KIES VOOR ZERO WASTE MARKETING
Geld besparen en toch groei realiseren? Klinkt dat je als muziek in de oren? Het is mogelijk wanneer je je gaat richten op performance marketing. Oftewel, zero waste marketing. Marketing waarbij je geen cent meer verspilt en alleen campagnes draait die rendabel zijn.
Performance marketing: het resultaat is leidend
Wat performance marketing onderscheidt van andere soorten marketing, is dat het allemaal draait om het behalen van gericht resultaat.
De marketing activiteiten die je uitvoert om tot dit resultaat te komen, moeten meetbaar zijn.
Dit kan het opzetten van meetbare campagnes inhouden, maar ook het uitvoeren van gerichte SEO activiteiten, het opzetten van een marketing automation of conversieoptimalisatie aan je webshop of website. Kortom, alles wat meetbaar is.
Welk resultaat wil jij behalen?
- Omzetgroei
- Websitebezoekers
- Whitepaper downloads
- Ingevulde contactformulieren
Maak van het doel dat je voor ogen hebt, je vertrekpunt. Creëer een SMART doelstelling. Wat wil je bereiken? Binnen welke periode? Welk marketingbudget is er beschikbaar?
Werken aan resultaatgerichte online campagnes
De kracht van performance marketing zit hem in het werken vanuit je vertrekpunt. Vanuit de doelstelling ga je zoeken naar de middelen en kanalen die voor jou resultaat opleveren.
- Welke mogelijkheden heb je binnen het beschikbare budget?
- Hoeveel mag een klant je kosten? En op welke kanalen bevindt je ideale doelgroep zich?
- Wat doet de concurrentie?
Binnen het beschikbare budget zoek je de meest rendabele kanalen en zet je deze in om het doel te behalen.
Koppel KPI’s aan je doelstelling
Welke indicatoren bepalen voor jouw campagne of deze winstgevend is of niet? Door KPI’s aan je doel te koppelen, ben je straks beter in staat om te meten of je campagne winstgevend is of dat je beter kan switchen naar een ander kanaal.
Kies een kanaal dat bij jouw doelgroep past
Kom erachter op welke kanalen jouw doelgroep actief is en speel daarop in door op deze kanalen campagnes te bouwen.
Blijf de concurrentie voor, maar trek je eigen plan
Bij het opzetten van campagnes kijk je uiteraard ook naar wat de concurrentie doet. Klanten hebben tegenwoordig zoveel opties en zullen zelf ook vergelijken. Maar het is wel heel belangrijk dat je blijft uitgaan van je eigen doel. Je hoeft dus niet een Google Ads campagne op te zetten omdat de concurrent dat ook doet.
Meten is weten
Het kanaal dat voor jou het meest rendabel is, ontdek je door de resultaten van je marketinginspanningen continu te meten. Wat is de return on investment van jouw campagne(s)?
Een dynamisch proces van aanpassen op data
Pas je marketingactiviteiten continu aan op de data die voortvloeit uit je lopende campagnes. Dit kan het bijsturen van een lopende campagne betekenen. Bijvoorbeeld het aanpassen van de momenten waarop een advertentie weergegeven wordt of het verkleinen van je target doelgroep.
Stoot niet werkende campagnes af
Levert een bepaalde campagne of een bepaald kanaal voor jou niet het gewenste resultaat op? Ga dan op zoek naar nieuwe kansen en nieuwe kanalen. Blijkt een campagne al goed te draaien, probeer deze dan nog verder op te schalen door er meer budget aan toe te schrijven.
Ontdek de ideale marketing mix
Door continu te analyseren en bij te sturen, ontdek je welke kanalen voor jou het meeste bijdragen aan het realiseren van je doel.
Dankzij zero waste marketing verspil je geen cent meer
De online marketing werkwijze die we in dit artikel beschreven hebben is een continu proces van afscheid nemen van acties die niet het gewenste resultaat opleveren en het toeschrijven van extra budget aan acties die goed werken. Kortom, online marketing waarbij iedere cent die je in je marketingbudget stopt, ook écht wat oplevert. Besparen en groeien tegelijkertijd.
Wil jij je focussen op meer resultaat en is je budget niet oneindig? Dan zul je keuzes moeten maken. Door de juiste keuzes hoef je geen geld meer te verspillen. Kies voor zero waste marketing.