Om inzicht te krijgen in het organisch verkeer naar jouw website, gaan we in dit artikel inzoomen op hoe je dit doet met behulp van een verkenningsrapport. Dit rapport heeft 9 verschillende tabbladen.
Elk tabblad geeft een ander inzicht, waardoor je in de breedte veel inzichten krijgt over het organische verkeer naar jouw website.
In dit artikel maken we de onderstaande rapporten:
1: Overview rapport.
2: Landingspagina rapport.
´Overview´ rapport maken in GA4
Allereerst is het belangrijk dat je GA4 property minimaal 30 dagen aan historische data dient te hebben verzameld, voordat je vooruit kunt met het maken van deze rapporten, anders is je data analyse niet statistisch significant.
- Login binnen je GA4 property en klik in het menu op ´verkennen´.

- Klik vervolgens op ´+´ om een leeg verkenningsrapport aan te maken.

- Geef je verkenningsrapport een naam. Bijvoorbeeld: ´Organisch verkeer – Analyse´

- Zet de datum range op ´laatste 30 dagen´

- Klik op het ´+´ teken naast ´segmenten´

- Klik vervolgens op ´gebruikerssegment´

- Geef het nieuwe segment de naam ´organisch verkeer´

- Klik op het pijltje bij ´nieuwe voorwaarde toevoegen´ en zoek naar ´medium voor nieuwe gebruiker´. Klik vervolgens op ´filter toevoegen´. Kies voor ´bevat´ en zoek in het open tekst op de term ´organic´ en klik rechtsonder op ´toepassen´. Klik vervolgens rechtsboven op ´opslaan en toepassen´.

- Klik op het ´+´ teken naast ´dimensies´

- Je ziet nu alle dimensies in 1 overzicht.

- Vink binnen dit overzicht de volgende dimensies aan en klik vervolgens rechtsboven op ´importeren´:
– Bron/medium voor nieuwe gebruiker
– Landingspagina + quertytekenreeks
– Naam gebeurtenis
– Apparaatcategorie
– Land
– Browser
- Je ziet nu alle dimensies onder elkaar terug in het verkenningsrapport

- Klik vervolgens op het ´+´ teken naast ´waarden´

- Vervolgens zie je het overzicht met alle waarden.

- Vink in de lijst met waarden alle onderstaande waarden aan:
– Weergaven.
– Totaal aantal gebruikers.
– Aantal gebeurtenissen.
– Actieve gebruikers.
– Sessies.
– Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie.
– Betrokkenheidspercentage.
– Belangrijke gebeurtenissen.
– Gebeurtenispercentage voor gebruikerssleutel.
– Gebeurtenispercentage voor sessiesleutel. - Alle waarden zie je nu terug, links in het verkenningsrapport

- Dubbelklik op de dimensie ´Bron/medium voor nieuwe gebruiker´

*Belangrijk: Wanneer je dubbelklikt op ´bron/medium voor nieuwe gebruiker´ zul je nog geen veranderingen aan de rechterkant van het scherm zien. Zodra je waarden toevoegt, zie je tevens de dimensies rechts in het scherm.
- Voeg de onderstaande waarden toe, zodat ze automatisch worden toegevoegd aan het canvas aan de rechterkant van het scherm.
– Weergaven.
– Totaal aantal gebruikers.
– Sessies.
– Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessies.
– Betrokkenheidspercentage.
– Aantal gebeurtenissen.
– Belangrijke gebeurtenissen.
– Gebeurtenispercentage voor gebruikerssleutel.
Je zult nu aan de rechterkant van je scherm zowel de dimensies alsook de waarden aan het rapport toegevoegd zien worden.
- Als je onder het kopje ´settings´ naar beneden scrollt zie je ´type cel´ staan. De manier van weergeven, van de data rechts, kun je hier aanpassen naar ´heatmap´.

- De naam van de tabbladen kun je aanpassen door er twee keer op te klikken en de tekst aan te passen.

Je hebt nu succesvol de overview rapport aangemaakt!
Landingspagina rapport maken in GA4
- Klik op het pijltje rechts van het Overview rapport.
- Klik vervolgens op ´dupliceren´.

- Geef de nieuwe tabblad de naam ´landingspagina´s´ door er twee keer op te klikken.

- Klik vervolgens op het kruisje naast het veld ´bron/medium voor nieuwe gebruiker´.

- Dubbelklik op de dimensie ´Landingspagina +quertytekenreeks´.

- Je ziet nu het ´landingspagina´ rapport aan de rechterzijde onder de rode pijl (*wij hebben onze pagina´s hier verborgen).


Wil je meer praktische Google Analytics 4 tips ontvangen?