TikTok is een van de populairste apps ter wereld, en het is niet moeilijk te zien waarom.
Het is meer dan een miljard keer gedownload, het heeft meer dan 500 miljoen gebruikers, en er worden elke maand meer dan een miljard video’s geüpload. Dat is behoorlijk indrukwekkend voor een platform dat begon als een lip-syncing app!
Er zijn genoeg redenen waarom TikTok zo populair is: het is makkelijk te gebruiken, grappige video’s kunnen snel viral gaan en maken hun makers in één klap beroemd – vraag het maar aan een TikTok-ster! Maar wat als je al die gebruikers wilt bereiken zonder beroemd te zijn? Dat is waar TikTok advertenties van pas komen!
In dit artikel bespreken we alles wat je moet weten over het gebruik van advertentiecampagnes op TikTok, zodat ook jouw bedrijf meer omzet kan genereren via dit platform.
Samengevat komen de volgende punten aan bod:
- Wie is je doelgroep en maakt deze doelgroep gebruik van TikTok?
- Hoe duur zijn TikTok advertenties?
- Waar moet ik op letten bij het adverteren op TikTok?
- Hoe maak ik een advertentie op TikTok aan?
- TikTok advertentiebudget
Wie is je doelgroep en maakt deze doelgroep gebruik van TikTok?
Voordat je, je eerste advertentie op TikTok plaatst moet je erachter komen wie jouw doelgroep is en of ze TikTok gebruiken.
Frankwatching deed in 2022 onderzoek naar het gebruik van TikTok onder verschillende leeftijdsgroepen. De resultaten zie je hieronder terug:
Zoals je ziet is het met name de jongere generatie die dit platform gebruiken. Toch zien we ook (helemaal rechts) dat de groep 40 jaar en ouder sterk groeit.
Als jouw bedrijf al iets online verkoopt, weet je misschien al dat sommige van jouw klanten via sociale media bij je kopen (ongeacht of ze TikTok gebruiken). Als dat zo is, zullen deze mensen, eerder dan wie dan ook, in hun leeftijdsgroep ook video’s op TikTok bekijken.
Dit betekent dat advertenties bij deze personen zouden kunnen werken nog voordat ze ergens anders over hen hebben gehoord! Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van de data binnen Google Analytics of je eigen CMS systeem.
Hoe duur zijn TikTok advertenties?
Het budget dat je instelt zal bepalend zijn voor de resultaten.
Dit loopt van een paar honderd vertoningen tot miljoenen vertoningen. Jouw advertentie kan meer weergaven krijgen dan verwacht of minder – de juiste hoeveelheid hangt af van jouw doel. Hierin moet er altijd rekening worden gehouden met het feit, dat als er meer budget wordt uitgegeven, het aantal verkopen/leads ook hoger kan uitvallen.
Daarnaast is het altijd belangrijk om duidelijk te weten wat het doel is van de campagne.
Het is namelijk zo dat je meer wilt investeren in goede leads dan dat je geld investeert in personen die zich inschrijven voor je mailinglijst. Bedenk daarom altijd eerst wat je wilt uitgeven aan een marketing lead, sales lead/verkoop of merkbekendheid.
Waar moet ik op letten bij het adverteren op TikTok?
Als je je advertentie aan het maken bent, hou dan rekening met de volgende dingen:
- TikTok is een sociaal netwerk. Voordat je begint met het ontwerpen van jouw advertentie, is het belangrijk om te begrijpen dat het platform wordt gebruikt door meer dan alleen tieners. Veel gebruikers zijn in de 20 en 30, dus als je, je richt op een oudere doelgroep, raden we je aan om je strategie daarop aan te passen.
- TikTok is een mobiele app. De meerderheid van de gebruikers benaderd het platform op hun telefoon via iOS- of Android-apparaten (en soms beide). Dit betekent dat niet alle gebruikers toegang hebben tot jouw advertenties wanneer ze online zijn zonder WiFi of mobiele data – ze zullen ze alleen zien wanneer ze TikTok zelf gebruiken – zorg er dus voor dat, welke content dit publiek ook het meest aanspreekt, deze ook toegankelijk is zonder internetverbinding.
- Gebruik boeiende inhoud die kijkers echt bindt in plaats van alleen maar te proberen snel iets te verkopen voordat ze stoppen met kijken (wat kan gebeuren als het saai is). Denk eraan: Je zult niet veel videobewerkingsprogramma’s zoals muziektracks of voice-overs kunnen gebruiken; concentreer je in plaats daarvan op het maken van boeiende beelden met veel beweging er omheen.
Hoe maak ik een advertentie op TikTok aan?
- Log in op TikTok bussines.
- Heb je nog geen TikTok bedrijfsaccount? Lees dan eerst ons artikel over adverteren op TikTok.
- Selecteer ‘custom mode’.
- Selecteer waarop je, je gaat focussen. Wij hebben gekozen voor conversies.
- De volgende keuze die je moet maken is of je wil gaan A/B testen of niet.
- Als je wilt gaan A/B testen moet je de keuze maken of je dit wilt doen met verschillende doelgroepen (campagne optimalisatie) of dat je het wilt gaan doen met content (create a split test). Als je een laag budget hebt raden we aan om te starten met ‘create a split test’ of niet te starten met een A/B test. De reden hiervoor is dat je bij de volgende stap een totaalbudget kunt instellen. Bij campagne optimalisatie heb je alleen de optie om een dag budget van 50 euro in te stellen.
Selecteer waar je de bezoekers naar toe wilt sturen, je pixel en de conversie waarop je je wilt focussen.
- Selecteer waar je advertentie te zien krijg. Wij raden aan om de instellingen over te nemen.
Selecteer je doelgroep op basis van de volgende variabelen:
- Leeftijdsgroep van je doelgroep
- Geslacht
- Locatie
- Interesses
- Toestellen
- Relevante video’s
- Met welke video’s iemand interactie mee heeft gehad.
Dit is het onderdeel waarbij je aangeeft wie je advertenties moet krijgen te zien en wie niet.
Het is hier in mogelijk om bijvoorbeeld ook te retargeten (opnieuw benaderen op basis van eerdere acties op jouw website) of juist mensen uit te sluiten die al een keer je product hebben gekocht.
TikTok advertentiebudget
De volgende stap is bepalen het bepalen van het budget per advertentie groep. Het minimale waar je voor kan kiezen is:
- 140 euro voor de gehele campagne.
- of 20 euro per dag.
Als je bij de campagne instellingen 50 euro hebt ingesteld en vervolgens bij de advertentie groep een life-time van 140 euro hebt ingesteld dan wordt er maximaal 140 euro uitgegeven.
Het is dan ook aan te raden om de campagne instellingen of de advertentie instellingen op een dag budget te zetten en de andere op een life-time budget te zetten.
Selecteer vervolgens de looptijd van de campagne.
De volgende stap is het kiezen van een de biedstrategie.
Het is verstandig om te starten met ‘lowest cost’. Op deze manier geef je het algoritme de tijd om te ontdekken welke doelgroep of A/B test het beste werkt zodat je een goede CPA (Cost Per Acquisitie) ontwikkeld.
In een latere fase kun je er vervolgens voor kiezen om over te schakelen naar CPA.
Als je hebt gekozen voor CPA dan kun je binnen de ‘Advance setting’ kiezen hoe het budget wordt uitgegeven.
Als je een groot budget hebt dan kun je kiezen voor ‘accelerated’ of ‘standaard’.
Bij accelerated wordt het budget zo snel mogelijk uitgegeven. Kies je voor standaard dan wordt deze verdeeld over de looptijd van de campagne.
Scroll verder naar beneden en druk op ‘next’ om je content te uploaden.
Selecteer de optie voor ‘spark ads’. Hiermee kun je met organische posts adverteren.
Schakel ‘music sharing’ en ‘Stitch and Duet’ in.
Dit zorg ervoor dat je potentiële klanten je video’s zelf kunnen gebruiken.
Geef aan wat de landingspagina moet worden.
De volgende stap is het selecteren van een ‘call to action’.
Als je hem op ‘dynamisch’ zet dan kiest TikTok zelf welke call to action het beste bij jouw video past. Als je zelf een product wilt verkopen of een app wilt laten downloaden dan kan je dit via ‘standaard’ zelf instellen.
Conclusie
Met al deze informatie kun je nu starten met je eerste TikTok advertenties.
Wil je meer weten over TikTok of over hoe je een advertentie account opzet?
Lees dan ook de volgende artikelen: