Een website is tegenwoordig voor elk bedrijf van essentieel belang.
Steeds meer mensen oriënteren zich eerst online voordat er een aankoop wordt gedaan. Het is dan ook belangrijk dat je als bedrijf online zichtbaar bent voor je potentiële klanten.
In het dagelijks contact met klanten is een tweedeling zichtbaar in hoe men naar de eigen website kijken. Voor het ene bedrijf is de website een visitekaartje en voor het andere bedrijf wordt dit gezien als verdienmodel.
Verschil tussen de website als verdienmodel en de website als visitekaartje
Een website is te allen tijde je online visitekaartje. Het wordt ook wel je online uithangbord genoemd.
Wat veel bedrijven niet weten of niet nodig hebben, is dat als je je website slim inricht dat je van je website een verdienmodel kan maken. Het verschil zit hem er ook in de perceptie van hoe men naar de eigen website kijkt, namelijk:
- Website als visitekaartje: kosten
- Website als verdienmodel: investering
Op het moment dat je je website gaat benaderen als verdienmodel, dan is het de bedoeling dat er op termijn meer inkomsten uitkomen dan dat je investeert. Ik ben ervan overtuigd dat elke website een verdienmodel kan zijn. Met de juiste effort en een goede opvolging, is dit voor elke website mogelijk.
Zo richt je je website in als verdienmodel
Het is ten eerste van belang om te weten wie je doelgroep is. Het product of dienst is uiteraard ook heel belangrijk op de website. Maar als je je doelgroep kent, dan kun je ook beter met hen communiceren. Met goede communicatie is de kans groter dat de bezoekers gegevens achterlaten op de website.
Ontdek wie invloed uitoefent binnen jouw doelgroep
Binnen de doelgroep moet je uitzoeken welke personen/functies binnen de doelgroep invloed hebben op de beslissing. Dit is belangrijk, want bij deze personen wil je onder de aandacht komen met je website. Een voorbeeld hiervan is als volgt:
Je bent een bedrijf dat technische systemen verkoopt. Binnen dat bedrijf heb je verschillende personen die invloed hebben op de aankoop van een technisch systeem, namelijk:
- De directeur (bepaald of investering mogelijk is en op termijn geld oplevert)
- De manager (die moet het budget behalen en zoekt naar technische optimalisaties)
- De werknemer (die ervaart ongemakken van het huidige technische systeem)
Allemaal hebben ze andere belangen bij de investering in een nieuw technisch systeem. En voor elk van deze personen zijn er andere problemen, waar op een andere manier een oplossing voor is. Het is van belang dat je met iedere websitebezoeker communiceert.
Persona’s creëren voor de website
De personen/functies kun je verder uitzetten in persona’s. Dit zijn profielen die de persoon/functie beschrijft. Onderdelen die hierin naar voren moeten komen zijn:
- Demografische kenmerken (geslacht, taal, opleidingsniveau, religie)
- Psychografische kenmerken (sociale klasse, inkomen, huishouden)
- Lifestyle (Wat vind hij/zij belangrijke merken)
- Welke USP’s (Unique Selling Points) van belang zijn. Binnen het voorbeeld ziet dit er als volgt uit:
– De directeur (kostenbesparing van werkzaamheden op termijn)
– De manager (Interne processen versnellen)
– De werknemer (functies die het werken met systeem makkelijker maken)
Breng de klantreis in kaart
Als de profielen gemaakt zijn, dan zijn de persona’s binnen de doelgroep duidelijk. Vervolgens moet je per persona uitzoeken hoe de klantreis eruit ziet en hoe je hen hierin kunt begeleiden.
Als je een bijvoorbeeld een zeilboot wilt kopen, dan maak je die beslissing niet over één nacht ijs. Elke persoon doorloopt altijd 4 fases binnen de klantreis (zie afbeelding hieronder).
Voorbeeld hoe je het ‘See Think Do Care’ principe kunt toepassen
Als je een zeilboot wilt kopen, dan doorloop je al deze fases.
Dit gaat als volgt:
- SEE: Je hebt behoefte om in het aankomende jaar wat vaker een weekje weg te gaan. Je ziet in een magazine een gaaf artikel over vakantie op een eigen zeilboot, waardoor je interesse gewekt wordt.
- THINK: Je gaat online zoeken naar verschillende zeilboten. Je kijkt tijdens deze fase wat de verschillende mogelijkheden zijn en hoe deze zich verhouden tot wat jij belangrijk vindt.
- DO: Je maakt je beslissing om een zeilboot te kopen en gaat naar de vestiging die de specifieke zeilboot verkoopt die past bij je wensen.
- CARE: Je krijgt de zeilboot in de daarvoor aangewezen haven geleverd. En je krijgt als bedankje een dure fles champagne gratis erbij. De zeilboot is klaar voor gebruik.
In iedere fase is het van belang de bezoeker de informatie te bieden die hij op dat moment nodig heeft. Deze informatie moet ook gericht zijn op de verschillende persona’s, zodat elke persoon de informatie krijgt die voor hem of haar van belang is bij de aankoop.
Als je dit alles inzichtelijk hebt gemaakt, kun je je teksten op de website gaan schrijven of optimaliseren. Deze teksten zijn dan specifiek gericht op de problemen en oplossingen die per persona van toepassing is in de specifieke fase waar hij/zij in zit.
Maar de website dan?
Als je duidelijk hebt hoe je doelgroep en haar persona’s de klantreis doorlopen, dan kijk je hoe je de website en haar pagina’s moet inrichten. Het doel is om de website zo in te richten, dat je de bezoekers helpt binnen hun klantreis.
Hoe beter je in elk van de 4 fases de bezoeker voorziet van goede informatie, hoe groter de kans is dat je bezoekers hun gegevens achterlaten in een contactformulier. Hoe meer bezoekers hun gegevens achterlaten, hoe groter de kans is dat hier omzet uit voortkomt.
Verschillende pagina’s voor verschillende fases in de klantreis
Er zijn verschillende soorten pagina’s in je website, die bij de verschillende fases horen.
We hebben de:
- Homepagina
- Informatieve pagina’s
- Product/dienstenpagina’s
- Landingspagina’s
Op de homepage wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste producten/diensten die het bedrijf aanbiedt. Vanuit hier kunnen bezoekers bepalen wat voor soort informatie voor hem of haar belangrijk is.
Het is van belang om tussen de soorten pagina’s een verbinding te creëren, die de bezoeker helpt in haar klantreis.
Uiteindelijk is het doel dat de bezoekers gegevens achterlaten en contact met je op willen nemen. Als ze dat gedaan hebben, noemen we de bezoeker een lead. Het proces, na het achterlaten van de gegevens door de bezoeker, moet ook duidelijke opvolging kennen.
Hoe beter deze opvolging is ingericht, hoe beter je de lead van informatie voorziet die hij/zij op dat moment nodig heeft. Dit heeft dan ook weer effect op de kans de lead een klant wordt die voor omzet zorgt.
Waar kies jij voor?
Inhoudelijk zijn er in dit hele proces verdiepingsslagen mogelijk, maar dit is de basis van waaruit wij naar een website kijken. Je website als visitekaartje is niet slecht, maar je kunt zoveel meer uit je website halen. Wees je wel bewust dat dit geen eenmalig project is, maar een ‘on going proces’.
Je moet je website, nadat die zo is gebouwd, blijvend optimaliseren, met als doel het conversiepercentage verhogen.
Je doelgroep zit niet stil, Google zit niet stil en de technieken staan niet stil. Dit betekent dat je blijvend energie in je website moet steken om de beste resultaten te behalen.
Hoe beter je de website optimaliseert en de bezoekers helpt bij hun probleem, hoe beter de website presteert en dit positieve gevolgen heeft voor je portemonnee.
Dus waar kies jij voor? Je website als visitekaartje of je website als verdienmodel?
Wil je, je online marketing uitbesteden aan specialisten of..
Wil je meer tips over het genereren van meer omzet uit je website?