Waarom is marketing automation belangrijk voor jouw bedrijf?

Alle blogs, Marketing automation

Gepubliceerd op: 09.17.2020
Marketing automation helpt bij het opwarmen van leads die nog niet bereid zijn iets aan te schaffen. De vragen die we in dit artikel gaan beantwoorden zijn; “Waarom moet ik marketing automation inzetten als bedrijf?” “Wat zijn de voordelen van marketing automation?” In dit artikel bespreken we achtereenvolgens: De voordelen van marketing automation Het behalen […]

Marketing automation helpt bij het opwarmen van leads die nog niet bereid zijn iets aan te schaffen.

De vragen die we in dit artikel gaan beantwoorden zijn;

  • “Waarom moet ik marketing automation inzetten als bedrijf?”
  • “Wat zijn de voordelen van marketing automation?”

In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:

  1. De voordelen van marketing automation
  2. Het behalen van betere leads
  3. Lead nurturing
  4. Een gepersonaliseerde klantreis
  5. Meer data en betere beslissingen
  6. De samenwerking tussen marketing en sales
  7. Marketing automation geeft een totaalbeeld van je klant 

De voordelen van marketing automation

Leadgeneratie is een extreem belangrijke stap om bedrijfsgroei te realiseren.

Het automatiseren van de stappen tussen marketing en sales afdelingen geeft jouw team de mogelijkheid om meer en beter na te denken over de gehele bedrijfsstrategie.

Marketing automation geeft je daarnaast een meer gedetailleerd beeld van het online gedrag van potentiele klanten.

Marketing automation geeft inzicht in de interesses van prospects en het geeft je als bedrijf inzicht in welke fase van de aankoopcyclus de leads zich bevinden.

Wanneer een prospect bijvoorbeeld een whitepaper download op jouw website over onderwerp ‘A’, dan wil je deze specifieke interesse ook opvolgen met andere waardevolle informatie rondom onderwerp ‘A’.

Op die manier houd je de opvolging specifiek en is de kans op succes een stuk groter.

Uit onderzoek van Pardot is gebleken dat 77% van de leads aangeeft dat ze unieke, specifieke content willen ontvangen in elke sta van hun aankoopcyclus.

Marketing automation faciliteert in het versturen van de juiste informatie, op het juiste moment.

Het behalen van betere leads

Het automatiseren van de stappen in de klantreis zorgt er voor dat zowel de sales en de marketing afdeling zich kunnen focussen op strategie en echt grote klanten.

Een ander groot voordeel van het genereren van betere leads is dat door het goed inzetten van marketing automation alle gegevens en activiteiten van een klant worden opgeslagen in klantprofielen. Dit geeft jou als bedrijf een beter en meer gedetailleerd beeld van de potentiële klant. 

Een goed voorbeeld hiervan binnen de marketing automation en de mogelijkheden ervan is als een potentiële  klant over een bepaald product leest. Hij onderzoekt het product en vergelijkt het met andere producten.

Vervolgens op een later tijdstip download hij een whitepaper met daarin de product specificaties. De laatste handeling betekent dat hij zeer geïnteresseerd is in het product en hij of zij zal dus open staan voor een gesprek met iemand van de sales afdeling. 

Een groot voordeel van marketing automation is dan ook dat de informatie, die voortkomt uit verschillende contactmomenten met de klant, samengebracht kunnen worden, om zo de juiste boodschap te communiceren met de klant.


Lead nurturing 

Het begeleiden van leads door de klantreis is vaak nodig, omdat 98% van je bezoekers niet direct over gaat tot actie bij zijn of haar 1e bezoek aan jouw website. Zorg eerst dat je vertrouwen opbouwt en aan een oprechte relatie gaat werken met potentiele nieuwe klanten.

Lead nurturing geeft je als bedrijf de mogelijkheid om leads, die nog niet een koopintentie hebben, op te warmen.

Hieronder laten we een voorbeeld zien van een dergelijke lead nurturing flow:

Voorbeeld van een lead nurturing flow binnen de marketing automation tool: Active Campaign
Voorbeeld van een lead nurturing flow binnen de marketing automation tool: Active Campaign


Een gepersonaliseerde klantreis

Lead nurturing; Gepersonaliseerde klantreis leidt tot succes!

Gepersonaliseerde content is extreem belangrijk voor het begeleiden van leads door de klantreis.

Deze content matcht vervolgens met de behoeften die bezoekers hebben in een bepaalde fase van de klantreis. Op deze manier wordt er dus een gepersonaliseerde klantreis gevormd. Marketing automation zorgt er voor dat je dit proces kunt automatiseren.

De technologie zorgt er voor dat de juiste content bij de juiste personen komt op het moment dat ze het nodig hebben. Zo kan er bijvoorbeeld worden gekeken welke e-mails worden geopend.

Als er bepaalde e-mails vaak worden geopend in een fase dan mag er worden aangenomen dat de informatie belangrijk is op dat moment. Al deze informatie wordt automatisch verzameld door het systeem. 

De computer producent Dell merkte dat er veel verkeer naar de website kwam maar er weinig conversies uitkwamen. Vervolgens hebben zij nieuwe advertenties gemaakt op basis van zoekgedrag, producten bekeken en producten toegevoegd aan winkelwagen.

Deze nieuwe advertenties hebben een 70% hogere CTR en 300% hogere conversiepercentage opgeleverd. 

Het verzamelen van data is zeer bruikbaar voor het creëren van klantprofielen. Deze klantprofielen kunnen vervolgens gebruikt worden door de afdeling marketing om betere advertenties te maken.

De sales afdeling kan zich op zijn beurt richten op de juiste leads die klaar zijn om daadwerkelijk iets te kopen.


Meer data en betere beslissingen

In de voorgaande jaren hebben we veel gehoord en gelezen over big data. Daarnaast zeggen veel bedrijven dat ze alles datagedreven doen. In de praktijk zien we echter dat er niet veel bedrijven zijn die daadwerkelijk alle beslissingen nemen op basis van data.

De reden is dat ze namelijk geen gebruik maken van marketing automation. Door het goed gebruiken van marketing automation is het wel mogelijk om alle beslissingen te doen op basis van data.

Doordat een marketing automation tool de gegevens verzameld, rapporteert, opslaat en deze gegevens inzichtelijk maakt in verslagen en dashboards, zorgen zij bijna altijd voor een overzichtelijk beeld. Dit alles tegen vaak een zeer aantrekkelijke prijs. 

Een groot voordeel van een platform is dan ook de mogelijkheid om complete klantprofielen samen te stellen. Deze klantprofielen kunnen vervolgens gebruikt worden in A/B testen voor het verkrijgen van meer conversies en nog meer informatie.

Op deze manier kan een bedrijf de klantreis optimaal inrichten voor het behalen van nog meer conversies.


De samenwerking tussen marketing en sales

Vaak is er binnen een organisatie een strijd tussen de afdeling marketing en de afdeling sales. Door toenemende technologie en de veranderende omvang van een klantreis is een effectieve samenwerking tussen de afdelingen steeds belangrijkere geworden.

Het is niet de schuld van de afdelingen dat de samenwerking niet altijd goed gaat. Vaak is dit te danken aan de bedrijfsstructuur en de programma’s die ze gebruiken.

Daarnaast hebben de afdelingen sales en marketing vaak andere doelstellingen. Dit zorgt natuurlijk voor spanning tussen de afdelingen. Gelukkig biedt marketing automation de oplossing.

De oplossing is dat het de gegevens altijd deelt en gezamenlijke doelen gesteld kunnen worden. Op deze manier werken ze altijd samen en is alles inzichtelijk.

Marketing automation geeft een totaaloverzicht van je klant 

Het grootste voordeel van marketing automation zit hem natuurlijk in de data die er wordt verzameld van een klant. Als deze informatie wordt gekoppeld aan een CRM systeem krijg je een totaaloverzicht van de klant.

Op deze manier weet je precies wie hij of zij is, wat hij of zij doet en wat hij of zij belangrijk vindt. Dit zorgt er tevens voor dat je precies ziet in welke fase van de klantreis de lead zit en welke informatie hij of zij nog nodig heeft.

Met deze informatie kan de klant een aanbod krijgen die helemaal is afgestemd op zijn behoeften. 

Op deze manier begeleid je hen door de marketing automation flow op weg naar een aankoop. 

Wil je nieuwe klanten aantrekken met marketing automation en zo je bedrijf laten groeien? Wij gaan graag met je in gesprek.

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This