We schreeuwen allemaal om aandacht. “Kijk mij”. “Volg mij”. “Word klant bij mij!”
Het aantrekken van nieuwe klanten online is een grote uitdaging geworden.
Veel websitebezoekers spenderen niet meer dan 15 seconden op een website, als je hun aandacht niet weet te grijpen en vast te houden, dan ben je af en zien we deze bezoekers hoogstwaarschijnlijk niet meer terug.
Mede daarom is het des te belangrijker geworden om een goede mailinglijst op te bouwen waarna je deze geïnteresseerden per mail van nieuwe waardevolle informatie kunt voorzien.
Lead magnets zijn vanaf nu jouw beste vriend, om jouw bezoekers te laten weten dat jij de expert bent die ze verder gaat helpen.
Hoog tijd om alle vragen en onduidelijkheden rondom dit onderwerp voor je te beantwoorden in dit artikel.
In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:
- Wat is een lead magnet?
- Waaruit bestaat een goede lead magnet?
- Waarom werken lead magnets zo goed?
- Welke soorten lead magnets zijn er allemaal om leads te genereren?
- Hoe leg je, jouw lead magnet voor bij jouw ideale doelgroep?
Wat is een lead magnet?
Een leadmagnet is een online aanbod die je doet aan een websitebezoeker in ruil voor zijn of haar contactgegevens.
Om met succes online nieuwe klanten aan te trekken zul je een mailinglijst moeten opbouwen.
Om met succes een mailinglijst op te bouwen, zul je een goed converterende lead magnet moeten aanbieden op jouw website.
Waaruit bestaat een goede lead magnet?
Een goed presterende lead magnet op een website bestaat uit een aantal onderdelen:
- Een goede lead magnet biedt waarde. Zodra websitebezoekers geen meerwaarde halen uit jouw leadmagnet loopt het aanzien van jouw bedrijf een deuk op.
- Een goede lead magnet moet een behoefte bevredigen van een websitebezoeker. Jouw doelgroep is continue op zoek naar een antwoord op zijn of haar problemen en uitdagingen. Jouw leadmagnet dient hier een zo goed mogelijk antwoord op te geven.
- Een goede lead magnet is onderscheidend. Zodra een websitebezoeker door jouw document bladert, moet hij of zij het gevoel krijgen dat jij meer waarde biedt dan een concurrent. Denk goed na over jouw unieke waarde propositie (USP).
- Een goede lead magnet zoomt in op 1 specifiek onderwerp of uitdaging van jouw doelgroep.
- In een goede lead magnet demonstreer je jouw expertise.
Waarom werken lead magnets zo goed?
Het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid is een van de belangrijkste taken van jouw bedrijf.
Hoe meet je nu het vertrouwen en de geloofwaardigheid van jouw bedrijf?
Daarom is het aanbieden van lead magnets op een landingspagina zo belangrijk.
Door het meten van het aantal downloads krijg je inzicht in het succes van jouw werkzaamheden en daarmee het vertrouwen wat anderen hebben in jouw online aanbod.
Naast dat je het meetbaar maakt, kun je de geïnteresseerden in jouw aanbod (leads) ook kwalificeren.
Niet alle leads zijn potentiele klanten voor jouw bedrijf. Door de marketing qualified leads te kwalificeren middels lead scoring, kun je een schifting maken tussen waardevolle en minder waardevolle leads. De meest waardevolle leads wil je aan de telefoon krijgen, of op locatie uitnodigen.
We noemen deze leads ook wel sales qualified leads.
Welke soorten lead magnets zijn er allemaal om leads te genereren?
Waardevolle lead magnets helpen jouw websitebezoekers doordat ze:
- Tijd besparen
- Energie besparen
- Geld besparen
- Enz.
Het zit ook in onze natuur om zoveel mogelijk gedaan te krijgen met zo min mogelijk zweetdruppels.
Zorg dus dat jouw online document het meeste werk doen voor jouw websitebezoekers.
Hieronder benoemen we een aantal voorbeelden van lead magnets voor jouw websitebezoekers:
- Checklists: Een actiegerichte checklist lost zoveel problemen op, dat deze niet mag ontbreken op jouw website.
- Templates: Wie houdt er niet van een document waar je alleen nog maar voor de inhoud hoeft te zorgen. “Yesss. Just what i needed!”. De Hubspot templates zijn hier een mooi voorbeeld van. Een ware bibliotheek aan templates.
- Cheatsheet: Een document die je precies verteld hoe je een proces moet volgen met als doel om er een specifiek voordeel uit te halen.
- Voorbeelden: Want: “Goed voorbeeld doet goed volgen!”.
- Planners: Zien we veel terug in de gezondheidsbranche. “Wanneer moet ik welke maaltijd eten op een dag?”. Fitness schema’s etc.
- Documenten die je kunt uitprinten en gebruiken: Kalenders, lijstjes die je in kunt vullen etc.
- Rekenmachine: Als jouw websitebezoekers iets moeten berekenen rondom jouw product of dienst, dan kan een rekenmachine uitkomst bieden, waarna je het uiteindelijke antwoord toestuurt per mail, nadat ze hun contactgegevens hebben ingevuld.
- Ebooks: Converteren niet zo hoog als een checklist of cheatsheets, omdat ze vaak langer zijn en pittig om van begin tot eind te consumeren.
- Rapporten: Verzamelen data, statistieken, cijfers vanuit jouw sector en/of vanuit verschillende bronnen en biedt ze aan als rapport.
- Infographics: Het oog wil ook wat. Visuele presentaties van statistieken, data, cijfers zijn makkelijk te consumeren en je kunt je creativiteit er mooi op loslaten.
- Webinars: “Schrijf je in voor ons webinar”. We zijn ‘m allemaal wel eens tegengekomen toch?
- Tickets voor evenementen: Kaartjes voor Lowlands, kaartjes voor welk andere evenement of festival dan ook. In ruil voor je contactgegevens krijg jij er iets moois voor terug.
- Video recordings: Heb je een reeks video’s opgenomen over een bepaald onderwerp? Deel ze en stuur ze per mail op naar je leads!
- Nieuwsbrief (Nieuws updates heeft onze voorkeur). Schrijf je in en ontvang de laatste nieuws updates in je inbox!
Dit is hoogstwaarschijnlijk slechts een greep uit alle mogelijkheden binnen het concept leadgeneratie. We zullen de lijst daarom ook blijven aanvullen in de tussentijd!
Hoe leg je, jouw lead magnet voor bij jouw ideale doelgroep?
Zodra je bijvoorbeeld een van de bovenstaande documenten klaar hebt liggen is het tijd om deze op het bordje te leggen van jouw ideale klant.
Tijd om jouw online document het wereldwijde web in te slingeren!
Content distributie is essentieel wanneer jouw online document klaar ligt.
Hoe kun je dit document nu het meest effectief distribueren?
- Online adverteren: Met het adverteren kun je jouw ideale doelgroep targeten en hiermee jouw document onder de aandacht brengen bij een groep waarvan je weet dat ze jouw aanbod mogelijk willen downloaden. Adverteren kan in Google, maar ook via social media. Afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt.
- Social media: Als je al een mooie achterban hebt opgebouwd via je social media kanalen, dan kun je dit hier kenbaar maken zonder dat je hiervoor een euro uitgeeft. Wil je een groter publiek bereiken, dan bieden de advertentiemogelijkheden via deze kanalen alsnog een mooie uitkomst.
- Online campagnes: Voordat je nieuwe klanten aantrekt online willen mensen zich graag eerst oriënteren online m.b.t. tot jouw product of dienst. Hoe hoger de afname van jouw product of dienst hoe langer de aankoopcyclus vaak duurt. Een leadmagnet is een mooie eerste stap in een volledige lead generatie strategie en een mooie start om een online campagne mee op te zetten.
Vond je dit artikel waardevol? Wil je meer praktische tips ontvangen waar je echt mee verder kunt?