SEO vs. SEA: Wat zijn de verschillen en de voordelen per kanaal?

Alle blogs, SEA, SEO

Gepubliceerd op: 07.24.2021
Je hebt de klok vast wel eens horen luiden, maar waar de klepel hangt? Geen idee! Dit horen we vaker in de wereld van online marketing als we het hebben over SEO en SEA. Wat betekenen deze termen? Hoe kun je deze kanalen zo optimaal mogelijk inzetten voor jouw bedrijf? In dit artikel gaan we […]

Je hebt de klok vast wel eens horen luiden, maar waar de klepel hangt? Geen idee! Dit horen we vaker in de wereld van online marketing als we het hebben over SEO en SEA.

Wat betekenen deze termen? Hoe kun je deze kanalen zo optimaal mogelijk inzetten voor jouw bedrijf?

In dit artikel gaan we alle verschillen en voordelen per kanaal benoemen, zodat je onderaan de streep een weloverwogen beslissing kunt nemen voor 1 van de 2.

Of je zet ze allebei in. Dat kan natuurlijk prima naast elkaar; SEO vs. SEA.

In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:

SEO en SEA: Wat betekenen deze termen eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Vrij vertaald; zoekmachineoptimalisatie. Beter gevonden worden in Google.

SEO omvat alle activiteiten die je uitvoert op een website of in een webshop, om ervoor te zorgen dat jouw website of webshop hoger scoort in de onbetaalde/organische posities van zoekmachines als Google.

SEA staat voor Search Engine Advertising. Vrij vertaald: Zoekmachine adverteren.

SEA wordt ook wel PPC genoemd. ‘Pay Per Click’ (betalen per klik op jouw advertentie).

Wanneer je als bedrijf kiest voor het opzetten van advertenties, dan zullen de zoekmachines, advertenties voor jouw bedrijf tonen in de zoekresultaten, boven die van de organische resultaten.

Hieronder laten we zien waar SEO & SEA in de zoekmachineresultaten worden gepresenteerd.

In het voorbeeld hieronder zien we een advertentie van het bedrijf Webstijl in de zoekmachine van Google (SEA) en een organisch zoekresultaat in Google (SEO).

SEO & SEA resultaten in de zoekmachine van Google
SEO & SEA resultaten in de zoekmachine van Google

SEO vs SEA; duurzaam vs. snel websitebezoekers aantrekken!

Beide online kanalen zijn dus bedoeld om website bezoekers aan te trekken.

SEA (Google Ads)

  • Voor SEA betaal je advertentiekosten.
  • Vaak betaal je per klik op jouw advertentie.
  • Google Ads kunnen je direct na het maken van een advertentie, resultaat opleveren.
  • Zolang je genoeg betaald ben je zichtbaar in de zoekmachine.
  • Stop je met betalen? Dan verdwijn je ook uit de betaalde zoekresultaten.

SEO (organische resultaten)

  • Websiteverkeer wordt organisch aangetrokken
  • Websiteverkeer is gratis
  • Hoog in Google komen heeft tijd nodig. Hoe lang dan? Dat verschilt per sector en is afhankelijk van de concurrentie per zoekwoord en de sterkte van anderen domeinen.
  • Vaak wordt een SEO specialist ingehuurd om resultaat te behalen.

Vaak werken de bovengenoemde online kanalen het beste wanneer je ze beide integreert in je online marketing strategie.

Wat is het verschil tussen SEO & SEA?

  • Bij SEO kan het maanden duren voordat je beter zichtbaar bent binnen de zoekmachine. Adverteren binnen Google levert je vandaag nog resultaat op als je advertenties opzet binnen Google Ads.
  • Betaalde advertenties zijn direct zichtbaar bovenaan de zoekresultaten. Vaak worden er 3 a 4 advertenties van verschillende bedrijven gepresenteerd. De onbetaalde zoekresultaten zijn niet altijd direct zichtbaar in de zoekmachine. Pas nadat je naar beneden scrolt zul je de organische zoekresultaten tegenkomen.
  • Bij betaalde advertenties kun je het budget makkelijk controleren. Vooraf kun je een maximaal budget vaststellen. Doe je dit niet, dan kun je ineens een bak geld uitgeven zonder dat je het door hebt. Bekijk in dat geval de mogelijkheid om het online adverteren uit te besteden aan professionals, zodat je nooit per ongeluk teveel uitgeeft.
  • Daar waar je bij beide kanalen kunt targeten op zoekwoorden, kun je bij het adverteren ook targeten op: locatie, apparaat (desktop, mobiel etc.), taal.
  • Bij Google advertenties kun je extensies toevoegen. Extensies geven de gebruiker meer informatie binnen het zoekresultaat zoals je hieronder kunt zien op de foto:
Google Ads extensies
Google Ads extensies

Vond je deze tips waardevol? Wil je meer praktische informatie/tips ontvangen?

< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!

< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.

Wil je in gesprek komen om je online marketing uit te besteden? Neem contact op via info@forwardmarketing.nl of via 085-27 30 700

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This