Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Bewust of onbewust. Online en offline.
Het psychologische effect waarbij iemand anders eerst actie onderneemt, voordat jij overgaat tot actie.
We zijn vaak pas genegen iets te doen zodra we het iemand anders hebben zien doen.
We noemen dit ook wel ‘social proof’.
Hieronder een mooi voorbeeld waarin binnen 2 minuutjes wordt uitgelegd hoe dit social proof principe in z’n werk gaat.
Wat is social proof?
Social proof is het psychologische effect waarbij een ander eerst actie onderneemt, voordat jij het doet. “De neiging om een actie als meer gepast te zien wanneer anderen het doen”, zoals Robert Cialdini het ook wel omschrijft, maar dan in het Engels.
Social proof is het meest krachtig in situaties waarbij je onzeker bent. Als je niet zeker bent van het gedrag dat je gaat vertonen, laat je eerst een ander het maar doen.
Hoe kun je social proof het beste inzetten als marketeer?
Social proof is een bijzonder sterk middel om toe te passen binnen (online) marketing. Het doel ervan is om bezoekers te overtuigen, om zo het conversiepercentage te verhogen.
Als jij als ondernemer van de daken schreeuwt hoe goed jouw product is, is de impact kleiner dan wanneer een klant dit voor je doet, of een bekend persoon. Zodra anderen buiten jouw bedrijf om gaan roepen hoe goed jouw product is, zul je zien dat de impact hiervan verder reikt, dan je van tevoren had verwacht of gehoopt.
Sociaal bewijs kun je op verschillende manieren en op verschillende plekken toepassen binnen je website.
Op de onderstaande foto zie je een voorbeeld op onze website, waarin we aangeven dat als je , je inschrijft je aansluit bij meer dan 600 andere ondernemers en marketeers, die zich al eerder inschreven voor onze nieuwsbrief.
“Als meer dan 600 anderen het doen, dan zullen hier vast wel waardevolle tips tussen zitten!”
Sociaal bewijs kan van grote invloed zijn op de keuze die een prospect wel of niet gaat maken voor jouw bedrijf.
Een ander voorbeeld: Ik wil een weekendje naar Texel. Ga naar de website van booking.com en zie het volgende op de boekingspagina voorbij komen:
Onbewust denk ik dan toch: “Ow, als twee anderen dit het afgelopen uur hebben gedaan, dan zal het wel goed zijn en betrouwbaar”.
Daarnaast geeft het ook een bepaalde urgentie aan. Als twee anderen dit het afgelopen uur hebben gedaan, dan moet ik snel zijn voordat ik morgen te laat ben, als ik het dan wil boeken.
Een ander mooi voorbeeld van social proof is wanneer Netflix jou verteld welke series het meest populair zijn. De populariteit van die serie is gebaseerd op andermans mening en ervaring. Die feedback kan bepalend zijn voor jou keuze om een bepaalde serie te gaan kijken.
Kun je als bedrijf ook succes behalen zonder gebruik van social proof?
Ja. Die voorbeelden zijn er ook!
Bedrijven die oznder gebruik van reviews van anderen, testimonials, aantal volgers op social media toch weten te overtuigen.
Hoe dan?
Door een sterk merk te bouwen. Een merk met een dusdanig sterke identiteit, dat deze niet afhankelijk zijn van andermans mening over dit product of dienst.
De meeste vrouwen hoef je niet overtuigen met reviews als ze een jurk van Chanel willen kopen.
Geef een man een Ferrari en geen enkele man zal zich afvragen of hij wel de juiste keuze maakt.
- 95% van de mensen zijn ‘imitators’
- 5% van de mensen zijn ‘initiators’
Aldus Cialdini. 9 van de 10 mensen maken dus bewust of onbewust een keuze gebaseerd op de eerdere acties van anderen.
Een succesvolle landingspagina op je website is dus niet alleen afhankelijk van de tekst die je schrijft, de keurmerken die je aan je webshop toevoegt of de prijzen die je hebt gewonnen als bedrijf.
De reviews van anderen kunnen wel eens bepalend zijn voor het succes van jouw landingspagina’s op jouw website.
Kan social proof ook een negatief effect hebben?
Ja. Ook daar zijn voorbeelden van.
In 2014 stortte in Parijs een brug in, nadat toeristen en andere voorbijgangers teveel ‘liefdes slotjes’ aan de brug hadden gehangen.
Het gewicht van al deze slotjes bij elkaar veroorzaakte de ineenstorting.
Dat klinkt natuurlijk heel vreemd, dat mensen massaal hangslotjes dachten te moeten kopen, om zo te doen wat anderen ook deden. Hangslotjes vastmaken aan een brug. Maar als je het vanuit het social proof principe bekijkt, dan snap je gelijk waarom die brug zo snel vol hing met slotjes en waarom anderen precies deden wat andere mensen voor hun al hadden gedaan.
De mensen werd wel aangeraden om voortaan selfies te maken i.p.v. nog meer hangslotjes te hangen aan de brug. Toch bleek het social proof effect zwaarder te wegen, dan de waarschuwingen.
Sociaal bewijs is meer dan het toevoegen van cijfers en logo’s
Een goed converterende landingspagina omhelst meer dan het toevoegen van imponerende cijfers en logo’s van merken.
Een simpele tekstuele verandering kan al zorgen voor meer interactie met je doelgroep. Pop-ups met social proof kunnen al tot meer gewenste reacties vanuit de doelgroep leiden.
Naast de betaalde advertenties waarin social proof een belangrijke rol speelt, moet je zeker de onbetaalde route die prospects bewandelen niet onderschatten. Sterker nog 92% van de bezoekers hebben meer vertrouwen in onbetaalde zoekresultaten, dan betaalde resultaten.
Content waarin je elementen toevoegt, waardoor de bezoekers het kunnen delen via social media kunnen leiden tot nieuwe volgers. Die volgers kunnen een nieuwe lead worden, voordat ze klant bij je worden.
Wil je, je online marketing uitbesteden of..