Hoe analyseer je Organisch verkeer in een GA4 verkenningsrapport?

Alle blogs, Google Analytics

Gepubliceerd op: 07.31.2024
Om inzicht te krijgen in het organisch verkeer naar jouw website, gaan we in dit artikel inzoomen op hoe je dit doet met behulp van een verkenningsrapport. Dit rapport heeft 9 verschillende tabbladen. Elk tabblad geeft een ander inzicht, waardoor je in de breedte veel inzichten krijgt over het organische verkeer naar jouw website. In […]

Om inzicht te krijgen in het organisch verkeer naar jouw website, gaan we in dit artikel inzoomen op hoe je dit doet met behulp van een verkenningsrapport. Dit rapport heeft 9 verschillende tabbladen.

Elk tabblad geeft een ander inzicht, waardoor je in de breedte veel inzichten krijgt over het organische verkeer naar jouw website.

In dit artikel maken we de onderstaande rapporten:

1: Overview rapport.
2: Landingspagina rapport.

´Overview´ rapport maken in GA4

Allereerst is het belangrijk dat je GA4 property minimaal 30 dagen aan historische data dient te hebben verzameld, voordat je vooruit kunt met het maken van deze rapporten, anders is je data analyse niet statistisch significant.

  • Login binnen je GA4 property en klik in het menu op ´verkennen´.
Verkennen binnen Google Analytics 4
  • Klik vervolgens op ´+´ om een leeg verkenningsrapport aan te maken.
Klik vervolgens op ´+´ om een leeg verkenningsrapport aan te maken
  • Geef je verkenningsrapport een naam. Bijvoorbeeld: ´Organisch verkeer – Analyse´
Geef je verkenningsrapport een naam. Bijvoorbeeld: ´Organisch verkeer - Analyse´
  • Zet de datum range op ´laatste 30 dagen´
Datum range aanpassen binnen GA4 verkenningen
  • Klik op het ´+´ teken naast ´segmenten´
segment toevoegen binnen GA4
  • Klik vervolgens op ´gebruikerssegment´
gebruikerssegment aanmaken binnen GA4
  • Geef het nieuwe segment de naam ´organisch verkeer´
Geef het nieuwe segment de naam ´organisch verkeer´
  • Klik op het pijltje bij ´nieuwe voorwaarde toevoegen´ en zoek naar ´medium voor nieuwe gebruiker´. Klik vervolgens op ´filter toevoegen´. Kies voor ´bevat´ en zoek in het open tekst op de term ´organic´ en klik rechtsonder op ´toepassen´. Klik vervolgens rechtsboven op ´opslaan en toepassen´.
Klik op het pijltje bij ´nieuwe voorwaarde toevoegen´ en zoek naar ´medium voor nieuwe gebruiker´. Klik vervolgens op ´filter toevoegen´. Kies voor ´bevat´ en zoek in het open tekst op de term ´organic´
  • Klik op het ´+´ teken naast ´dimensies´
dimensie toevoegen binnen GA4
  • Je ziet nu alle dimensies in 1 overzicht.
alle dimensies in 1 overzicht binnen GA4
  • Vink binnen dit overzicht de volgende dimensies aan en klik vervolgens rechtsboven op ´importeren´:

    – Bron/medium voor nieuwe gebruiker
    – Landingspagina + quertytekenreeks
    – Naam gebeurtenis
    – Apparaatcategorie
    – Land
    – Browser
  • Je ziet nu alle dimensies onder elkaar terug in het verkenningsrapport
alle dimensies onder elkaar in het verkenningsrapport
  • Klik vervolgens op het ´+´ teken naast ´waarden´
waarden toevoegen binnen GA4
  • Vervolgens zie je het overzicht met alle waarden.
Alle waarden binnen GA4
  • Vink in de lijst met waarden alle onderstaande waarden aan:

    – Weergaven.
    – Totaal aantal gebruikers.
    – Aantal gebeurtenissen.
    – Actieve gebruikers.
    – Sessies.
    – Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie.
    – Betrokkenheidspercentage.
    – Belangrijke gebeurtenissen.
    – Gebeurtenispercentage voor gebruikerssleutel.
    – Gebeurtenispercentage voor sessiesleutel.
  • Alle waarden zie je nu terug, links in het verkenningsrapport
Alle waarden zie je nu terug, links in het verkenningsrapport
  • Dubbelklik op de dimensie ´Bron/medium voor nieuwe gebruiker´
Dubbelklik op de dimensie ´Bron/medium voor nieuwe gebruiker´

*Belangrijk: Wanneer je dubbelklikt op ´bron/medium voor nieuwe gebruiker´ zul je nog geen veranderingen aan de rechterkant van het scherm zien. Zodra je waarden toevoegt, zie je tevens de dimensies rechts in het scherm.

  • Voeg de onderstaande waarden toe, zodat ze automatisch worden toegevoegd aan het canvas aan de rechterkant van het scherm.

    – Weergaven.
    – Totaal aantal gebruikers.
    – Sessies.
    – Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessies.
    – Betrokkenheidspercentage.
    – Aantal gebeurtenissen.
    – Belangrijke gebeurtenissen.
    – Gebeurtenispercentage voor gebruikerssleutel.

Je zult nu aan de rechterkant van je scherm zowel de dimensies alsook de waarden aan het rapport toegevoegd zien worden.

  • Als je onder het kopje ´settings´ naar beneden scrollt zie je ´type cel´ staan. De manier van weergeven, van de data rechts, kun je hier aanpassen naar ´heatmap´.
Als je onder het kopje ´settings´ naar beneden scrollt zie je ´type cel´ staan. De manier van weergeven van de data kun je hier aanpassen naar ´heatmap´.
  • De naam van de tabbladen kun je aanpassen door er twee keer op te klikken en de tekst aan te passen.
De naam van de tabbladen kun je aanpassen door er twee keer op te klikken en de tekst aan te passen.

Je hebt nu succesvol de overview rapport aangemaakt!

Landingspagina rapport maken in GA4

  • Klik op het pijltje rechts van het Overview rapport.
  • Klik vervolgens op ´dupliceren´.
Landingspagina rapport maken in GA4
  • Geef de nieuwe tabblad de naam ´landingspagina´s´ door er twee keer op te klikken.
naam wijzigen tabblad landingspagina´s
  • Klik vervolgens op het kruisje naast het veld ´bron/medium voor nieuwe gebruiker´.
Rij verwijderen binnen GA4 verkenningen
  • Dubbelklik op de dimensie ´Landingspagina +quertytekenreeks´.
dimensies toevoegen binnen GA4 verkenningen
  • Je ziet nu het ´landingspagina´ rapport aan de rechterzijde onder de rode pijl (*wij hebben onze pagina´s hier verborgen).
landingspagina´s binnen GA4 verkenningen
Auteursbio Frank van Splunter
Frank van Splunter

Frank van Splunter, SEO specialist

Frank is 6 jaar in dienst bij Forward Marketing en zorgt ervoor dat jouw website goed gevonden wordt in Google.

Wil je meer praktische Google Analytics 4 tips ontvangen?

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This