Ontdek direct of jouw marketing bureau wel voldoende resultaat uit je campagnes haalt
Investeren in online marketing heeft alleen nut als je voldoende rendement uit je investering haalt. Houd zelf de controle over je campagnes door de resultaten te monitoren.
Kijk vervolgens kritisch naar je online marketing partij of ze je de toegevoegde waarde bieden, die ze je zouden moet bieden.
Investeren in online marketing heeft alleen nut als je voldoende rendement uit je investering haalt. Houd zelf de controle over je campagnes door de resultaten te monitoren.
Kijk vervolgens kritisch naar je online marketing partij of ze je de toegevoegde waarde bieden, die ze je zouden moet bieden.
Heb je een online marketing partij in de arm genomen om je online marketing campagnes op te zetten en/of bij te sturen? Ben je tevreden over hun werkwijze en heb je regelmatig goed contact met ze?
Dat is natuurlijk hartstikke fijn. Maar let op! Dit is natuurlijk niet waar het om draait als je een online marketing bureau inschakelt. Zorg ervoor dat je ook het gewenste resultaat haalt uit de campagnes die ze opstarten.
Hoe lopen jouw campagnes nu écht?
Het is prettig dat het contact met je online marketing bureau goed verloopt en dat ze je veel werk uit handen nemen, maar daar gaat het natuurlijk niet alleen om. Jouw onderbuikgevoel vertelt je dat je goed bezig bent met deze partij, maar weet je eigenlijk wel exact hoe je campagnes lopen en welk resultaat je eruit haalt?
Online marketing is een investering en die moet wel renderen. Zeker in deze digitale tijden is online een levensader voor groei en continuïteit van je organisatie.
Wil je zeker weten dat je goed bezig bent? Dan heb je cijfers nodig. Keiharde data.
Maak je campagnes meetbaar
Meten is weten. Om een campagne te kunnen meten, heb je voldoende data nodig. Start daarom eerst met het verzamelen van data. Dit doe je door toegang te krijgen tot Google Analytics of door data te verzamelen in een online dashboard.
Bepaal je doelstelling
Heb je voldoende data opgebouwd? Bepaal dan welke doelen je met je organisatie wilt behalen. Maak je doelstellingen SMART.
Koppel KPI’s aan je doelstelling
Welke indicatoren bepalen voor jouw campagne of deze winstgevend is of niet? Hang op verschillende niveaus KPI’s aan je doelstelling. Bijvoorbeeld:
- Aantal binnengehaalde leads
- Percentuele omzetgroei
- Bereik
- Aantal verkopen
- Etc.
Goed geformuleerde en meetbare KPI’s zorgen ervoor dat je doorlopend na kunt gaan of je campagne winstgevend is. Ook vertellen ze je precies of het nodig is om de campagne bij te sturen.
Kies enkele KPI’s waarop je wilt sturen en die echt bepalend zijn voor het resultaat. Als je teveel KPI’s in de gaten moet houden, zou je het overzicht weleens kwijt kunnen raken. En met slechts één KPI heb je niet voldoende inzicht in de campagne.
Volg je KPI’s in Analytics
Zorg ervoor dat je je KPI’s instelt als doelen in Google Analytics of in je dashboard. Op deze manier kan je ze nauwlettend in de gaten te houden.
Beoordeel of je campagnes goed lopen
Wanneer je de doelstelling duidelijk voor ogen hebt en bijbehorende KPI’s hebt opgesteld, dan ben je in staat om te meten of je campagne goed loopt en of je er dus voldoende resultaat uit haalt.
Meet je KPI’s periodiek door en verwerk de resultaten in een overzicht. De cijfers vertellen je vervolgens of je de opgestelde doelstelling hebt behaald.
Als je weet of je campagnes wel of niet goed lopen, dan geeft dat je ook meteen de mogelijkheid om te beoordelen of je marketingbureau op de juiste manier bezig is.
Zorg ervoor dat je online marketing bureau toegevoegde waarde biedt
Investeren in online marketing heeft alleen nut als je voldoende rendement uit je investering haalt. Houd zelf de controle over je campagnes door de resultaten te monitoren. Kijk vervolgens kritisch naar je online marketing partij of ze je de toegevoegde waarde bieden, die ze je zouden moet bieden.