Gericht personeel werven? Maak van je personeelswerving een marketingproces
Op zoek naar nieuw personeel? Vroeger plaatste je een vacature in de plaatselijke krant of op een vacaturesite en had je binnen enkele weken een mailbox vol reacties. Het selectieproces kon beginnen!
Lukt het jou tegenwoordig maar niet om de juiste mensen aan te trekken? Vandaag de dag is alleen het plaatsen van een vacature vaak niet voldoende meer om de juiste mensen te vinden. Maak daarom van je personeelswerving een marketingproces.
Waarom er een marketingproces nodig is voor gerichte personeelswerving
Wil je gericht personeel werven? Zet recruitment marketing dan op een slimme manier in. Er gaat tegenwoordig een heus marketingproces vooraf aan het binnenhalen van de juiste kandidaten.
Uiteraard worden banensites nog steeds veel bezocht, maar er is meer. Je doelgroep is namelijk veel groter dan alleen de mensen die al actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Er zijn ook potentiële werknemers die nog niet gericht op zoek zijn naar een nieuwe job, maar die wel tot jouw doelgroep behoren. Jij moet ze er alleen nog bewust van maken dat een switch naar jouw bedrijf het beste is wat ze kunnen doen.
Nieuwe werknemers bereik je met Google Ads campagnes, social media, content marketing of mailings. Laat hen kennismaken met de openstaande functie door via een geschikt kanaal een passende boodschap te verspreiden. Door gericht te adverteren op je doelgroep zorg je ervoor dat alle mensen die jij interessant vindt jouw vacature tegenkomen.
Breng de sollicitanten doelgroep in kaart
Wil jij vakmensen vinden voor je openstaande functie? Dan zul je vakgericht te werk moeten gaan. Dit betekent ten eerste dat je je moet verdiepen in je doelgroep.
- Wat zijn de demografische kenmerken van de doelgroep die je zoekt?
- Welke opleiding en/of werkervaring is benodigd?
- In wat voor functie of branche zijn ze nu werkzaam?
- Tegen welke problemen lopen ze aan in hun huidige baan?
- Waar is de doelgroep zelf naar op zoek?
- Waarmee haal je je doelgroep over om bij jou te komen werken?
De klantreis van jouw ideale kandidaten
Wanneer je je sollicitanten doelgroep hebt opgesteld, is de volgende stap om de klantreis van de doelgroep in kaart te brengen.
Je doelgroep bestaat namelijk uit mensen in allerlei verschillende fasen in het wervingsproces:
- mensen die nog bewust gemaakt moeten worden van andere loopbaanmogelijkheden.
- mensen die wel al twijfelen over hun huidige baan maar nog niet serieus op zoek zijn naar iets nieuws.
- mensen die ontevreden zijn over hun huidige baan en op zoek zijn naar iets nieuws.
- mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of carrière switch.
- mensen die momenteel werkloos zijn en actief op zoek naar een baan.
Zorg ervoor dat je al deze mensen op een andere manier begeleidt in hun klantreis.
Het aanpassen van de boodschap en het kanaal per fase van de klantreis
Stuur je doelgroep door de klantreis. Dit doe je door voor iedere opeenvolgende fase een passende boodschap op te stellen.
Moet iemand nog bewust gemaakt worden van de mogelijkheden voor een nieuwe baan of is diegene zich hier al van bewust? Zorg ervoor dat je beide partijen op een andere manier aanspreekt.
De communicatie moet passend zijn op elk contactpunt. Zorg er wel voor dat de verschillende fasen qua communicatie op elkaar aansluiten.
Kortom, in het ideale geval weet je in elke fase van de zoektocht naar een nieuwe baan in te spelen op de problemen waarmee de doelgroep op dat moment speelt.
Vergeet niet om in de boodschap je branding naar voren te brengen. Waarmee onderscheidt jouw organisatie zich?
Denk ook na over de kanalen waarop je de verschillende boodschappen gaat verspreiden. Kies je voor Google ADS display, Facebook, Instagram of YouTube?
Wanneer alles klopt, dan houd je de potentiële kandidaat vast gedurende de hele klantreis. Dat is het moment waarop de sollicitaties bij je zullen binnenstromen. Veel succes!