Wat is een Sales qualified lead?

Alle blogs, Leadgeneratie, Marketing automation

Gepubliceerd op: 02.02.2022
In eerdere artikelen hebben we al een aantal andere lead gerelateerde termen voorbij horen komen. Binnen een complete leadstrategie zijn er twee sorten leads te onderscheiden: marketing qualified leads en sales qualified leads. Die laatste bespreken we vandaag in dit artikel. We vertellen je meer over: Wat is een sales qualified lead? Een sales qualified […]

In eerdere artikelen hebben we al een aantal andere lead gerelateerde termen voorbij horen komen. Binnen een complete leadstrategie zijn er twee sorten leads te onderscheiden: marketing qualified leads en sales qualified leads.

Die laatste bespreken we vandaag in dit artikel. We vertellen je meer over:

Wat is een sales qualified lead?

Een sales qualified lead is een potentiele klant die meer dan gemiddelde interesse heeft voor jouw product of dienst, die een dusdanig punt heeft bereikt in de aankoopcyclus, dat hij of zij kan worden benaderd door je salesafdeling, om er vervolgens een nieuwe betalende klant van te maken.

Het is voor bedrijven een van de belangrijkste en moeilijkste stadia om te definiëren, omdat het, het moment betreft waar de overdracht van marketing naar verkoop plaatsvindt.

Welke fasen zijn er grofweg te schetsen bij de online aankoopcyclus van klanten?

Aankoopcyclus van klanten
Aankoopcyclus van klanten

Niet iedere klant volgt deze stappen op deze manier. Sommige websitebezoekers zijn de oriëntatiefase voorbij en doen misschien direct een offerte aanvraag op jouw website (SQL).

Andere downloaden eerst een brochure op jouw website (marketing qualified lead), voordat ze overgaan tot aankoop.

Waarom zijn sales qualified leads belangrijk voor jouw bedrijf?

Geen enkele ondernemer wil zenuwachtig voor zich uit staren in de hoop online orders binnen te krijgen.

Je wilt online leads genereren, via leadgeneratie, die meer dan gemiddelde interesses hebben in jouw producten of diensten.

Sales gekwalificeerde leads zijn de aorta van jouw bedrijfsactiviteiten. Sommige leads maken direct de keuze om met jouw bedrijf in zee te gaan, andere leads hebben bedenktijd nodig, willen jouw producten en diensten eerst intern bespreekbaar maken voordat ze tot actie overgaan.

Leads die tijd nodig hebben kun je door middel van lead nurturing en lead scoring, langzaam aan een keuze laten maken voor jouw bedrijf.

Door dit proces van marketing qualified leads en sales gekwalificeerde leads goed in kaart te brengen, middels marketing automation, krijgt je marketing en sales afdeling direct inzicht in de kansen van het aantrekken van nieuwe potentiele klanten.

De MQL en SQL trajecten helpen te bepalen of leads openstaan voor een gesprek. Als jouw bedrijf dit soort systemen niet gebruikt, kun je dit gebruiken om het aantal verkoopgesprekken te maximaliseren, zodat je meer omzet kunt realiseren.

Wil je, je online marketing uitbesteden? Wil je meer weten over hoe je leads kunt kwalificeren? Schrijf je hieronder in en ontvang onze maandelijkse updates met daarin praktische tips uit het werkveld. Wil je een snellere oplossing voor jouw probleem? Deel jouw online uitdagingen met ons!

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This