De ultieme Marketing automation Gids!

Alle blogs

Gepubliceerd op: 04.15.2021
Bij marketing automation maak je gebruik je van een geautomatiseerd systeem, om de interesses van leads en prospects in jouw product of diensten op te volgen. Door op de juiste momenten bepaalde informatie toe te sturen worden je leads en prospects getriggerd met nieuwe waardevolle informatie. Het doel is om uiteindelijk deze informatieve behoefte om […]

Bij marketing automation maak je gebruik je van een geautomatiseerd systeem, om de interesses van leads en prospects in jouw product of diensten op te volgen. Door op de juiste momenten bepaalde informatie toe te sturen worden je leads en prospects getriggerd met nieuwe waardevolle informatie.

Het doel is om uiteindelijk deze informatieve behoefte om te zetten in een koop behoefte. Marketing automation is dus uitermate geschikt als je ‘koude leads’ wilt omzetten in ‘warme leads’.

Een goed ingerichte marketing automation cyclus leidt tot:

  • Gekwalificeerde leads die genoeg informatie hebben ontvangen om over te gaan tot aankoop van een product of dienst.

In deze gids zijn de volgende onderwerpen opgenomen:

  1. Wat is marketing automation?
  2. Waarom is marketing automation belangrijk voor jouw bedrijf?
  3. Welke soorten marketing automation zijn er?
  4. Welke marketing automation tools zijn er allemaal?
  5. Marketing automation leads genereren
  6. Voorbeeld van een marketing automation flow

Wat is marketing automation?

Je hebt de term ‘marketing automation’ misschien wel eens voorbij zien komen, maar alle ins-en outs zijn misschien nog relatief onbekend.

Daar gaan we verandering in brengen.

In een notendop is marketing automation het geautomatiseerd toesturen van emails, nadat een lead of prospect zijn naam en emailadres heeft ingevuld in een formulier op jouw website.

In ruil voor zijn of haar naam en emailadres heeft de lead een ‘lead magnet’ (whitepaper, checklist, brochure etc.) ontvangen in zijn mailbox.

Met de geautomatiseerde reeks aan emails probeer je de informatieve behoefte van een lead om te zetten naar een koop behoefte, waarbij de lead genoeg waardevolle informatie van jouw kant heeft mogen ontvangen, waardoor hij over kan gaan tot aankoop van jouw product of dienst.

Wil je meer leren over dit onderwerp?

Lees hier meer over het onderwerp: ‘Wat is marketing automation?’

Waarom is marketing automation belangrijk voor jouw bedrijf?

Waarom is marketing automation eigenlijk een toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? Waarom zorgt marketing automation ervoor dat mijn bedrijf groeit?

Ieder bedrijf wil goede gekwalificeerd leads. Niet iedere lead heeft direct behoefte aan een telefoongesprek met een hijgende salesmedewerker die even gaat vertellen waarom hij of zij jouw product of dienst moet aanschaffen.

Dat noemen we trouwen na een 1e date en jij en ik weten dat, dat een unicum is en zelden voorkomt.

Een relatie bouw je op en marketing automation faciliteert in het opbouwen van deze relatie.

Wil je meer weten over waarom marketing automation mogelijk geschikt is voor jouw bedrijf?

Je leest er meer over in het volgende artikel: ‘Waarom is marketing automation belangrijk voor jouw bedrijf? ‘


Welke soorten marketing automation zijn er?

Marketing automation kun je inzetten binnen de B2B markt (‘Business to Business’) en de B2C markt (‘Business to Consumer’). Marketing automation is zeker niet alleen weggelegd voor de grote bedrijven met grote budgetten.

Ook voor het MKB is marketing automation een mooi middel, om meer omzet te genereren en meer nieuwe klanten aan te trekken.

Het belangrijkste is dat je online in contact blijft met je klanten.

Marketing automation geeft je die mogelijkheid door waardevolle mails te versturen naar leads en prospects.

Wil je meer te weten komen over de verschillende soorten marketing automation?

We gaan dieper in op dit onderwerp in het artikel: ‘Wat voor soorten marketing automation zijn er?’

Welke Marketing automation tools zijn er allemaal?

voorbeeld van een 'drip' campagne binnen een marketing automation tool
voorbeeld van een ‘drip’ campagne binnen een marketing automation tool

Daar waar vraag ontstaat naar het inzetten van een online kanaal, daar ontstaat aanbod in de vorm van tools, die deze vraag kunnen beantwoorden.

Marketing automation tools zijn er in verschillende vormen en voor verschillende type bedrijven en afdelingen.

Hoe maak je nu de juiste weloverwogen keuze voor een marketing automation tool?

Belangrijk is uiteraard dat de tool aansluit op jouw wensen en behoeften. Daarnaast spelen ook andere factoren als: de grootte van het team en de samenstelling van het team een belangrijke rol wanneer je de keuze voor een marketing automation tool gaat maken.

Wil je hier meer over te weten komen?

We gaan hier dieper op in, in ons artikel over: ‘Marketing automation tool; Hoe maak je de juiste keuze?’

Marketing automation leads genereren

Hoe kun je marketing automation inzetten om leads te genereren? Er zit een groot verschil tussen het bekend zijn met een marketing automation tool en het goed inzetten van deze tool.

Tools nemen niet het volledige werk uit handen. De input en de creativiteit om deze tools te ‘voeden’ zal nog steeds van jou afkomstig blijven.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je leads genereert die uiteindelijk in een geautomatiseerde marketing automation cyclus terecht komen?

Hoe moedig je, je website bezoekers aan om een document op je website te downloaden, zodat hij of zij in de marketing automation cyclus terecht komt?

Het antwoord op deze vraag vind je terug in het volgende artikel: ‘Hoe gebruik je marketing automation om leads te genereren?’

Voorbeeld van een marketing automation flow

marketing automation flow voorbeeld
marketing automation flow voorbeeld

Nadat een nieuwe lead of prospect zijn latente behoefte kenbaar heeft gemaakt voor jouw product of dienst, is het zaak deze behoefte zo goed mogelijk aan te vullen en op te volgen met nieuwe informatie.

Deze opvolging noemen we ook wel een ‘marketing automation flow’.

Binnen deze flow ga je de lead ‘nurturen’, voeden met nieuwe waardevolle informatie die betrekking heeft op het onderwerp waar de lead zijn naam en emailadres voor heeft ingevuld.

Hoe maak je van deze leads nieuwe klanten? Hoe kun je een dergelijke marketing automation flow inrichten?

Wil je meer weten over hoe je deze marketing automation flow kunt invullen?

Lees er meer over in ons artikel: ‘Marketing automation flow voorbeeld; van subscribers naar klanten‘.

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This