“Weet je wat jij moet doen? Je mailinglijst laten groeien!”
“Voor elke euro die je in emailmarketing stopt krijg je er 17 euro terug”
“Heb jij geen mailinglijst? Flapdrol!”
Goed. We zijn allemaal wel eens overladen met 1 van de bovenstaande berichten tijdens webinars, tijdens het lezen van een blogartikel, of op andere momenten waar emailmarketing om de hoek kwam kijken.
De urgentie is inmiddels wel doorgedrongen.
Iemand geeft jou zijn of haar emailadres en dan vervolgens heb jij als bedrijf goud in handen om deze lead in de marketing automation flow waardevolle en specifieke content toe sturen, met als einddoel een lead die klaar is voor jouw product of dienst.
Toch is de realiteit anders, niet waar?
Zodra je naam en emailadres ontvangt begint het echte werk. Grote kans dat je tegen die tijd tig vragen hebt zoals:
- Wat voor emails ga je richting je marketing qualified leads (MQL) sturen?
- Hoe vaak stuur je een email de deur uit naar deze leads?
- Naar welke content zijn ze eigenlijk allemaal op zoek?
- Hoe lang moeten die emails worden? Zonder dat ze halverwege in slaap vallen!
- Wat moet er in de emails komen te staan?
En misschien wel de belangrijkste vraag:
- Na hoeveel emails kan ik iets roepen over mijn producten en diensten?
Ik wou dat ik hier een eenduidig antwoord op kon geven, maar de realiteit verteld ons dat elk bedrijf en elke sector anders zijn en daarmee dus ook de emailmarketing cyclus.
Kun je me niet een beetje meer houvast geven dan?
Gaan we voor zorgen. Stoelriemen vast. Aan het einde van dit artikel ben je hopelijk weer iets wijzer dan gisteren! Dit zijn de onderwerpen die we behandelen in dit artikel:
- Email automation flow waarin je problemen en uitdagingen van je prospects benoemd en oplost
- De kracht van een email automation flow waarin je iemand verwelkomd
- Email automation flow inrichten zonder te spammen
- Hoe vaak moet ik emails sturen naar m’n prospects?
- Wat is het doel van een goed ingerichte marketing automation flow?
- Wanneer start je met het versturen van je marketing automation flow?
- Hoe zorg je voor de juiste frequentie van de emails in de marketing automation flow?
- Hoe lang moeten je emails zijn in je marketing automation flow?
Email automation flow waarin je problemen en uitdagingen van je prospects benoemd en oplost
Het belangrijkste is dat je de problemen en uitdagingen van je subscribers (nieuwsbriefinschrijvingen) weet te achterhalen.
Om meer email inschrijvingen om te zetten naar klanten is ons advies om een welkomst cyclus in te richten voor je nieuwe mensen op de mailinglijst.
Het doel van deze welkomstcyclus is om vertrouwen op te bouwen, autoriteit op te bouwen en uiteindelijk verkopen te realiseren binnen deze cyclus.
Het mooie is dat je deze cyclus kunt automatiseren, zodat je automatisch leads kunt genereren met marketing automation.
Op deze manier weet je zeker dat de mensen die nieuw op je mailinglijst verschijnen, waardevolle informatie toegestuurd krijgen, ongeacht waar je, je op dat moment bevindt, of hoe druk je het hebt die dag.
De kracht van een email automation flow waarin je iemand verwelkomd!
Het gaat binnen deze marketing automation flow om een aantal emails die je verstuurd zodra iemand zich inschrijft voor jouw mailinglijst.
Elke mail heeft z’n eigen doel en wordt ook op verschillende dagen toegestuurd. Ook het tijdstip van deze emails is niet eenduidig.
Belangrijk is dat je in deze reeks emails de problemen en uitdagingen benadrukt van je prospects en hoe je deze kunt oplossen.
Het doel is uiteindelijk om deze prospects om te zetten naar klanten en ze binnen een relatief kort tijdsbestek die informatie te sturen per mail, waardoor ze een weloverwogen besluit kunnen nemen voor jouw product of dienst.
Vaak krijgen we van ondernemers te horen:
“Als we ze in korte tijd meerdere keer mailen, komt dat dan niet over als spammen bij de ontvanger?”
Logische vraag natuurlijk. Die we ook graag ontkrachten in het volgende gedeelte.
Marketing automation flow inrichten zonder te spammen
Wees gerust. Mocht je het idee hebben dat het versturen van meerdere emails in een relatief korte periode over komt als spam, dan ben je niet de enige die daar zo over denkt.
Wat we vaak zien is dat veel mensen vaak zelf niet eens weten hoe vaak ze een email moeten versturen naar hun mailinglijst. Of wat ze dan precies moeten versturen per mail.
Het gevolg is dat er nooit een email de deur uit gaat en als ze wel een email versturen, dat het ontbreekt aan consistentie.
Iedereen ziet in z’n inbox wel eens emails voorbij komen, waarvan je later denkt: “Heb ik me daar ooit voor ingeschreven?”
Er gaat misschien wel een belletje rinkelen, maar je hebt in tijden niks meer van ze gehoord.
Hoe vaak moet ik dan emails versturen naar m’n prospects?
Wekelijks een email versturen naar je prospects is helemaal geen gek idee.
Iemand die zich inschrijft voor jouw mailinglijst zegt eigenlijk tegen jou als bedrijf; “Ik wil niet langer met deze problemen en uitdagingen blijven rondlopen. Ik wil dit oplossen!”
En dan hebben ze ook nog eens besloten om dit door jou op te laten lossen.
Ze doen een belofte aan zichzelf om het probleem wat ze hebben met jou samen op te lossen.
De pijn die prospects ervaren kunnen uiteenlopend zijn:
- Ze willen meer weten over marketing automation.
- Ze willen kennismaken met marketing automation tools die hun werkzaamheden makkelijker maken.
- Ze willen beter gevonden worden online en zoeken een SEO specialist.
Allemaal uiteenlopende redenen dus waarom mensen jouw hulp nodig hebben.
Als je deze personen dus geen emails stuurt met oplossingen, dan kom je de belofte niet na om de problemen en uitdagingen van je prospects op te volgen.
Betekent natuurlijk niet dat je ze na de inschrijving dagelijks moet overladen met emails, want dan wordt het inderdaad spammen ja.
Een marketing automation flow is daarom een goed middel om uiteindelijk meer klanten te verwelkomen.
Wat is het doel van een goed ingerichte marketing automation flow?
Waarom zou je marketing automation inzetten binnen jouw bedrijf?
- Vertrouwen opbouwen.
- Laten zien dat jij de autoriteit bent binnen de sector en de leads dus een goede keuze hebben gemaakt door zich in te schrijven.
- Wees duidelijk in je berichtgeving.
- Neem zoveel mogelijk obstakels weg voor je prospects bij het maken van zijn of haar keuze.
Wanneer start je met het versturen van je marketing automation flow?
De frequentie waarmee je, je emails verstuurd is niet gegoten in beton.
De eerste mail die je verstuurd gaat eruit wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor je mailinglijst.
In sommige sectoren is het versturen van 5 emails binnen 5 dagen de weg naar succes.
Voor sommige bedrijven duurt de aankoopcyclus een heel jaar, waardoor de frequentie van je emails wat verder uit elkaar ligt.
Stel jezelf altijd de vraag: “Voegt de email die ik nu ga versturen waarde toe voor de persoon die ‘m ontvangt?”
Consistent waarde bieden is een vruchtbare bodem voor succes.
Hoe zorg je voor de juiste frequentie tussen je emails in de automation flow?
- Bedenk eerst wat de inhoud wordt van de emails die je wilt versturen (checklist, casestudy, video etc.)
- Houd het onderwerp van de email cyclus specifiek aan het onderwerp waar bezoekers zich voor inschrijven. Als ik me als bezoeker inschrijf op een pagina over tennis, dan wil ik vervolgens geen emails ontvangen met: “de 7 manieren om een curveball te gooien als pitcher tijdens een potje honkbal!”.
- Analyseer hoeveel mensen jouw emails openen. Hoeveel mensen klikken op een link in jouw emails? Hoeveel mensen schrijven zich uit?
Mensen schrijven zich vaak uit omdat emails hun geen waarde bieden. Het gaat daarbij nog niet eens om het aantal emails die ze toegestuurd krijgen.
Waarom zouden mensen ingeschreven blijven als jij niet continue terugkomt met waardevolle emails?
Hoe lang moeten mijn emails zijn binnen de marketing automation flow?
Die vraag krijgen we vaak gesteld.
Soms heb je 1500 woorden nodig om een uitdaging van je prospects uit te leggen en op te lossen. Soms is een paar honderd woorden voldoende.
Hoe lang kun je de aandacht vasthouden van je lezers?
Als het waarde toevoegt en je kunt ze perfect meenemen in je verhaal, dan kun je blijven schrijven.
Haken ze na het lezen van de titel al af, dan worden alinea 2,3 & 4 ook snel overbodig.
Als lezers het niet meer relevant vinden, haken ze af en gaan ze wat anders doen.
Antwoord op de vraag. Maak je niet druk om de lengte van je emails, maar maak je druk om de waarde die je toevoegt in je emails.
Vond je dit een waardevol artikel? Hebben we je een klein beetje verder kunnen helpen in de mogelijkheden van marketing automation?
Meer vragen? Neem contact op!
Schroom niet om contact op te nemen met de specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp!
Wil je, je online marketing uitbesteden. Neem ook dan contact op met ons via bovenstaande button.