Een lead is een individu die online interesse toont in jouw product of dienst. Deze interesse wordt kenbaar gemaakt doordat de lead zijn of haar contactgegevens achterlaat op jouw website. Dit kan een emailadres zijn of een telefoonnummer.
Welke Soorten leads zijn er allemaal?
Binnen het leadgeneratie proces en met de juiste lead generatie strategie en leadmagnets kunnen er verschillende leads worden gegenereerd op een landingspagina.
Namelijk marketing qualified leads en sales qualified leads.
We bespreken ze hieronder.
Marketing qualified leads
Een marketing qualifed lead (MQL) is een bezoeker die interesse toont in jouw product of dienst, maar die nog niet klaar is om benaderd te worden door een salesafdeling.
Die interesse wordt meestal kenbaar gemaakt door een whitepaper, checklist of brochure te downloaden op een website, maar ook door een product in een winkelmandje te plaatsen bijvoorbeeld.
Marketing qualified leads zijn potentiele nieuwe klanten. Toch moet je voorzichtig zijn tijdens je lead nurturing proces, door te snel te willen verkopen.
Vaak doe je er goed aan deze leads op te volgen met nog meer waardevolle, informatieve artikelen, zonder hierbij te willen verkopen.
Bouw altijd eerst een relatie op voordat je ook maar iets wilt verkopen.
Niemand trouwt direct na zijn 1e date!
Onthoud goed dat een MQL geen garantie is voor een nieuwe klant. Ondanks dat ze interesse tonen hebben sommige leads gewoon behoefte aan meer informatie, meer niet.
Sales qualified leads
Een sales qualified lead (SQL) is een lead die verregaande interesse toont voor jouw product of dienst. Deze leads kunnen worden opgevolgd door de salesafdeling.
Vaak volg je deze leads op met een telefoongesprek en vraagt de salesafdeling hem of haar of ze nog specifieke vragen hebben naar aanleiding van hetgeen ze gedownload of hebben ondernomen op je website.
Sales qualified leads zijn kwalitatief. Marketing Qualified Leads zijn kwantitatief.
Overleg tussen Marketing & Sales cruciaal
De definitie van een lead kan nog wel eens verschillen als je er naar vraagt binnen verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf.
Wanneer bepaal je nu of een marketing qualified lead klaar is om doorgezet te worden naar de salesafdeling?
Dat moment zul je goed moeten afstemmen en bespreekbaar moeten maken met sales.
Benader je de leads te vroeg, dan liedt het tot frustratie. Benader je ze te laat, dan gaat de lead op zoek naar een alternatief.
Met behulp van lead scoring kun je dit moment in overleg bepalen.
Samengevat
- Blijf continue communiceren met je salesafdeling. Schets je ideale klantprofiel en kijk of je leads binnen deze profielen passen. Vallen ze niet binnen je ideale klantprofiel? Besteedt er dan ook niet teveel tijd aan. Zonde van jouw tijd. Zonde van zijn of haar tijd.
- Ren niet hijgend achter die lead om een verkoop te realiseren. Als de tijd rijp is en jij blijft waarde bieden, dan komt dat moment echt wel. Geduld!