Lead nurturing; Zet je leads om naar klanten!

Alle blogs, Leadgeneratie, Marketing automation

Gepubliceerd op: 02.23.2021
Krijg je af en toe wel eens een ingevuld formulier binnen via je website, maar wordt dit zelden echt een klant die je omzet oplevert? Of blijft het gewoon muisstil op je website en gebeurt er net zoveel op je website als dat er ’s avonds na een avondklok op straat gebeurt? Maak van je […]

Krijg je af en toe wel eens een ingevuld formulier binnen via je website, maar wordt dit zelden echt een klant die je omzet oplevert?

Of blijft het gewoon muisstil op je website en gebeurt er net zoveel op je website als dat er ’s avonds na een avondklok op straat gebeurt?

Maak van je website niet een visitekaartje, maar een verdienmodel.

In dit artikel vertellen we je alles over ‘lead nurturing’, zodat je na afloop precies weet hoe je van leads betalende klanten maakt die omzet opleveren voor jouw bedrijf.

Wat is lead nurturing?

Lead nurturing is het proces dat in gang gezet wordt nadat je op een landingspagina, via een leadmagnet een relatie opbouwt met leads, door ze in elke fase van de salesfunnel waardevolle informatie toe te sturen.

Het doel is dat deze leads uiteindelijk klant bij je worden.

Een succesvolle lead nurturing strategie richt zich op de behoeften en uitdagingen van je prospects, met als doel deze leads om te zetten in betalende klanten.

Door oplossingen te bieden die aansluiten op deze behoeften en uitdagingen van je prospects bouw je autoriteit op als bedrijf.

Op het moment dat een prospect op het punt staat om een keuze te maken, dan wil je dat de prospect voor jou kiest als partner, omdat je hen in de overwegingsfase voorzien hebt van informatie waarmee ze hun problemen en uitdagingen kunnen oplossen.

Gemiddeld gezien is 50% van de leads nog niet klaar om direct jouw product of dienst af te nemen. Dat betekent dat je deze leads nog moet zien te overtuigen van de meerwaarde die je voor hem of haar kunt creëren.


Lead nurturing is net daten!

Vergelijk het een beetje met een eerste date. Na je eerste date vraag je, je date niet direct ten huwelijk. Hij of zij is er nog niet klaar voor. Zoiets heeft tijd nodig.

Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je in de maanden / jaren na je eerste date een band opbouwt die zo sterk is, dat als je na een bepaalde periode op je knieën gaat, hij of zij geen nee kan zeggen.

Binnen de ene relatie gaat men misschien al na 6 maanden trouwen. Binnen een andere relatie duurt dit 10 jaar.

Nu willen we niet zeggen dat je 10 jaar moet wachten totdat iemand klant wordt, maar die cyclus verschilt dus per persoon, per klant.

Lead nurturing strategie opzetten met marketing automation

Om een effectieve lead nurturing strategie op te zetten wordt marketing automation ingezet, om geautomatiseerd emails te versturen naar de leads die hun naam en emailadres hebben achtergelaten op jouw website.

In deze emails kun je vervolgens waardevolle, aanvullende informatie toevoegen, waarmee je de leads verder helpt in het maken van een weloverwogen keuze in de toekomst.

Als je een succesvolle leadgeneratie nurturing strategie wilt opzetten, is het belangrijk dat de inhoud van je marketing automation flow qua onderwerp overeenkomen met het onderwerp waarvoor de lead zijn naam en emailadres wilde invullen.

Voorbeeld: Een websitebezoeker wil graag een checklist over een tuinhuis op jouw website downloaden. Een checklist met daarin een 10-tal zaken waar je op moet letten als je een tuinhuis wilt kopen.

De websitebezoeker vult vervolgens zijn naam en emailadres in en ontvangt per mail jouw checklist. Vervolgens kun je deze lead per mail nog meer emails toesturen met aan vullende informatie over hetzelfde onderwerp, namelijk, tuinhuizen.

Bijvoorbeeld:

  • Welke type tuinhuizen zijn er zoal te koop?
  • Hoe moet je een tuinhuis isoleren?
  • Hoe moet je een tuinhuis vastzetten?
  • Waarom moet je ene tuinhuis impregneren?

Allemaal vragen die potentiele klanten hebben, voordat ze een tuinhuis gaan kopen.

Door zo goed mogelijk antwoord te geven op deze vragen, wordt je gezien als de autoriteit, als het gaat om tuinhuizen, waardoor de kans ook groter wordt dat men een tuinhuis bij jouw bedrijf gaat kopen, als de lead zo ver is om een keuze te gaan maken.

Houd het mailcontact met je leads persoonlijk

Hoe meer technologisch we met z’n allen worden, hoe belangrijker het wordt om het persoonlijk te houden.

We hebben het nog steeds over de interactie tussen personen. Weliswaar online, maar aan de andere kant van de lijn zit nog steeds een persoon die graag ook persoonlijk wil worden benaderd.

Geen schimmige verkooptrucjes, maar een eerlijk verhaal. Dat is wat je klanten online willen.

Welke problemen los je met lead nurturing op?

  • Probleem: Ik heb teveel inactieve leads in mijn database. Lead nurturing zorgt ervoor dat de bereidheid van je leads om uiteindelijk iets te kopen wordt vergroot, doordat je investeert in een goede klantrelatie. Deze relaties zijn van cruciaal belang in de salescyclus. Door marketing qualified leads te voeden met nieuwe waardevolle informatie, onderhoudt je de klantrelatie, waarbij je als bedrijf ook nog eens loyaliteit en vertrouwen opbouwt. Het doel is om vervolgens met sales qualified leads aan tafel te komen.
  • Probleem: “Onze salescyclus is te lang”. Klanten nemen meer tijd om hun opties naast elkaar te zetten en laten zich eerst goed informeren door meerdere bedrijven zoals die van jou. Leads moet je daarom ook voeden met nieuwe informatie. Door dit te doen verkort je ook de salescyclus en zet je meer leads om in betalende klanten.
  • Probleem: Ik heb een lead nurturing systeem, alleen de interactie met mijn leads is erg laag. Om die interactie met de leads te verhogen dien je de doelgroep eerst goed te kennen. Welke problemen en uitdagingen hebben ze eigenlijk en met welke informatie kan ik ze helpen om dit op te lossen? Zorg voor die vertrouwensband en laat een impact achter bij je leads.
  • Probleem: Wij beschikken als bedrijf niet over de technologie om de leadnurturing strategie effectief uit te voeren. Marketing automation tools helpen je dit probleem op te lossen. Het handmatig uitvoeren van dit soort processen is simpelweg te duur en tijdrovend.

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van lead nurturing?

  • Lead scoring: Het toekennen van punten aan je leads in de marketing automation cyclus, geeft je een indicatie wanneer het juiste moment daar is, om contact op te nemen met je leads. Elk lead scoring model is uniek voor ieder bedrijf. Bepaal intern en samen met je marketing team op welk moment in de cyclus het het meest effectief is om contact met je leads op te nemen. Te vroeg contact opnemen leidt tot frustratie bij de lead. Te laat contact opnemen geeft ruimte aan de lead om voor een ander bedrijf te kiezen.
  • Content: Zonder content geen waardevolle informatie die je kunt delen met je leads. Zorg dat je de content eerst voor een groot gedeelte al hebt gecreëerd, voordat je deze gaat delen via je marketing automation tools. Leads verwachten op een gegeven moment dat je ze informatie toestuurt. Als je die informatie nog niet hebt, dan loop je achter de feiten aan.
  • Retargeting: Wanneer leads bepaalde stukken content hebben gelezen kun je deze op een later moment retargeten (opnieuw benaderen) met een advertentie op een door jou te kiezen platform. Door continue aanwezig te zijn op meerdere online kanalen, raakt de lead jouw bedrijf niet uit het oog.


Wat krijg je terug voor een succesvol lead nurturing proces?

  • Lead nurturing leidt tot meer omzet en klanten. Bedrijven die een lead generatie strategie en lead nurturing succesvol inzetten genereren gemiddeld 50% meer omzet tegenover 30% lagere kosten.
  • Succesvolle lead nurturing leidt tot grotere aankopen. Leads die succesvol worden opgevolgd doen 45% grotere aankopen dan leads die niet succesvol zijn opgevolgd.
  • Lead nurturing zorgt ervoor dat leads de bereidheid hebben om over te gaan tot een aankoop van een product of dienst bij jouw bedrijf. 9 van de 10 leads worden niet opgevolgd en leiden nooit tot omzet. Een onontgonnen gebied wat door jouw bedrijf succesvol kan worden ingevuld.

Wil je in gesprek om je online marketing uit te besteden?


Benieuwd naar de mogelijkheden van lead nurturing voor jouw bedrijf?

Wil je meer informatie ontvangen over andere online marketing onderwerpen?

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This