Lokale SEO is erg belangrijk voor bedrijven. Waarom is lokale SEO dan zo belangrijk voor mijn bedrijf zul je denken?
Bijna de helft van alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de zoekmachine, zijn lokaal georiënteerd.
Dat betekent dat als jouw bedrijf niet geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten, je potentiele nieuwe klanten misloopt. Lokaal gevonden worden is dus cruciaal als je meer nieuwe klanten wilt verwelkomen.
In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:
2. Google local 3 pack; Wat is het? Hoe kom ik hier met mijn website?
3. Hoe optimaliseer ik mijn Google Mijn Bedrijf account?
4. Lokale SEO tips om je lokale zichtbaarheid te vergroten
– Voeg je Google Maps vermelding toe in de footer van je website.
– Voeg Markup toe voor lokale SEO
– Optimaliseer je content en optimaliseer je URL’s met lokale zoektermen
– Voeg lokale zoektermen toe aan je metadata
– Voeg afbeeldingen uit de lokale omgeving toe en optimaliseer deze afbeeldingen
5. Locatiekaarten binnen Instagram
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is het verhogen van de online zichtbaarheid van lokale bedrijven. Het is vergelijkbaar met organische SEO, maar dan met een extra geografische component.
Meer specifiek. Je streeft ernaar om hoog te ranken in de zoekmachine resultaten voor lokale zoekopdrachten.
Lokale zoekresultaten van Google kunnen er als volgt uitzien:
Dit blok staat ook bekend als de ‘Google 3-Pack’.
De Google 3-Pack is de methode die Google gebruikt om de top drie resultaten weer te geven voor lokale zoekresultaten.
Het maakt gebruik van de locatie van de gebruiker om de zoekopdracht relevant te maken voor de locatie waar de gebruiker de zoekopdracht heeft ingediend.
De vraag is nu alleen; ‘Hoe kom je met jouw website in de Google 3-pack?’
Google local 3 pack; Wat is het? Hoe kom ik hier met mijn website?
1 van de eerste stappen die je moet nemen als je lokaal wilt scoren in Google, is het opzetten van een Google Mijn Bedrijf (GMB) account.
Dit is erg belangrijk, omdat een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf pagina de grootste impact heeft, als het gaat om lokale SEO.
Wanneer je jouw Google Mijn Bedrijf goed instelt, toont Google jouw bedrijf sneller en beter in de lokale zoekresultaten.
Hiermee vergroot je ook de kans om in de ‘Google 3-pack‘ te verschijnen, omdat Google deze informatie uit jouw Google Mijn Bedrijf profiel haalt.
Naast de zoekresultaten, gebruikt Google jouw gegevens uit GMB ook voor Google Maps.
Lokale SEo ranking factoren
Er zijn factoren die je binnen Google Mijn Bedrijf moet optimaliseren om je lokale vindbaarheid / zichtbaarheid te vergroten.
Dit zijn de volgende factoren:
HOE OPTIMALISEER IK MIJN GOOGLE MIJN BEDRIJF ACCOUNT?
Het is niet zo moeilijk om een Google Mijn Bedrijf op te zetten, of misschien heb je er al 1.
Het is dan wel heel belangrijk dat je profiel zo volledig mogelijk is ingevuld. Google heeft een afbeelding waarop ze laten zien hoe volledig je profiel is.
Zorg ervoor dat je deze statistiek op 100% krijgt door alle velden in te vullen.
Denk er bijvoorbeeld aan om je adres correct in te vullen en om een bedrijfscategorie te selecteren. Contactinformatie is ook erg belangrijk.
Wanneer je, jouw Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt zijn er een aantal punten die je moet toevoegen voor een optimale lokale zichtbaarheid.
We benoemen ze hieronder:
- Gebruik zoekwoorden op de plek waar je de bedrijfsinformatie moet invullen.
- Vul jouw openingstijden in
- Voeg foto’s toe aan je profiel
- Ontvang reviews en reageer op reviews
- Monitor jouw GMB resultaten (maak een verkorte URL die je kunt tracken in Google Analytics)
- Voeg je producten & services toe
- Reageer zo snel mogelijk op inkomende berichten van klanten
Lokale SEO tips om je lokale zichtbaarheid te vergroten
1. Voeg je Google Maps vermelding toe in de footer van je website.
Waar vind ik die Google Maps vermelding?
- Ga naar: https://www.google.nl/maps
- Vul je bedrijfsnaam in, in de zoekfunctie binnen Google Maps
Vervolgens zie je dit:
Nadat je op de share knop klikt zie je het volgende:
- Klik op ‘embed a map’.
- Klik vervolgens op ‘medium’ en bepaal hoe groot je de map wilt hebben in je footer. Wij kiezen vaak voor ‘small’ zodat het niet teveel in de war schopt in de footer.
- Als je de grootte hebt gekozen klik je rechts op de foto op ‘Copy HTML’.
- Plak deze code vervolgens in de footer van je website.
- Zorg dat je naast deze map ook je NAP (Naam, Adres, Telefoonnummer) gegevens toevoegt in je footer. Zorg dat deze precies overeenkomen met de NAP gegevens die je hebt toegevoegd in je Google Mijn Bedrijf profiel.
2. Voeg Markup toe voor lokale SEO
Als je nog een stap verder wilt gaan (en hier wordt het een beetje technischer en moeilijker) kun je ook de Google Markup Helper voor lokale bedrijven gebruiken.
Met de markup helper voor het structureren van gegevens kun je elementen op jouw webpagina zo opmaken dat Google de gegevens op de pagina beter kan begrijpen.
Dit vergroot jouw kansen om lokaal te scoren. Je kunt de code die wordt gegenereerd door de Google Markup Helper opnemen in de code van uw website, of gebruik maken van Google Tag Manager.
3. Optimaliseer je content en optimaliseer je URL’s met lokale zoektermen
Door je pagina’s te optimaliseren met de juiste on page seo factoren en long tail zoekwoorden, worden je lokale SEO resultaten verbeterd.
Daarnaast is het belangrijk dat je op de lokale pagina’s op je website ook de lokale zoektermen toevoegt in je URL.
Dit is een belangrijk signaal naar Google toe, waarmee de context en inhoud van jouw lokale pagina duidelijk wordt voor Google.
Maak unieke landingspagina’s die zich richten op de steden of provincies waar je beter gevonden wilt worden.
Voorbeelden van hoe die URL structuur eruit kan komen te zien:
- www.forwardmarketing.nl/zoekwoord-locatie
- www.forwardmarketing.nl/locatie
4. Voeg lokale zoektermen toe aan je metadata
Meta data?
Hiermee bedoelen we:
- Titel van je pagina
- Meta description van je pagina
5. Voeg afbeeldingen uit de lokale omgeving toe en optimaliseer deze afbeeldingen
Wanneer je foto’s toevoegt aan een pagina, die je op lokaal niveau beter zichtbaar wilt maken, doe je er goed aan foto’s toe te voegen die ook op locatie zijn gemaakt.
Een voorbeeld: Stel jij bent een fietsenmaker in Breda en je hebt een pagina die je vindbaar wilt maken op de zoekterm; ‘fietsenmaker breda’.
Maak dan een foto van bijvoorbeeld je bedrijfspand en zorg dat je bij de afbeelding, de alt tekst ‘fietsenmaker in Breda’ toevoegt.
Wanneer de robots van Google jouw pagina scannen, zien ze dat de afbeelding de alt tekst fietsenmaker in Breda heeft. Dit is waardevolle context voor Google. Google zal deze foto zichtbaar maken via Google afbeeldingen wanneer gebruikers de zoekterm fietsenmaker in Breda invoeren in Google.
Locatiekaarten binnen Instagram
Naast Google biedt ook Instagram de mogelijkheid om jouw bedrijf sneller vindbaar te maken via social media.
Het zoekgedrag van met name jongeren veranderd. Uit onderzoek is gebleken dat Generatie Z steeds meer TikTok & Instagram gebruiken als zoekmachine.
Via de locatiekaarten binnen Instagram kun je de locatie van bedrijven zoeken en opslaan voor later.
Daarnaast zie je ook alle visuele content die in het verleden door deze bedrijven via Instagram is gedeeld, waardoor je direct een meer ocmpleet beeld krijgt van het bedrijf.
Vond je deze tips waardevol? Wil je, je online marketing uitbesteden? Hulp nodig van een SEO specialist?
Sluit je aan bij andere marketeers en ondernemers die maandelijks als eerste het laatste nieuws in hun inbox ontvangen.
< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!
< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.