Lokale SEO: 5 Tips om je Lokale vindbaarheid te verbeteren!

Alle blogs, Lokale SEO

Gepubliceerd op: 07.20.2021
Lokale SEO is erg belangrijk voor bedrijven. Waarom is lokale SEO dan zo belangrijk voor mijn bedrijf zul je denken? Bijna de helft van alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de zoekmachine, zijn lokaal georiënteerd. Dat betekent dat als jouw bedrijf niet geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten, je potentiele nieuwe klanten misloopt. Lokaal gevonden worden […] Lees verder

Lokale SEO is erg belangrijk voor bedrijven. Waarom is lokale SEO dan zo belangrijk voor mijn bedrijf zul je denken?

Bijna de helft van alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de zoekmachine, zijn lokaal georiënteerd.

Dat betekent dat als jouw bedrijf niet geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten, je potentiele nieuwe klanten misloopt. Lokaal gevonden worden is dus cruciaal als je meer nieuwe klanten wilt verwelkomen.

In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:

  1. Wat is lokale SEO?

2. Google local 3 pack; Wat is het? Hoe kom ik hier met mijn website?

3. Hoe optimaliseer ik mijn Google Mijn Bedrijf account?

4. Lokale SEO tips om je lokale zichtbaarheid te vergroten

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het verhogen van de online zichtbaarheid van lokale bedrijven. Het is vergelijkbaar met organische SEO, maar dan met een extra geografische component.

Meer specifiek. Je streeft ernaar om hoog te ranken in de zoekmachine resultaten voor lokale zoekopdrachten.

Lokale zoekresultaten van Google kunnen er als volgt uitzien:

Lokale zoekopdracht met lokale SEO zoekresultaten
Lokale zoekopdracht met lokale SEO zoekresultaten

Dit blok staat ook bekend als de ‘Google 3-Pack’.

De Google 3-Pack is de methode die Google gebruikt om de top drie resultaten weer te geven voor lokale zoekresultaten.

Het maakt gebruik van de locatie van de gebruiker om de zoekopdracht relevant te maken voor de locatie waar de gebruiker de zoekopdracht heeft ingediend.

De vraag is nu alleen; ‘Hoe kom je met jouw website in de Google 3-pack?’

Google local 3 pack; Wat is het? Hoe kom ik hier met mijn website?

1 van de eerste stappen die je moet nemen als je lokaal wilt scoren in Google, is het opzetten van een Google Mijn Bedrijf (GMB) account.

Dit is erg belangrijk, omdat een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf pagina de grootste impact heeft, als het gaat om lokale SEO.

Wanneer je jouw Google Mijn Bedrijf goed instelt, toont Google jouw bedrijf sneller en beter in de lokale zoekresultaten.

Hiermee vergroot je ook de kans om in de ‘Google 3-pack‘ te verschijnen, omdat Google deze informatie uit jouw Google Mijn Bedrijf profiel haalt.

Naast de zoekresultaten, gebruikt Google jouw gegevens uit GMB ook voor Google Maps.

HOE OPTIMALISEER IK MIJN GOOGLE MIJN BEDRIJF ACCOUNT?

Het is niet zo moeilijk om een Google Mijn Bedrijf op te zetten, of misschien heb je er al 1.

Het is dan wel heel belangrijk dat je profiel zo volledig mogelijk is ingevuld. Google heeft een afbeelding waarop ze laten zien hoe volledig je profiel is.

Voltooi je bedrijfsprofiel - Statistiek  die aangeeft hoe volledig jouw Google Mijn Bedrijf profiel is
Voltooi je bedrijfsprofiel – Statistiek die aangeeft hoe volledig jouw Google Mijn Bedrijf profiel is

Zorg ervoor dat je deze statistiek op 100% krijgt door alle velden in te vullen.

Denk er bijvoorbeeld aan om je adres correct in te vullen en om een bedrijfscategorie te selecteren. Contactinformatie is ook erg belangrijk.

Wanneer je, jouw Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt zijn er een aantal punten die je moet toevoegen voor een optimale lokale zichtbaarheid.

We benoemen ze hieronder:

  • Gebruik zoekwoorden op de plek waar je de bedrijfsinformatie moet invullen.
  • Vul jouw openingstijden in
  • Voeg foto’s toe aan je profiel
  • Ontvang reviews en reageer op reviews
  • Monitor jouw GMB resultaten (maak een verkorte URL die je kunt tracken in Google Analytics)
  • Voeg je producten & services toe
  • Reageer zo snel mogelijk op inkomende berichten van klanten

Lokale SEO tips om je lokale zichtbaarheid te vergroten

1. Voeg je Google Maps vermelding toe in de footer van je website.

Waar vind ik die Google Maps vermelding?

  • Ga naar: https://www.google.nl/maps
Google Maps zoekfunctie
Google Maps zoekfunctie
  • Vul je bedrijfsnaam in, in de zoekfunctie binnen Google Maps

Vervolgens zie je dit:

Google Maps share functie
Google Maps share functie

Nadat je op de share knop klikt zie je het volgende:

Google Maps embed a map
Google Maps embed a map
  • Klik op ’embed a map’.
  • Klik vervolgens op ‘medium’ en bepaal hoe groot je de map wilt hebben in je footer. Wij kiezen vaak voor ‘small’ zodat het niet teveel in de war schopt in de footer.
  • Als je de grootte hebt gekozen klik je rechts op de foto op ‘Copy HTML’.
  • Plak deze code vervolgens in de footer van je website.
  • Zorg dat je naast deze map ook je NAP (Naam, Adres, Telefoonnummer) gegevens toevoegt in je footer. Zorg dat deze precies overeenkomen met de NAP gegevens die je hebt toegevoegd in je Google Mijn Bedrijf profiel.

2. Voeg Markup toe voor lokale SEO

Als je nog een stap verder wilt gaan (en hier wordt het een beetje technischer en moeilijker) kun je ook de Google Markup Helper voor lokale bedrijven gebruiken.

Met de markup helper voor het structureren van gegevens kun je elementen op jouw webpagina zo opmaken dat Google de gegevens op de pagina beter kan begrijpen.

Dit vergroot jouw kansen om lokaal te scoren. Je kunt de code die wordt gegenereerd door de Google Markup Helper opnemen in de code van uw website, of gebruik maken van Google Tag Manager.

3. Optimaliseer je content en optimaliseer je URL’s met lokale zoektermen

Door je pagina’s te optimaliseren met de juiste on page seo factoren worden je lokale SEO resultaten verbeterd.

Daarnaast is het belangrijk dat je op de lokale pagina’s op je website ook de lokale zoektermen toevoegt in je URL.

Dit is een belangrijk signaal naar Google toe, waarmee de context en inhoud van jouw lokale pagina duidelijk wordt voor Google.

Maak unieke landingspagina’s die zich richten op de steden of provincies waar je beter gevonden wilt worden.

Voorbeelden van hoe die URL structuur eruit kan komen te zien:

  • www.forwardmarketing.nl/zoekwoord-locatie
  • www.forwardmarketing.nl/locatie

4. Voeg lokale zoektermen toe aan je metadata

Meta data?

Hiermee bedoelen we:

Vond je deze tips waardevol? Hulp nodig van een SEO specialist?

Sluit je aan bij andere marketeers en ondernemers die maandelijks als eerste het laatste nieuws in hun inbox ontvangen.

< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!

< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This