Bezoekers naar je website leiden hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers ook converteren? Dat is mogelijk door je website te optimaliseren volgens het MBTI model.
Wil je bezoekers overtuigen om op jouw website te kopen, contact met jou op te nemen of een offerte bij je aan te vragen? Zorg er dan voor dat je je bezoekers kent.
Niet iedere bezoeker is hetzelfde en heeft dezelfde wensen en behoeften.
Dankzij het MBTI model kan je ervoor zorgen dat je iedere bezoeker aanspreekt en overtuigt.
Wat is het MBTI Model?
Het MBTI model staat voor ‘Myer-Briggs Type Indicator’.
Dit is een model dat persoonlijkheden van mensen classificeert. Het laat voorkeuren in gedrag zien. Totaal zijn er 16 persoonlijkheidstypen, die opgedeeld kunnen worden in 4 voorkeuren.
Het model laat goed zien hoe verschillende websitebezoekers zich op een website gedragen.
4 MBTI persoonlijkheidstypen uitgelegd
De verschillende persoonlijkheidstypen worden op twee verschillende assen weergegeven: emotie en tijd. Zo kunnen de bezoekers opgedeeld worden in snelle en langzame beslissers en emotionele en rationele bezoekers.
Kenmerken competitieve persoonlijkheid
- Snelle beslisser
- Legt snel verbanden
- Goede intuïtie
- Beslist op basis van feiten
- Leest niet graag lange teksten, houdt van opsommingen
- Wil graag de allerbeste deal scoren
Kenmerken spontane persoonlijkheid
- Is gevoelig voor aanbiedingen
- Beslist snel
- Laat zich leiden door emoties
- Is op zoek naar de toegevoegde waarde voor zijn persoonlijke leven
- Maakt impulsieve, spontane beslissingen
- Is snel afgeleid
Kenmerken humanistische persoonlijkheid
- Hecht waarde aan een persoonlijke benadering en de mening van anderen
- Beslist langzaam, neemt de tijd
- Laat zich leiden door emoties
- Is detailgericht en gericht op het aangaan van relaties
- Wil weten wie er achter het bedrijf zit
- Is nieuwsgierig naar hoe anderen over het bedrijf en de service denken
Kenmerken methodische persoonlijkheid
- Langzame beslisser
- Houdt van veel informatie en leest alles voordat er een keuze gemaakt wordt
- Beslist aan de hand van feiten
- Is detailgericht en perfectionistisch
- Maakt een weloverwogen beslissing
Hoe pas ik het ‘Myer-Briggs Type Indicator‘ model toe voor websitebezoekers?
Een goede tekst op je website zorgt ervoor dat alle verschillende persoonlijkheidstypen aangesproken worden. Je wilt immers dat alle bezoekers de content waarderen.
Wanneer ieder persoonlijkheidstype kan vinden wat hij zoekt, leidt dit tot een betere gebruikerservaring en een hoger conversiepercentage.
Conversieoptimalisatie voor de competitieve bezoeker
- Trek direct de aandacht van de competitieve bezoeker d.m.v. overzichtelijke elementen, waaraan een call to action gekoppeld is.
- Geef kort en krachtig aan wat het doel en de waarde van het product is.
- Laat een expert aan het woord.
- Houd het kort, concreet en feitelijk.
- Maak gebruik van tabellen en vergelijkingsoverzichten.
- Informeer de bezoeker hoe het product zijn leven beter maakt.
Conversieoptimalisatie voor de spontane bezoeker
- Trek direct de aandacht van de spontane bezoeker met opvallende kleuren, elementen en beeldmateriaal.
- Laat weten waarom het product de bezoeker een goed gevoel geeft.
- Maak gebruik van korte, krachtige USP’s.
- Maak call to actions heel opvallend en duidelijk.
- Laat meteen de voordelen van het product zien.
- Geef aan welke producten direct te leveren zijn.
- Geef hem niet teveel mogelijkheden.
- Laat het zo lijken dat content gepersonaliseerd is.
- Bied kassakoopjes, kortingen of cadeautjes aan.
Conversieoptimalisatie voor de methodische bezoeker
- Geef de methodische bezoeker veel feitelijke informatie en leg tot in detail uit hoe het product werkt.
- Maak gebruik van grafieken en tabellen.
- Laat zien dat je bedrijf de expert is en betrouwbaar is.
- Bied garanties, zekerheden, bewijzen en proefversies aan.
- Zorg ervoor dat je telefoonnummer overal goed zichtbaar is.
- Laat klantenreviews en keurmerken zien.
- Overtuig de bezoeker met USP’s.
- Geef de mogelijkheid om producten met elkaar te vergelijken.
- Maak het proces op je website duidelijk en zorg dat alles werkt.
Conversieoptimalisatie voor de humanistische bezoeker
- Geef de humanistische bezoeker een goed gevoel over jouw bedrijf.
- Maak het menselijk. Laat foto’s zien van échte mensen en producten in menselijke leefomgevingen.
- Laat betrouwbare en actuele (positieve) reviews zien.
- Laat zien hoeveel mensen een bepaald product bekeken of aangeschaft hebben.
- Laat zien wie er binnen de organisatie werkzaam zijn.
- Zorg ervoor dat deze bezoeker op een laagdrempelige manier contact op kan nemen, bijvoorbeeld door te chatten of een WhatsApp te sturen.
- Maakt jouw bedrijf de wereld een stukje beter? Maak dat kenbaar.
- Geef genoeg keuzemogelijkheden en zorg dat gedetailleerde info vindbaar is.
Vond je deze tips waardevol? Wil jij meer resultaat uit je website halen met conversieoptimalisatie?
Neem gerust contact op met onze specialisten, of schrijf je hieronder in om meer waardevolle tips te ontvangen!
< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!
< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.