Loop jij klanten mis doordat je achterloopt met je digitale transitie?
Het salesproces is niet meer wat het geweest is. Dit alles komt door de grote digitale transitie die we doorgemaakt hebben en nog steeds volop aan het doormaken zijn. Door de coronacrisis is de digitale transitie in een nog snellere stroomversnelling terecht gekomen.
De klantreis verloopt hierdoor ook anders dan voorheen. Het aankoopproces, van informeren tot activeren, speelt zich nu voornamelijk online af. Om niet achter te blijven als organisatie moet je hierop inspelen en de klant anders benaderen dan je gewend bent. Hulp nodig bij dit proces? Een marketingbureau kan je hierbij helpen..
Wat is er veranderd aan de klantreis?
Een aantal jaar terug had de commercieel verantwoordelijke van een organisatie veel contact met klanten. Hij adviseerde hen in de eerste fasen van het aankoopproces. Hij beantwoordde vragen telefonisch, gaf hen informatie via de mail of hielp bij het oriënteren in de winkel. Vervolgens vond de aankoop online plaats of in de winkel.
Het kan je niet ontgaan zijn dat de klantreis die zich voorheen deels offline en deels online afspeelde, er tegenwoordig vaak anders uitziet.
Mensen zijn zelfstandiger geworden en oriënteren zich veel online. Hebben ze vragen, dan typen ze die in op Google of ze gaan naar een forum om antwoorden te vinden. Reviews van mensen die al kennisgemaakt hebben met een product, worden in overweging genomen. Social media hebben niet alleen meer een sociale functie, maar dienen vandaag de dag steeds meer als heuse inspiratieplatformen.
Hoe speel je in op de veranderde klantreis?
Om jouw toekomstige klant te bereiken moet je hem begeleiden tijdens zijn klantreis. De kans is groot dat jouw toekomstige klant zowel de oriëntatiefase als de informatiefase al online doorloopt.
Kom te weten hoe jouw klant zich oriënteert en waar hij zich door laat inspireren. Zorg voor aanwezigheid op de kanalen waar hij inspiratie opdoet. Deel interessante blogs over onderwerpen die hem boeien. Zorg dat je informatie aanbiedt op je website waarmee je veel voorkomende vragen beantwoordt. Hier kan de sales afdeling je ook bij helpen. Zij hebben inzicht in bepaalde wensen van de klant en kunnen je inzicht geven in vragen die veel gesteld worden.
Zorg er daarom voor dat je online zichtbaar bent in alle fasen van de klantreis. SEE, THINK, DO, CARE.
Wanneer jouw toekomstige klant al met jou kennismaakt in de eerste fasen van de klantreis (SEE en THINK), zal hij jou steeds meer als de expert gaan zien. De kans is groot dat hij uiteindelijk ook kiest om zijn aankoop bij jouw organisatie te doen (DO). Tenminste als je de klant weet te overtuigen in alle fasen van de klantreis.
Laat een marketingbureau jouw zichtbaarheid in alle fasen van de klantreis vergroten
Een marketingbureau kan jou perfect helpen om in te spelen op de veranderde klantreis. Laat hen de zichtbaarheid in alle fasen van de klantreis voor je vergroten.
De eerste stap hierbij is het in kaart brengen van de doelgroep en het maken van buyer persona’s. Wie is de doelgroep? Waar laat de doelgroep zich door inspireren en informeren? Wat beweegt hen om tot aankoop over te gaan?
Vervolgens worden de stappen van de klantreis inzichtelijk gemaakt. Vanaf het moment dat de klant voor het eerst in contact komt met jouw organisatie tot en met het laatste contactmoment. SEE, THINK, DO, CARE.
Hierna moeten per fase van de klantreis de touchpoints inzichtelijk gemaakt worden. Op welke momenten heeft de doelgroep een contactmoment met je organisatie? Visualiseer ook de conversiepunten. Wanneer gaat iemand van de ene naar de andere fase van de klantreis?
Door de klantreis uit te werken, komen ook de pijnpunten naar voren. Oftewel de punten waarop er nog te weinig gedaan wordt om de doelgroep naar een volgende fase te laten converteren.
Dat zijn de punten waarop de marketing geoptimaliseerd moet worden. Zodat de klant profiteert van een betere klantervaring en jij eindelijk geniet van een hoger conversiepercentage.