooral gefocust op cross-channel en gaf marketeers de mogelijkheid gebruikers te tracking in apps, websites en andere software platformen. Dit principe is doorgevoerd in de nieuwe versie van Google Analytics.

Realtime rapporten in Google Analytics 4
Realtime rapporten in Google Analytics 4

Dit betekent dat het doel van Google Analytics nu ligt op de gehele journey van de klant. In plaats van het behalen van enkele conversies. Dit wordt onderstreept door het feit dat er extra veel aandacht wordt besteed aan doelen. Doelen binnen Google Analytics 4 zijn namelijk de voornaamste manier van communiceren van data in Google Analytics 4. Het laatste deel van de nieuwe Google Analytics is de AI.

Deze AI zorgt er voor dat er data kan worden voorspeld als bezoekers bepaalde cookies niet hebben geaccepteerd of een opt-out hebben genomen. Hiermee speelt Google in op de trend dat privacy steeds belangrijker wordt en bezoekers en webbrowsers steeds meer stappen nemen om anoniem te blijven. 

De toenemende regelgeving zoals de nieuwe GDPR en CCPA hebben er toe geleid dat er een een oplossing voor gebruikers gevonden moest worden. Gebruikers van Google Analytics liepen steeds vaker tegen het probleem dat er onvolledige of onbruikbare data was binnen Google analytics. 

Wat zijn de belangrijkste punten binnen Google Analytics 4?

  • De nieuwe analytics is gebouwd met machine learning als primaire bron voor het meten van data. Hiervoor wordt een speciaal model gebruikt. Deze machine learning maakt het mogelijk om ontbrekende data te voorspellen en belangrijke inzichten te belichten. 
  • Google Analytics 4 richt zich erop om marketeers te helpen de gehele online klantreis te begrijpen. Deze reis richt zich niet meer op een enkele pagina. Deze klantreis is verdeeld over verschillende pagina’s over meerdere platformen en met meerdere statistieken.
  • Google Analytics 4 is vooral toekomstgericht en maakt daarom ook geen gebruik van cookies of identificeerbare data.
  • Traditionele Google Analytics heeft drie verschillende levels van weergaven. Dit is teruggebracht naar 2. De property weergave is hierin weggehaald.
  • Event tracking in de oude Google Analytics is niet meer nodig. In Google Analytics 4 worden onder andere clicks en page scrolls automatisch gemeten.

Wat zijn de nieuwe mogelijkheden van Google Analytics 4?

  • Google Analytics 4 maakt het mogelijk om event tracking op te zetten en aan te passen zonder dat er aan de achterkant van de website veranderingen moeten worden aangebracht.
  • Geïmporteerde data kan nu ook vanuit niet website bronnen komen. Denk dan bijvoorbeeld uit data van apps.
  • Het tracking van cross-domein kan makkelijk worden ingesteld en er is geen aanpassing in de website code voor nodig.
  • ‘Life cycle reports’ worden nu beschikbaar voor iedereen. Deze optie was eerst alleen toegankelijk in Analytics 360. Dit rapport geeft marketeers de optie om e-commerce data te visualiseren in de vorm van funnels.

Wat zijn de verschillen tussen Google Analytics en Google Analytics 4?

Hierboven hebben we al een verschillen benoemd tussen de oude versie van Google Analytics en Google Analytics 4. Naast deze verschillende mogelijkheden zijn de grootste verschillen te zien in de interface. Op de eerste afbeelding is de traditionele versie van Google Analytics te zien.

Op de afbeelding daaronder is Google Analytics 4 te zien.

Google Analytics statistieken
Google Analytics statistieken
Google Analytics 4 data
Google Analytics 4 data
  • Naast de interface is het toch ook wel erg ingrijpend dat de views zijn weggelaten. Dit is samen met het overgrote deel van alle oude rapportages. 
  • Er is geen verschil meer tussen de types van hits de nieuwe versie. Dit is gedaan omdat iedere hit nu automatisch wordt gekoppeld aan een event. Dit is de een page-scroll een click of kijktijd van een video.
  • De metingen van de oude Google Analytics komen niet overeen met de nieuwe versie van Google Analytics. Dit is te danken aan de manier van meten. In de oude versie van Google Analytics startte er bij iedere nieuwe bezoeker een nieuwe sessie ongeacht de activiteit. In Google Analytics 4 start een nieuwe bezoeker geen nieuwe sessie als er geen activiteit heeft plaatsgevonden. Dit kan ervoor zorgen dat er een verschil zit in het aantal sessies.
  • De data in Google Analytics 4 wordt trager verwerkt dan in de oude versie van Google Analytics. Events worden in de oude versie van Google Analytics tot maximaal 4 uur later verwerkt. In Google Analytics 4 is dit tot wel 72 uur.
  • Het laatste grote verschil zit hem in de parameters. In de oude versie van Google Analytics worden namelijk URL’s prominent weergegeven als dimensie. In Google Analytics 4 is dit gewijzigd naar een parameter. 

Google Analytics 4 account instellen

Het is verstandig om zo snel mogelijk te beginnen met Google Analytics 4 zodat deze al data kan gaan verzamelen. Daarnaast kan je de oude tag van Google Analytics gewoon laten staan.

Je zal geen dubbele data binnen krijgen op 1 property. Net als bij het installeren van de oude tracking code voor Google Analytics zijn er nu ook 2 manieren om het te installeren. Het is wel belangrijk dat je voor zowel de oude als de nieuwe Google Analytics dezelfde installatiemethode gebruikt.

Google Analytics instellen via site tag

  • Login op je Google Analytics account waar de website aan gekoppeld is.
  • Ga naar ‘beheer’ (links onderin het scherm).
  • Ga naar de middelste kolom en druk op ‘upgraden naar GA4‘.
  • Druk op ‘GA4-property bekijken’.
  • Druk op ‘gegevens stems’.
  • Druk op je website.
  • Kies voor de optie “algemene sitetag”.
  • Kopieer de code en plak deze in de achterkant van je website.

Google Analytics instellen via Google tagmanager

  1. Login op Google Tag Manager 
  2. Selecteer je website
  3. Ga naar Tags 
  4. Druk op nieuw 
Google Analytics installeren via Google Tag Manager
Google Analytics installeren via Google Tag Manager
  1. Geef de tag een naam
  2. Kies voor tag configuraties
  3. Kies voor: Google Analytics: GA4-configuratie
Google Analytics installeren via Google Tag Manager
Google Analytics installeren via Google Tag Manager
  1. Vul Metings-ID in (zie uitleg hieronder)
  2. Druk op triggers 
  3. Selecteer ‘all pages’
  4. Druk op ’toevoegen’
  5. Druk op ‘opslaan’
  6. Druk vervolgens in het beginscherm op ‘verzenden’. (rechtsboven)
Google Analytics installeren via Google Tag Manager
Google Analytics installeren via Google Tag Manager
  1. Kies voor de optie ‘publiceren’ en maak nieuwe versie aan
  2. Druk op ‘publiceren’

Waar staat de Metings-ID?

  1. Login op : https://analytics.google.com
  2. Druk op ‘beheer’ linksonder op de pagina
  3. Druk op het dropdown menu in de middelste kolom en selecteer de GA4 property (deze is te herkennen aan het ontbreken van UA in de naam. Staat deze er niet tussen upgrade dan eerst naar GA4).
  4. Selecteer ‘gegevens stream’.
  5. Kies voor ‘internet’.
  6. Druk op de website. 
  7. Rechtsbovenaan de pagina staat de Metings-ID.
  8. Vul jouw Metings-ID in.

Veelgestelde vragen over Google Analytics 4

Kan ik de oude Google Analytics en Google Analytics 4 naast elkaar gebruiken?

Ja, Als je dezelfde manier van installeren voor beide Analytics tags hebt gebruik dan kan je beide blijven gebruiken. Google Analytics is zo ingericht dat je ook geen zorgen hoeft te maken over dubbele data. 

Waarom zou ik overstappen naar Google Analytics 4?

In de toekomst gaat Google Analytics 4 de standaard worden en zal de oude versie van Google Analytics verdwijnen. Hoe eerder je nu overstapt naar Google Analytics 4 hoe meer data je hebt voor in de toekomst.

Tot wanneer kan ik de oude versie van Google Analytics gebruiken?

Juli 2023 gaat de huidige Google Analytics over naar Google Analytics 4.

Kan ik de data van Google Analytics 4 combineren met de oude versie van Google Analytics?

Nee het is niet mogelijk om de data te combineren.

Wil je meer weten over Google Analytics 4? Lees dan ook de onderstaande artikelen:

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande informatie?

Schroom niet om contact op te nemen met de specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder!

☎ 085 27 30 700

Mail: info@forwardmarketing.nl

Wil je meer praktische tips ontvangen waar je zelf mee aan de slag kunt?

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This