Marketing automation tool; Hoe maak je de juiste keuze?

Alle blogs, Marketing automation

Gepubliceerd op: 12.01.2020
Wat moet dat een heerlijk vooruitzicht zijn zeg. Het merendeel van je e-mails straks geautomatiseerd naar je klanten te kunnen sturen. Brochures, whitepapers. Alles geautomatiseerd de deur uit, zodat je tijd overhoudt voor overige zaken binnen het bedrijf. De realiteit nu is echter dat je alle e-mails nog handmatig naar je klanten stuurt. Het slurpt […]

Wat moet dat een heerlijk vooruitzicht zijn zeg. Het merendeel van je e-mails straks geautomatiseerd naar je klanten te kunnen sturen. Brochures, whitepapers. Alles geautomatiseerd de deur uit, zodat je tijd overhoudt voor overige zaken binnen het bedrijf.

De realiteit nu is echter dat je alle e-mails nog handmatig naar je klanten stuurt. Het slurpt al je tijd op en je energielevel bereikt vaak een klein dieptepuntje.

Gelukkig zijn er genoeg marketing automation tools die het automatiseren van e-mail processen mogelijk maken.

Als we het hebben over marketing automation tools, is het goed om te weten over welke soort tools er dan gesproken wordt. De tools die in dit artikel besproken worden hebben betrekking op:

  • E-mail marketing
  • Social media
  • Managen van je advertenties

Het is goed om te beseffen dat deze tools je kunnen ondersteunen en het werk niet geheel uit handen nemen. De creativiteit voor het bedenken van campagnes is nog steeds van ongekend belang voor het succes. Die taak ligt uiteraard nog steeds bij jou.

Je mag daarentegen wel verwachten is dat een goede set automation tools de mogelijkheid geeft campagnes individueel en crosschannel te managen en vervolgens te personaliseren op basis van de behaalde resultaten.

In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan bod:

  1. Welke marketing automation tools zijn er allemaal?
  2. Wat is de beste marketing automation tool?
  3. Hoe groot is jouw team en welke ondersteuning past het beste op marketing automation vlak?
  4. Wat zijn de voordelen van een marketing automation tool voor jouw bedrijf?
  5. Hoe werken deze marketing automation systemen?

Welke marketing automation tools zijn er allemaal?

Wat is de beste marketing automation tool?

  1. Hubspot

Hubspot is marktleider. Ze omschrijven hun product als ‘inbound marketing software’.

Anonieme websitebezoekers wil je omzetten naar sales gekwalificeerde leads en klanten. Beschik je al over een lijst met emailadressen?

Dan kunnen er binnen het starterspakket 1000 contacten worden ingeladen.

De product prijzen van Hubspot starten vanaf:

Prijs voor een Hubspot starterspakket
Prijs voor een Hubspot starterspakket

2. Active Campaign (*deze tool gebruiken wij voor onze klanten!)

Voor wie interessant:

  • Ecommerce websites
  • B2B (Businnes to Business) bedrijven

Populaire features:

  • Segmentatie van doelgroepen
  • Email Marketing

Prijzen van Active Campaign abonnementen:

Prijzen van Active Campaign abonnementen
Prijzen van Active Campaign abonnementen

3. Mailchimp

Hebben een gratis versie waar je mee kunt starten en groeien.

t/m 2000 contacten gratis.

Heb je tussen de 2500 – 5000 mensen op je mailinglijst staan, dan betaal je ca. 45 euro p/m.

De personen die zich uitschrijven van jouw mailinglijst; de ‘unsubscribers’, worden ook meegeteld als ‘contact’. Je zult deze eerst moeten archiveren om ze niet mee te laten tellen als ‘contact’.

Mailchimp is zeer gebruiksvriendelijk.

Prijzen van Mailchimp abonnementen:

Prijzen van Mailchimp abonnementen
Prijzen van Mailchimp abonnementen

Hoe groot is jouw team en welke ondersteuning past het beste op marketing automation vlak?

Hoe is jullie team samengesteld? Dit bepaald voor een groot gedeelte de keuze voor een marketing automation tool.

Heb je een kleiner team, dan is de kans aanwezig dat er wel 1 of 2 specialisten zijn die met deze tool gaan stoeien. Eenvoud staat dan bovenaan het wensenlijstje.

Is jouw team een stuk groter en beschik je over een team aan marketing automation specialisten, dan is een best-of-breed-oplossing vaak een betere oplossing.

Welke ondersteuning heb jij nodig als we kijken naar de interface van deze tools. Daar hangt een hoop vanaf. Support krijgen in het Nederlands is wel zo prettig. Schakelt net wat sneller. Dan is een Nederlandse partner vaak wenselijk.

Vaak duurt de opstart dan ook een stuk minder lang.

Wat zijn de voordelen van marketing automation software voor jouw bedrijf?

Marketing automation tools geven je de mogelijkheid om meer tijd te spenderen aan creatieve oplossingen terwijl je ondertussen gewoon nieuwe marketing automation leads genereert op basis van de marketing automation flow die je hebt lopen.

De kwaliteit van je leads zal ook omhoog gaan als je een gestructureerde reeks aan emails naar je prospects toestuurt.

Ga je starten met marketing automation dan kun je flink besparen op personeelsuren. Automatiseren kent ook een duurzaam resultaat in plaats van alles continue handmatig in te voeren. Er zijn ook verschillende soorten marketing automation.

Daarnaast heb je specifieke plekken binnen een marketing automation tool waar je de marketing en salesafdeling voor verantwoordelijk kunt maken.

Hoe werken deze marketing automation systemen? 

Eigenlijk is geen enkel marketing automation software hetzelfde. Dat gezegd hebbende mag er worden verwacht dat elk systeem tenminste de volgende functionaliteiten heeft verwerkt in het platform. 

  • ‘Lead capturing’
  • Lead scoring en management
  • Lead nurturing via een marketing automation flow.
  • Campagne management
  • Content management
  • CRM integratie
  • Analyseren en rapporteren

Lead capturing

Leer je potentiële klanten kennen en kom erachter wat de pijnpunten zijn van jouw klanten en hoe jouw bedrijf hierbij kan helpen.

Dit wordt vaak gedaan door middel van het maken van een landingspagina waar belangrijke informatie wordt gevraagd in ruil voor een weggever.

Denk hierbij aan het geven van een kortingsbon of waardevol document als mensen hun mail en andere gegevens invullen.

Lead scoring en management

Gebruik demografische data en data over het gedrag van je bezoekers om te kunnen onderscheiden of het een warme lead of koude lead is.

We weten dat iedereen op een andere manier een waarde aan een lead geeft maar het doel is altijd om in kaart te brengen welke veelbelovend zijn.

Met lead scoring kun je een waarde aan een lead geven op basis van het gedrag, demografische gegevens en de branche waar ze in zitten.

Door hier een waarde aan te geven weet zowel het marketing en sales team wie er klaar is om te kopen en wie er nog meer informatie nodig heeft. 

Lead nurturing (het ‘voeden’ van je leads)

Bij een goede lead nurturing kun je tegenwoordig niet meer wegkomen met het sturen van een mail eens per 2 weken. Dit geldt al helemaal voor langere sales funnels in de B2B markt.

Door het automatiseren van deze procedure is een ‘drip campagne’ van essentieel belang zodat de juiste content op het juiste moment wordt gegeven.

Campagne management

Een goed platform geeft de gebruiker alle mogelijkheden die een bedrijf maar kan bedenken. Dit loopt uiteen van het doen van A/B testen, het schrijven van berichten, tot aan SEO en het managen van social media campagnes. Het platform regelt het verzamelen van de data en het verwerken hiervan.

Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid om zich te focussen op de strategie. Het platform kwalificeert de binnenkomende leads, begeleid hen door de funnel analyseert de ROI over verschillende kanalen. Daarnaast zorgt het systeem er voor dat het mogelijk is om marketinguitingen te ontwerpen, te monitoren en uit te zetten zonder dat er bij elke stap handmatige acties vereist zijn.

Content management

Tegenwoordig zijn er tal van sociale media kanalen en ieder kanaal heeft eigen vereisten waar foto’s aan moeten voldoen.

Een goed content management systeem binnen een marketing automation platform zorgt er voor dat de verschillende afbeeldingen worden aangepast aan het vereiste formaat van het kanaal.

Daarnaast zorgt het systeem voor het  goed structureren van afbeeldingen, voorziet afbeeldingen en tekst automatisch van ‘tags’ en verzamelt natuurlijk alle data overzichtelijk. 

CRM integratie

Een nieuwe lead heeft zich aangemeld voor de nieuwsbrief dus je maakt gelijk even een account voor hem of haar aan en stuurt hem of haar een welkomstmail. Vervolgens stel je in dat ook zijn data wordt opgeslagen. Als laatste stap geef je door aan het sales team dat er een nieuwe lead is.

Een goed marketing automation systeem doet dat in 1x allemaal voor jou, mits er een koppeling gemaakt kan worden met jouw CRM systeem.

Analyseren en rapporteren

Als de je marketing geautomatiseerd is dan verzamel je enorm veel data. Een goed platform verzameld dan niet alleen de data maar verwerkt dit dan ook en zorgt er ook voor dat deze data wordt geanalyseerd. Vervolgens wijst het je op verbeterpunten in je marketing.

Als het geïntegreerd is met je CRM systeem dan helpt het systeem je de ROI van de organisatie te verbeteren. 

Wil je meer weten over marketing automation?

Of lees hieronder onze overige artikelen.

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This