Eerder gaven we al antwoord op de vraag wat is SEO? Graag geven we je hieronder antwoord op de vragen:
Wat is on page seo? Wat is off page seo?
In dit artikel gaan we kijken naar welke factoren het succes van zoekmachineoptimalisatie bepalen op je eigen website (on page SEO factoren) en de factoren die het succes bepalen en afkomstig zijn van andere websites (off page factoren).
On page SEO factoren & Off page SEO factoren
Google zal zijn algoritme nooit helemaal prijsgeven. Toch zijn er wel factoren op je website en buiten je website om waarvan we weten, dat ze resultaat opleveren.
On page SEO factoren & Off page SEO factoren.
Als we kijken naar de on page SEO factoren, dan wordt er gezegd dat dit er honderden zijn. Misschien wel meer.
Belangrijk om te weten is dat deze factoren niet allemaal even belangrijk zijn binnen jouw SEO strategie. Sommige factoren hebben een grotere impact dan anderen.
Sta je op het punt om een nieuwe website te starten of heb je een website voor je bedrijf die nog flink geoptimaliseerd kan worden?
Hieronder delen we een lijst met factoren die een positieve invloed op je ranking kunnen hebben, als je deze goed toepast.
On page factoren die je kunt optimaliseren voor je website
De manier waar op je pagina is geoptimaliseerd heeft de meeste invloed op je rankings in de zoekmachine. Om beter gevonden te worden in Google, benoemen we hieronder een aantal factoren die bijdrage aan betere rankings.
Zoekwoord in je title tag (titel van je pagina)
Dit is een van de belangrijkste signalen voor de zoekmachine om de relevantie van jouw pagina te duiden.
De title tag moet een scherpe omschrijving geven van wat er op de pagina te zien is.
Hieronder hebben we een voorbeeld gemarkeerd van een van onze pagina’s op de website. Voordat een bezoeker op dit zoekresultaat klikt, weet hij of zij al wat ze te zien krijgen; ‘Online marketing blog met praktische tips!’
Belangrijk is natuurlijk dat je deze belofte ook nakomt op je website. Voeg geen onnodige zoekwoorden toe in je titel, als je deze belofte vervolgens niet nakomt op je website.
Idealiter zou je het zoekwoord wat meer naar voren willen plaatsen in je titel. Over het algemeen ranken pagina’s beter die hun title tag meer naar voren hebben geplaatst.
Wat zijn de best practices voor een goede title tag?
- De volgorde van je title tag ziet er idealiter als volgt uit: Primair zoekwoord – Secundair zoekwoord | Bedrijfsnaam
- Voorkom dubbele title tags
- Max. lengte van een title tag is 55 tekens of minder incl. spaties.
Zoekwoord in je meta description
Het verwerken van je belangrijkste zoekwoord in je meta description is vaak onderwerp van discussie binnen de SEO wereld.
Feit blijft dat het verwerken van je belangrijkste zoekwoord in je meta description ook weer een signaal is naar de zoekmachine en naar de bezoekers toe, waar je pagina over gaat.
Wat zijn de best practices voor een goede meta description?
- Schrijf een meta description die aanzet tot actie
- Meta description is tussen de 150-160 tekens
- Voorkom dubbele meta descriptions binnen je website
Zoekwoord verwerken in je H1 koptekst
Verwerk je zoekwoord in de H1 koptekst, ook wel de <H1> HTML tag genoemd.
De H1 koptekst is de vaak de titel van je pagina.
Zoekwoorden verwerken in de tekst van je pagina
Voorkom dat je overal zoekwoorden gaat toevoegen. Houd de tekst leesbaar voor je bezoekers. Verwerk synoniemen in je tekst voor het belangrijkste zoekwoord van deze pagina.
Hierdoor word je uiteindelijk beter gevonden op meerdere zoektermen. Zoekwoorden verwerken in je tekst geeft nog steeds een signaal aan de zoekmachine over de context en het onderwerp van jouw pagina.
Dubbele content
Voorkom dat je op meerdere pagina’s dezelfde informatie in dezelfde volgorde hebt staan. Dubbele content kan je rankings in de zoekmachine schaden. Schrijf ten alle tijde originele content.
Wil je weten of je dubbele content hebt op je website? Voer de URL van je website in op de website van Siteliner.
Canonical tags
Mocht het onverhoopt voor komen dat je twee URL’s hebt met veel overeenkomsten qua content, voorkom dan met het toevoegen van een canonical tag dat je website hierop afgestraft wordt.
Met een canonical tag zeg je eigenlijk tegen Google wat de primaire of originele URL van een pagina is. Je geeft aan bij Google welke URL je wilt aanwijzen als URL die geïndexeerd moet worden in de zoekmachine.
Afbeeldingen optimaliseren
Je kunt niet alleen teksten optimaliseren, maar je kunt ook afbeeldingen optimaliseren voor Google.
Afbeeldingen sturen relevante informatie naar de zoekmachine via de: ‘alt tekst’, ‘caption’, ‘omschrijving van de afbeelding’.
Daarnaast is de grootte van de afbeelding in kilobytes (kb) mede bepalend voor de snelheid van je website. Zorg dat je deze op orde hebt, zodat je Core Web Vitals op het goede niveau zitten.
Updaten van content
Verse, frisse content wordt in de ogen van Google gezien als belangrijk.
Door veranderingen in de markt dien je, je content continue fris te houden voor je bezoekers.
Voeg long tail zoekwoorden toe, zodat je de kans vergroot om sneller websitebezoekers aan te trekken, omdat de concurrentie op deze zoektermen vaak lager is.
Externe links toevoegen naar websites met autoriteit
Door te linken naar andere websites met autoriteit binnen de markt breng je de bezoeker op de hoogte van aanvullende informatie die voor hem of haar van waarde kan zijn.
Het doel is namelijk om je bezoeker alle informatie te geven die hij of zij over het onderwerp nodig heeft.
Teveel verwijzen naar andere websites kan de PageRank van je website schaden en daarmee ook je rankings.
Interne links toevoegen
Door intern te verwijzen naar andere pagina’s op je website versterk je het totaal van al je pagina’s op de website. Houd het ook hier relevant.
Zoekwoord in de URL verwerken
Door je belangrijkste zoekwoord in de ‘slug’ van je pagina te verwerken is ook weer een relevantie signaal naar Google.
Het gaat op je website om een combinatie tussen zowel ‘on page factoren’ en ‘off page factoren’. Die laatste maken we bespreekbaar op een andere pagina.
Onze SEO specialisten kunnen je helpen bij het toevoegen van bovenstaande factoren, met als doel beter gevonden worden in Google.