Je hebt net een nieuwe klant aangetrokken. Hoera! Iedereen gelukkig. Klant enthousiast. Jij ziet veel kansen.
De vraag is alleen: “Waar ga je beginnen met je SEO strategie?”
Focus = Succes!
Anders doe je van alles maar een beetje. Dat is bij een Japanse kruidenmix heerlijk, maar in online marketing niet effectief. Weg met die ‘zesjescultuur’. Die klant wil resultaat.
Met dit artikel willen we je verder helpen om een effectieve SEO strategie op te zetten, waarin de interne sterke en zwakke punten worden blootgelegd en de externe kansen en bedreigingen duidelijk worden voor jouw klant.
In dit artikel bespreken we daarom achtereenvolgens:
Wat is een SEO SWOT-analyse?
Een SEO SWOT-analyse geeft inzage in de sterke en zwakke punten van een klant/bedrijf op het gebied van SEO. Daarnaast geeft een SEO SWOT-analyse inzicht in de kansen en bedreigingen van buitenaf.
Binnen de SEO wereld is het makkelijk verdwalen. Sommige verdiepen zich teveel in zaken, die onder de streep weinig opleveren voor de klant.
Zonde van de tijd.
Gelukkig zijn er methodes die houvast geven. 1 daarvan is dus de SEO- SWOT-analyse.
Het uiteindelijke doel is om optimalisatie punten te vinden, waardoor je website beter gevonden wordt in Google.
SWOT: ‘Strengths’ | ‘Weaknesses’ | ‘Opportunities’ | ‘Threats’
Een SWOT-analyse omvat dus 4 belangrijke gebieden.
- Sterke punten
- Zwakke punten
- Kansen
- Bedreigingen
Een analyse op deze 4 vlakken geeft inzicht waar je als bedrijf staat op het gebied van SEO. Deze 4 vlakken kan een zoekmachinemarketing bureau je visueel presenteren in 2 rijen en 2 kolommen.

Op de bovenste rij bevinden zich de sterke punten (strengths) en de zwakke punten (weaknesses). Deze twee punten zijn gericht op interne factoren van je klant of bedrijf. Op de onderste rij bevinden zich de kansen (opportunities) en bedreigingen (threats). Deze twee punten worden bepaald / beïnvloed door externe factoren.
Daarnaast hebben we verticaal, van boven naar beneden ook twee kolommen. De linkerkolom sterke punten (‘strengths’) zijn waardevol voor als je bepaalde doelen wilt behalen.
De rechterkolom bestaat uit de zwakke punten (‘weaknesses’) en bedreigingen (’threats’) hebben een negatieve invloed op de doelen die je voor ogen hebt.
SEO SWOT-Analyse toepassen
Om een SEO SWOT Analyse uit te voeren moet je naar de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen kijken met een SEO bril op. Om je hier een idee bij te geven benoemen we hieronder een fictief voorbeeld.
‘Willie’s Weegschalen’
‘Willie’s weegschalen is opgezet via een Shopify platform. Klanten uit heel Nederland bezoeken de website en Willie verstuurd zijn weegschalen dan ook door heel Nederland. Lokale klanten zijn voor Willie echter het meest aantrekkelijk, omdat hij ze dan persoonlijk kan afleveren.
Willie’s weegschalen scoort landelijk wel aardig, maar lokaal gezien kan er nog wel een hoop geoptimaliseerd worden. Willie deelt veel informatieve content, maar de focus ligt met name op het laten ranken van de pagina’s met commerciële zoekwoorden, omdat deze mensen dicht tegen een aankoop aan zitten. De concurrentie op deze termen is echter moordend, waardoor het aantal bezoekers dat binnenkomt via deze commerciële zoektermen, minimaal is.
Willie heeft een tool waarmee hij zijn rankings monitort en die de technische fouten op zijn website benoemd. Momenteel heeft Willie echter geen tijd om deze optimalisaties uit te voeren. Daarnaast zijn er een aantal categoriepagina’s die nog geoptimaliseerd kunnen worden en ook de homepagina kan wel een nieuw likje verf gebruiken. Het ontbreekt momenteel ook aan waardevolle SEO plugins die aangeven wat er allemaal nog geoptimaliseerd kan worden. Vanwege de vele producten op zijn pagina is er ook redelijk veel duplicate content (dubbele content) aanwezig op zijn site.
De concurrenten van Willie zijn veelal terug te vinden in Google Shopping. Hier worden ook visueel de producten van de concurrent gepresenteerd. Willie’s Weegschalen zou hier ook graag tussen willen staan. Echter ontbreekt het nu nog aan de technische kennis om de productfeeds in te laden.
Er komen echter wel steeds meer nieuwe namen bij in de rankings van Google. Steeds sneller bouwen deze concurrenten snel hun autoriteit op, waardoor ze Willie’s Weegschalen passeren in de rankings. De omzetten lopen terug, maar Willie vindt het lastig om te achterhalen hoe dit precies tot stand is gekomen.
Sterke punten
- Klanten uit heel Nederland
- Redelijke posities op nationaal niveau
Zwakke punten
- Lage domeinautoriteit
- Site technisch gezien nog niet goed geoptimaliseerd
- Laadsnelheid van de website kan beter
- Geen plugins aanwezig die SEO activiteiten beoordelen
Kansen
- Ranken in de top 5 op commerciële zoektermen
- Verbeteren van de informatieve content voor bezoekers met een informatieve behoefte
- Linkbuilding om domeinsterkte te verbeteren
Bedreigingen
- Steeds meer nieuwe partijen melden zich online
- Domeinautoriteit van concurrenten groeit snel
- Het aantal zoektermen waar concurrenten op scoren ligt vele malen hoger
- Het gat tussen de koplopers en Willie’s Weegschalen blijft groeien
SEO Actieplan
Nu we deze informatie hebben kunnen we een concreet actieplan opzetten voor Willie’s Weegschalen.
Met de informatie uit onze SEO SWOT-analyse matrix kan een SEO specialist een actieplan opstellen en de focus voor de SEO werkzaamheden gaan bepalen. In het hierboven gegeven voorbeeld zien we dat de webshop vrij aardig scoort, echter technisch gezien kunnen er nog mooie stappen worden gezet:
- SEO Plugin installeren
- Laadsnelheid van de website optimaliseren met behulp van de pagespeed analyse
- On page optimalisaties uitvoeren (title tags, meta descriptions & kopteksten optimaliseren)
- Linkbuilding strategie opzetten, zodat het domein in zijn geheel sterker wordt.
Een dergelijk actieplan kun je mooi verwerken in een spreadsheet. Zo behoud je het overzicht voor jezelf als marketeer en voor je klant.
Kijk per taak vervolgens:
- Hoe moeilijk het is om de aanpassing te verrichten
- Hoeveel tijd het je kost om de aanpassingen te maken
- Welk voordeel heeft deze taak voor de website/webshop?
Sommige taken zullen echt niet direct jouw website lanceren naar de bovenste plekken van Google, maar als je website of webshop technisch iets mankeert, dan is het wel noodzakelijk dat dit wordt opgelost.
SEO SWOT-analyse vragen die je, jezelf moet stellen!
Sterke punten op het gebied van SEO
- Op welke zoektermen scoort jouw website of webshop al goed momenteel?
- Welke content rankt goed momenteel?
- Wat maakt jouw website/webshop beter dan die van anderen?
- Wat zorgt voor het meeste organische verkeer momenteel?
- Welke backlinks leveren het meeste op momenteel?
Zwakke punten op het gebied van SEO
- Welke punten kunnen nog worden geoptimaliseerd op jouw website?
- Wat doen concurrenten momenteel beter dan jou?
- Op welk SEO vlak zijn je concurrenten beter dan jouw bedrijf?
- Welke content levert je nauwelijks bezoekers op?
- Zijn de broodnodige SEO vaardigheden aanwezig om de problemen op te lossen?
- Heb je het budget om de optimalisaties uit te voeren?
Kansen op het gebied van SEO
- Welk type content kun je creëren en gaat impact maken op jouw bedrijfsresultaten?
- Welke optimalisaties op je website kun je doorvoeren voor betere posities in Google?
- Welke zwakke SEO punten kun je zonder al te veel tijd eraan te besteden, oplossen momenteel?
- Welke backlinks kunnen we vrij eenvoudig binnenhalen?
Bedreigingen op het gebied van SEO
- Welke concurrenten doen het momenteel erg goed, waar jij als bedrijf steken laat vallen?
- Worden de concurrenten die minder ervaring hebben met SEO steeds beter, of zie je deze concurrenten ineens snel stijgen?
- Zorgt een algoritme update van Google voor drastische veranderingen in je rankings?
- Komen er nieuwe concurrenten bij, die snel marktaandeel proberen te krijgen?
Focus is een van de meest lastige elementen als je vele kansen ziet voor je klant of bedrijf. Door een SWOT analyse uit te voeren krijg je echter een goed beeld van de huidige kansen en pijnpunten.
Kijk waar je op korte termijn de meeste impact kunt realiseren en zorg dat je, je spreadsheet om de paar maanden up to date houdt, zodat je als bedrijf of als marketeer niet wordt verrast door nieuwe verschuivingen vanuit de markt.