Select Page

Wat mag een klant jou kosten?

Bereken het in 7 minuten!

Welk bedrag heb je over voor een nieuwe klant? Dat is een vraag die wij als performance marketeers vaak aan onze huidige en nieuwe klanten stellen. Het stelt ons namelijk in staat om onze campagnes beter in te richten.

Weet jij al hoeveel het je kost om maandelijks klanten te trekken en wat een klant waard is? Door de kosten en opbrengsten in kaart te brengen, ben je veel beter in staat om je marketingactiviteiten te sturen en bespaar je kosten. 

Je weet dan hoeveel marketingbudget je ter beschikking hebt en wat een klik op een advertentie mag kosten.

Hoe bereken je dat? Stel jezelf de vraag..

Wat levert een klant mij op?

Als je weet wat de gemiddelde waarde per klant is, dan weet je in theorie ook wat een klant je maximaal mag kosten.

Stap 1:

Het gemiddelde

De gemiddelde klantwaarde bereken je door te bekijken hoeveel een klant je in de afgelopen 12 maanden gemiddeld opgeleverd heeft.

Stap 2:

Winst berekenen

Kan je ook achterhalen hoeveel winst een klant je gemiddeld oplevert? Dan kun je bepalen hoeveel geld je daarvan over hebt voor de aanwinst van nieuwe klanten.

Stap 3:

Marketing kosten

Wanneer je weet hoeveel je over hebt voor een nieuwe klant, dan ben je ook in staat om te berekenen hoeveel een marketing qualified lead, een sales qualified lead en een klik op een advertentie je mogen kosten. 

Maak de berekening

Weet je nog niet waar je moet beginnen?

Bekijk deze voorbeelden

Zoekmachinemarketing (SEO)

Wat mag een sales qualified lead kosten?

Een sales qualified lead heeft interesse in jouw producten of diensten en heeft een specifieke behoefte die jij kunt oplossen. De sales qualified lead heeft de intentie om tot aankoop over te gaan en is daarmee de meest waardevolle lead voor jouw organisatie.

Wat heb je over voor een sales qualified lead?
Onderzoek eerst het volgende: Wat is de gemiddelde conversie van een sales qualified lead naar een klant?

Rekenvoorbeeld
De gemiddelde conversie van een sales qualified lead naar een klant is 5%. Voor een nieuwe klant heb je gemiddeld €200 over. Dat betekent dat een sales qualified lead je maximaal €10 euro mag kosten.

E-mailmarketing / Marketing automation

Wat mag een marketing qualified lead kosten?

Een marketing qualified lead toont interesse in jouw producten of diensten en heeft een bepaalde behoefte die jij mogelijk kunt vervullen. Er is nog geen koopintentie.

Wat heb je over voor een marketing qualified lead?
Onderzoek eerst het volgende: Wat is de gemiddelde conversie van een marketing qualified lead naar een klant?

Rekenvoorbeeld
De gemiddelde conversie van een marketing qualified lead naar een klant is 2%. Voor een nieuwe klant heb je gemiddeld €200 over. Dat betekent dat een marketing qualified lead je maximaal €4 mag kosten.

Adverteren in de zoekmachine (SEA)

Wat mag een klik vanuit een advertentie kosten?

Je hebt de interesse van een bezoeker gewekt met een campagne. Hoeveel heb je over voor een unieke websitebezoeker?

Onderzoek eerst het volgende: Wat is de gemiddelde conversie van een unieke bezoeker naar marketing qualified lead?

Rekenvoorbeeld:
De gemiddelde conversie van een bezoeker naar marketing qualified lead is 13%. Stel dat de een marketing qualified lead je €4 waard is, dan mag een klik op een advertentie maximaal €0,52 kosten

Hoeveel winst maak jij op een klant?

Optimaliseer je campagnes tot het maximale resultaat

Een gedeelte van de winst kan je weer besteden aan de werving van een nieuwe klant. Ga zelf aan de slag met bovenstaande rekenmodellen en probeer het maximale uit je campagnes te halen.