Jouw websitebezoekers ondernemen wel of geen actie!
Sommige websitebezoekers schrijven zich in voor je nieuwsbrief / nieuwsupdates. Andere bezoekers nemen contact met je op en worden binnenkort klant bij je. Last but not least zijn er natuurlijk ook websitebezoekers die geen actie ondernemen.
Het percentage bezoekers dat actie onderneemt op jouw website noemen we het ‘conversiepercentage’.
Het proces waarbij we meer conversies genereren uit eenzelfde aantal websitebezoekers, noemen we conversieoptimalisatie.
Hoe kun je dit conversiepercentage verhogen? Wat zijn de factoren die ervoor zorgen dat websitebezoekers actie ondernemen? Hoe kan ik het conversiepercentage verhogen?
In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:
- Invloed van een hoger conversiepercentage op jouw bedrijfsomzet.
- Elke websitebezoeker heeft verlangens, vragen en angsten.
- Manieren om het conversiepercentage op jouw website te verhogen.
- Conversie verbeteren door de vragen en zorgen van jouw doelgroep te benoemen en te beantwoorden.
- Hoe achterhaal ik de belangrijkste vragen van mijn doelgroep?
- Conversie verhogen door bewijslast toe te voegen.
- Buttons moeten worden aangeklikt, anders doet de rest er niet toe.
Invloed van een hoger conversiepercentage op jouw bedrijfsomzet
Wanneer je al een grote groep websitebezoekers weet aan te trekken naar je website, is het belangrijk dat je gaat kijken hoe je het conversiepercentage van je pagina’s/website kunt verhogen.
Onze collega Lester legt, aan de hand van een simpele rekensom, in dit korte filmpje uit, waarom je niet altijd meer bezoekers hoeft aan te trekken om je omzet te kunnen verhogen.
Elke websitebezoeker heeft verlangens, vragen en angsten

Bedenk je altijd goed dat iedere websitebezoeker jouw website bezoekt met een reden.
Ze willen antwoord op een vraag. Ze willen een oplossing voor hun probleem.
De vraag is nu; kun jij als bedrijf deze antwoorden geven en kun je in hun behoeften voorzien?
Websitebezoekers beredeneren altijd vanuit zichzelf.
Als de waarde op jouw website groter is dan de inspanning die nodig is om die waarde te krijgen, dan converteren websitebezoekers
De motivatie om deze waarde om te zetten naar iets beters, is dan sterker bij websitebezoekers, dan de frictie.
Manieren om het conversiepercentage op jouw website te verhogen
Zorg dat je de onderstaande twee punten goed op orde hebt:
- Maak het voor websitebezoekers zo makkelijk mogelijk om actie te ondernemen.
- Verhoog de motivatie van je websitebezoekers.
In beide gevallen moet je, je doelgroep / potentiele klanten goed kennen.
Conversie verbeteren door de vragen en zorgen van jouw doelgroep te benoemen en te beantwoorden
Start met de vragen en zorgen van jouw doelgroep.
Begin daar en bewandel het volgende pad:
- Beantwoord vragen en benoem de zorgen van de doelgroep.
- Ondersteun de beweringen met bewijsmateriaal (reviews, data, statistieken).
- Zorg dat de drempel om actie te ondernemen zo laag mogelijk is voor je websitebezoekers.
Je zou zeggen dat als het zo simpel is, dat veel websites hier ook aan voldoen.
FOUT!
Veel websites falen hierin. Ze vergeten hun beweringen te onderbouwen met bewijslast. Vragen blijven onbeantwoord. De drempel om actie te ondernemen is te hoog voor bezoekers.
Hoe achterhaal ik de belangrijkste vragen van mijn doelgroep?
Praat met je salesafdeling!
Vraag ze wat de 3 belangrijkste vragen zijn die prospects stellen voordat ze klant worden.
Voeg vervolgens zowel de vragen als de antwoorden toe op de daarbij behorende dienstenpagina in de vorm van een FAQ gedeelte:

Naast de bovenstaande vragen is ons advies ook om antwoord te geven op de vraag; Wat maakt jouw bedrijf uniek? We noemen dit ook wel ‘Unique Selling Points’ (USP’s).
Voeg ze toe op de homepagina van jouw website en kijk of je ze visueel kunt presenteren. Het onderbreekt de tekst ook op een prettige, visuele manier voor de lezer.

Het belangrijkste doel van jouw website is om antwoorden te geven op de vragen van websitebezoekers. Sommige bezoekers worden klanten. Sommige bezoekers consumeren informatie.
Dat zal altijd zo blijven. Niet iedere websitebezoeker wordt een klant.
Eigenlijk moet jouw website zo goed mogelijk een salesgesprek met een potentiele nieuwe klant nabootsen.
Belangrijke tip die we je mee willen geven: Voorkom dat je een losse FAQ pagina op je website zet. Voeg deze vragen en antwoorden toe op plekken waar ze meerwaarde bieden voor de bezoeker (lees: dienstenpagina’s of relevante productpagina’s)
Bezoekers moeten niet op 5 verschillende soorten pagina’s op zoek gaan naar antwoorden.
Bundel vraag en antwoord op plekken waar ze er toe doen.
Conversie verhogen door bewijslast toe te voegen
Anders heb je straks een website met alleen maar marketing jargon en claims.
Bla, bla, bla.. kijk ons is roepen hoe goed we zijn!
*Zucht.. kom is met iets originelers!
Twee verschillende soorten bewijslast
- Kwalitatieve bewijslast: Succesverhalen/Casestudies & reviews.
- Kwantitatieve bewijslast: Hoeveel jaar doe je wat je doet als bedrijf? / Hoeveel tijd bespaart jouw product of dienst me? / Hoeveel krijg ik er voor terug? (ROI: ‘Return On Investment’).
Gebruik beiden om het conversiepercentage op jouw website te verhogen en leads te genereren met een succesvolle leadgeneratie strategie.
Sommige bezoekers hebben simpelweg data of succesverhalen nodig om overtuigd te worden van jouw kennis en kunde. Anderen vinden reviews van bestaande klanten een belangrijke voorwaarde om in de toekomst met jouw bedrijf in zee te gaan.
Op onze dienstenpagina’s zul je bijvoorbeeld een mix tegenkomen van reviews van klanten / casestudies.

Zorg dat je bij je reviews ook een foto + functietitel toevoegt van je klant.
Hiermee versterk je de waarde van een review en voorkom je dat bezoekers twijfelen aan de echtheid van de review.
Buttons moeten worden aangeklikt, anders doet de rest er niet toe!
Als een bezoeker niet op de buttons op jouw landingspagina klikken, dan kun je fluiten naar hogere conversiepercentages.
Sluit je pagina’s af met deze buttons. Zorg dat de tekst op deze buttons aanzetten tot actie.
Een simpele; ‘Neem contact op’ zet niet echt aan tot actie.
Wees specifiek:
- ‘Neem contact op met een conversie specialist’
- ‘Klaar om te starten. Neem contact op met Alex’
- ‘Dit wil ik ook’
Bij die laatste optie praat je echt in de 1e persoon. Op die manier zorg je ervoor dat bezoekers onbewust het gesprek aangaan met zichzelf in hun gedachten.
Aan al het moois komt het eind. In dit artikel hebben we je een aantal tips gegeven om het conversiepercentage op jouw website te verhogen.
Maak kennis met onze online marketing diensten.
Wil je meer weten? Meer praktische tips ontvangen?