Wat mag een klant of lead kosten?

Artikelen

Meer controle over je marketingbudget dankzij lead marketing

Leadgeneratie is mogelijk op verschillende manieren. Je kunt zelf leads benaderen door middel van koude acquisitie. Je kunt een callcenter inschakelen of je kunt leads inkopen. 

Persoonlijk raden wij je een andere optie aan: lead marketing. Een methode waarbij je je online marketing slim inzet en zelf de controle hebt over je marketingbudget.

Verschillende soorten leads

Voordat we verder de materie induiken, willen we een aantal begrippen toelichten. Er is namelijk een verschil in soorten leads en hoe warm de lead is. 

Marketing qualified leads

Marketing qualified leads hebben interesse in hetgeen dat je aanbiedt, maar hebben nog niet de intentie om ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. De marketing qualified lead is geïnteresseerd in jouw whitepaper, nieuwsbrief of social media kanaal en geeft in ruil voor toegang tot deze documenten zijn naam & emailadres aan jou als bedrijf.

Sales qualified leads

Sales qualified leads willen jouw product of dienst aanschaffen. De sales qualified lead laat dit merken door een offerte aan te vragen of langs te komen in je showroom voor een gesprek. 

Verkrijg inzicht in je Return On Investment

Wanneer je voor datagedreven leadgeneratie kiest, dan is het belangrijk dat je voortaan inzicht hebt in je ROI. 

Hoeveel marketingbudget heb jij over voor de werving van een nieuwe klant?

Bereken eerst de waarde van een gemiddelde klant en hoeveel winst je gemiddeld op een klant maakt. Vervolgens beslis je hoeveel je daarvan over hebt voor de werving van nieuwe klanten. 

Rekenvoorbeeld: De opbrengst van een nieuwe klant is gemiddeld €7000. Hiervan is €3000 winst. Je hebt van die €3000 1/3 over om te investeren in nieuwe aanwinst van klanten. Dat betekent dat een nieuwe klant je €1000 mag kosten. 

Wanneer je je maximale marketingkosten berekend hebt, kun je verder naar de volgende stappen. Het structureren van je leadgeneratie proces en bijsturen van campagnes voor een positieve Return On Investment.

Structureer je leadgeneratie proces

Je weet nu hoeveel een nieuwe klant je mag kosten, namelijk €1000. Maar hoeveel sales qualified leads heb je nodig om 1 nieuwe klant te werven? 

In kaart brengen sales qualified leads

Het conversiepercentage speelt hierbij een rol. Wanneer van de 5 offertes die aangevraagd worden er 1 daadwerkelijk een klant wordt, dan weet je dat je conversiepercentage 20% is. Je weet dan ook dat een sales qualified lead je maximaal €200 mag kosten.

In kaart brengen marketing qualified leads

Ook voor de marketing qualified leads kan dit in kaart worden gebracht. Wanneer je inzichtelijk hebt dat van de 100 mensen die jouw whitepaper hebben gedownload er 5 klant worden, dan weet je dat je conversiepercentage 5% is. Je weet dan ook dat een marketing qualified lead je maximaal €50 mag kosten, als je €1000 over hebt voor een nieuwe klant.

Maak het leadgeneratie proces meetbaar in Google Analytics

Geef je campagnes een budget mee en houd de campagnes nauwlettend in de gaten. 

  • Stel doelen in Google Analytics in. 
  • Meet je campagnes door deze doelen te monitoren en het conversiepercentage nauwlettend in de gaten te houden. 
  • Door zelf het overzicht te bewaren, ben je in staat om je marketingactiviteiten continu bij te sturen. 

Meet of je marketingcampagnes het gewenste resultaat hebben opgeleverd

Concludeer vervolgens of het uitgegeven marketingbudget ook het aantal leads oplevert wat je vooraf berekend hebt. 

Stel lopende campagnes bij

Levert de campagne niet op wat je voor ogen had? Krijg je te weinig terug voor het marketingbudget dat je uitgeeft? 

  • Heb je een Google Ads campagne lopen met een budget van €200 per maand? 
  • Kost een klik op een advertentie je €2? 

Dan weet je dat er een conversiepercentage van minimaal 2% nodig is om de campagne zonder verlies te draaien. 

Van iedere 100 kliks moet er 1 iemand klant worden. 

Lukt het niet om je doel te behalen? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Kies ervoor om de campagne bij te sturen, stoot de campagne af of wissel van kanaal.

Draai alleen nog campagnes die positief resultaat opleveren

Wanneer je exact weet welke campagnes en kanalen voor jou renderen, dan kan je je daar voortaan volledig op richten en haal je het maximale resultaat uit je marketingbudget.

Wat is jouw uitdaging?

Meld je aan voor een gratis en geheel vrijblijvende brainstormsessie.