Select Page

LinkedIN marketing strategie voor bedrijven

Alle blogs, LinkedIN

Gepubliceerd op: 04.08.2021
LinkedIN. Het grootste zakelijk platform dat bekend staat om zijn netwerk mogelijkheden. Een ideaal platform dus om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Maar hoe kun je als bedrijf groeien op dit platform? En hoe kun je leads en klanten aantrekken via LinkedIN? Welke LinkedIn marketing strategie moet […] Lees verder

LinkedIN. Het grootste zakelijk platform dat bekend staat om zijn netwerk mogelijkheden. Een ideaal platform dus om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken.

  • Maar hoe kun je als bedrijf groeien op dit platform?
  • En hoe kun je leads en klanten aantrekken via LinkedIN?
  • Welke LinkedIn marketing strategie moet ik dan volgen als bedrijf voor maximale impact?

Wij zetten de volgende onderwerpen graag voor je op een rij in dit artikel:

  1. Wat is LinkedIN Marketing?
  2. Bepaal je doelstelling voor je LinkedIN strategie
  3. Optimaliseer je LinkedIN pagina
  4. Sluit je aan bij relevante LinkedIN groepen en communities
  5. Formuleer doelstellingen voor je LinkedIN advertenties
  6. Advertentiemogelijkheden op LinkedIN
  7. Waarde + relevantie = naamsbekendheid en nieuwe klanten

Wat is LinkedIN marketing?

LinkedIN is tegenwoordig allang niet meer alleen voor professionals en mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Tuurlijk wordt het platform nog wel voor deze doeleinden en door deze groepen gebruikt, maar LinkedIN wordt steeds vaker ingezet om bedrijfsgroei te realiseren.

Door content te delen komen bedrijven in contact met nieuwe prospects. Relaties worden opgebouwd en nieuwe samenwerkingen worden beklonken.

Van origine is LinkedIN een sociaal netwerk. Carrière mogelijkheden worden ontwikkeld, persoonlijke connecties worden gemaakt en discussies binnen verschillende sectoren vinden er plaats.

LinkedIN marketing is het opbouwen van een zakelijk netwerk via je persoonlijke profiel of bedrijfsprofiel, om zo in contact te komen met nieuwe klanten.


Bepaal je doelstelling voor je linkedin strategie

Dat klinkt misschien altijd een beetje suf. Weer die doelstellingen blah blah!

Maar denk op dat moment dan altijd even aan onze magische nr. 14 die dat altijd veel beter kon formuleren:

“Zonder doelen kun je niet scoren!”

Voor een effectieve LinkedIn marketing strategie voor bedrijven, is het noodzakelijk om goed na te denken wat je doelstelling is op dit platform.

  • Ga je het inzetten om nieuwe professionals aan te trekken?
  • Wil je gaan adverteren?
  • Social Selling voor het opbouwen van een relatie?

Zo kun je meerdere doelstellingen hebben op dit platform. Zorg dat je dit goed in kaart brengt voor jouw bedrijf.

De volgende stap is kennis vergaren over je doelgroep. Leer hoe jouw doelgroep het platform gebruikt en wie je kan bereiken.

Optimaliseer je linkedin pagina

‘pagina bewerken’ button op je LinkedIN bedrijfspagina

Als je je doelsteling hebt bepaald, kun je je persoonlijke profiel en bedrijfspagina optimaliseren met onze LinkedIN tips.

Binnen jouw profiel kunnen klanten meer lezen over jouw expertise, ervaring en interesse.

Je bedrijfspagina bevat de nodige bedrijfsinformatie, updates en relevante content. Wanneer je op de ‘pagina bewerken’ knop hebt geklikt die we hierboven hebben laten zien, dan zie je de onderstaande omgeving binnen je LinkedIN bedrijfsprofiel.

Hier kun je alle gegevens / bedrijfsinformatie toevoegen waar naar wordt gevraagd.

Dit maakt je profiel compleet en overzichtelijk voor bezoekers. Daarnaast maak je, je bedrijfsprofiel beter zichtbaar als je op een natuurlijke manier zoektermen toevoegt aan de beschrijving van jouw bedrijf.

Upload een goed ontwerpen omslag- en profielfoto

Je omslag foto moet pakkend zijn en betrekking hebben op het bedrijf en de werkzaamheden die het verricht.

Heb je al een ontwerp klaarstaan? Kijk dan of deze de juiste afmetingen heeft. LinkedIn raadt namelijk aan dat je omslagfoto 1536 pixels breed en 768 hoog is. De minimale vereiste zijn 1192 pixels breed, 220 pixels hoog.

Wil je liever liever iets wat meer de aandacht trekt op je profiel? LinkedIn heeft een nieuwe functie gelanceerd waarmee je een persoonlijke video boodschap kan plaatsen op jouw profiel

Vul je overzichtpagina aan

In de overzichtpagina kunnen klanten je bedrijfsinformatie en recente updates vinden. Door het optimaliseren van je overzichtpagina, zorg je er ook voor dat je beter gevonden wordt.

Gebruik daarom relevante trefwoorden die jouw werkzaamheden in de branche het beste omschrijven. Zo ben je beter vindbaar op LinkedIn door prospects die actief op zoek zijn naar jouw diensten of producten.

Wil je je producten uitlichten op je bedrijfspagina? Met de nieuwe functie van LinkedIn kan je nu een eigen productpagina aanmaken.

Sluit je aan bij relevante LinkedIN groepen en communities

Ga op zoek waar jouw doelgroep uithangt op LinkedIn. Er zijn talloze groepen en community’s waarin specifieke onderwerpen en discussies worden gevoerd.

Door je aan te sluiten bij deze groepen en actief deel te nemen aan discusses, zorg je ervoor dat jouw bedrijf beter zichtbaar is bij de doelgroep. Zo krijg je na verloop van tijd steeds een beter beeld van jouw doelgroep en weet je steeds meer hoe je van toegevoegde waarde kan zijn.

Ben je meer actief met je persoonlijke profiel? Dan is jouw deelname en interactie in deze groepen een uitstekende manier op te beginnen aan social selling. Hiermee leg je nieuwe contacten om zo een langdurige relatie op te bouwen met interessante prospects.

Formuleer doelstellingen voor je linkedin advertenties

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om te adverteren op LinkedIn. Daarom is het in eerste instantie belangrijk om te achterhalen wat concreet jouw doel is met adverteren. Wil je bijvoorbeeld meer volgers krijgen op LinkedIn? Of meer website bezoekers? Op de LinkedIn Ad Manager kan je je doelgroep samenstellen en de doelstelling bepalen van je campagne.

Je zou je doelgroep kunnen filteren op verschillende targetopties. Bijvoorbeeld op bedrijfsvoering, demografische en geografische kenmerken van gebruikers. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats etc.

Verder kan je je doelgroep ook hypertargetten door te filteren op specifieke kenmerken als beroep en interesses.

advertentiemogelijkheden op LinkedIn

Op LinkedIn heb je verschillende soorten advertenties om je doelgroep te bereiken. Elke advertentie heeft een ander doel en is dus ook op een andere manier zichtbaar voor je doelgroep. Hieronder de vier type advertenties:

linkedin Gesponsorde inhoud

Deze advertentie verschijnt in de feed van je doelgroep als een gesponsord bericht. Met dit type advertentie kun je, je visuals uit laten blinken. Een achtergrondfoto en in het ontwerp van je advertentie kun je mooi je huisstijl en je logo presenteren.

Heb je bezoekers gehad op je landingspagina en wil je deze retargetten? Dan is een gesponsorde advertentie een manier om deze lead opnieuw te bereiken, door bijvoorbeeld een sample of een trail aan te bieden.

LinkedIN Tekstadvertenties

Tekstadvertenties zijn minder prominent aanwezig op de feed van je doelgroep.

Tekstadvertenties kosten minder dan gesponsorde berichten, daarom is het ook een goed alternatief om bezoekers op jouw landingspagina te krijgen , om die vervolgens te laten converteren naar nieuwe leads.

Zorg ervoor dat jouw bedrijfsnaam en logo goed zichtbaar zijn voor brand awareness. Je hebt beperkte ruimte, zorg dus voor een sterke omschrijving.

Linkedin gesponsorde Inmail Advertentie

Dit is een type advertentie waarmee je een gesponsorde bericht rechtstreeks naar het Inmail account van een prospects kan sturen. Je benadert de potentiele klant direct, dus zorg ervoor dat jouw bericht echt van toegevoegde waarde is.

Dit zijn vaak berichten van rond de 500 tekens. Het bericht moet dus goed leesbaar zijn met een pakkende titel. Je wil natuurlijk niet dat de prospect vroegtijdig afhaakt.

LinkedIN Carrousel advertenties

Met deze advertentieformat kan je gesponsorde inhoud in een swipebare carousel plaatsen op de feed van je doelgroep. Dit stelt je in staat om meerdere producten of diensten te bundelen in een advertentie. Je zou ook een optionele lead form kunnen toevoegen.

Zo kan je meerdere combinaties testen om te achterhalen welke het best werken.

Waarde + relevantie = Naamsbekendheid en nieuwe klanten

LinkedIn marketing is slechts een onderdeel van je complete online marketing strategie.

De kracht van LinkedIn benut je maximaal door waarde te bieden aan je netwerk en potentiële klanten.

Dat kan bijvoorbeeld door de oplossingen te benoemen die je producten binnen LinkedIN bieden. Bedenk je altijd na het schrijven van een bericht of je dit zelf als consument ook waardevol zou vinden.

Hoe je dat doet?

Zorg voor waardevolle content waar de lezer echt wat aan heeft.

Ondervind wat de pijnpunten zijn van jouw doelgroep en speel hier slim op in door expertise te tonen en content en LinkedIN blogs te delen die een oplossing bieden voor jouw potentiele klanten.

Denk ook na over de frequentie en wanneer je content deelt met volgers en de doelgroep. Zorg dus voor een gestructureerde aanpak door bijvoorbeeld te werken met een content marketing kalender.

Zo weet iedereen binnen het bedrijf precies over welke onderwerpen content geschreven is en wanneer dit gepubliceerd wordt.

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst