Wat voor soorten marketing automation zijn er?

Alle blogs, Marketing automation

Gepubliceerd op: 11.23.2020
Marketing automation voor de B2B markt. Marketing automation voor de B2C markt. Marketing automation voor MKB Marketing automation voor mobiel  Marketing automation wordt in alle soorten en maten aangeboden, door heel veel verschillende partijen. Hierdoor is het voor elk bedrijf een goede aanvulling op de huidige marketingmix. Wij hebben ervoor gekozen om onderscheid te maken […]
  1. Marketing automation voor de B2B markt.
  2. Marketing automation voor de B2C markt.
  3. Marketing automation voor MKB
  4. Marketing automation voor mobiel 

Marketing automation wordt in alle soorten en maten aangeboden, door heel veel verschillende partijen. Hierdoor is het voor elk bedrijf een goede aanvulling op de huidige marketingmix. Wij hebben ervoor gekozen om onderscheid te maken in de verschillende soorten bedrijven die er zijn.

Wij zijn namelijk van mening dat marketing automation voor B2B, B2C en MKB heel verschillend is.  

Marketing automation voor de B2B markt

B2B
B2B

Marketing automation heeft altijd een plek gehad in de B2B (Business to Business) markt. Dit is namelijk te danken aan de volgende kenmerken van de markt:

  • Focus op langdurige samenwerking
  • Het besluit wordt door meerdere mensen genomen.
  • Lange besluitvormingsprocessen
  • Beslissingen worden gemaakt op basis van onderzoek en gegevens

De B2B markt is een markt waar alles draait om samenwerking en het overtuigen. Het is een omgeving waar er lange beslissingsprocessen zijn die door meerdere mensen worden genomen binnen een bedrijf. Aankopen van diensten of producten door bedrijven bestrijken soms wel maanden of jaren.

In het algemeen kan er worden gezegd dat het koopproces van een consument vaak korter is dan die van een organisatie. Dit komt doordat een organisatie alles tot op de bodem moet uitzoeken voordat er aankopen worden gedaan.

Marketing automation kan u helpen deze processen te stroomlijnen en partijen te voorzien van de juiste informatie op de juiste momenten. Marketing automation maakt het mogelijk geautomatiseerd berichten te sturen naar potentiële klanten en belangrijke data automatisch op te slaan.

Marketing automation voor de B2C markt

B2C
B2C

In tegenstelling tot de zakelijk markt waarbij het draait om lange koopprocessen kenmerkt de consumentenverkoop zich door een veel korter klantreis. Dit betekent niet dat er geen plek is voor marketing automation.

Het verschil tussen deze twee markten zit hem in de lengte van verschillende klantreizen. Het is van essentieel belang dat de aanbieder de aandacht van de koper gelijk grijpt en vast weet te houden.

Het betekent echter niet dat er geen lange klantreis is op de consumentenmarkt, want die is er wel en die heeft als doel om merkloyaliteit te creëren. In een markt met veel concurrenten is het namelijk heel belangrijk dat je loyale klanten hebt. 

De marketing automation flow is anders. Deze heeft veel verschillende contactmomenten.

Marketing automation biedt hierin de oplossing, door naamsbekendheid op te bouwen hoeft er geen directe betrokkenheid te zijn bij de daadwerkelijke verkoop van een product.

Een voorbeeld hiervan is het rondsturen van een automatisch gegenereerde mails met behulp van een marketing automation tool

Marketing automation voor het MKB

MKB
MKB

Marketing automation is niet alleen voor de grote bedrijven weggelegd. In een markt die steeds ontwikkelt en met de komst van steeds meer aanbieders is het ook aantrekkelijk geworden voor het MKB. 

Marketing automation biedt geweldige oplossingen voor het MKB zoals:

  1.  Het vergaren en begeleiden van nieuwe leads met marketing automation. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd. Het verkrijgen van leads begint met online goed vertegenwoordigd zijn. Marketing automation maakt het mogelijk om landingspagina’s te optimaliseren, social media kanalen te managen en klantgegevens te verzamelen en dit vanuit 1 overzicht.
  2. Het wegnemen van onzekerheden – Data is de beste vriend van elke ondernemer. Het geeft namelijk aan wanneer iets wel of niet werkt. Door het draaien van verschillende campagnes op verschillende platformen kun je deze data zelden goed combineren. Met marketing automation kan dit vanuit 1 platform en heb je de data van je mail, facebook en google campagnes gecombineerd in 1 platform. Meer data is meer kennis en betere beslissingen.

  3. Snelle reacties leiden tot meer verkopen – In een onderzoek dat is uitgevoerd door Marketingfacts blijkt dat bedrijven die snel reageren tot wel 7x meer producten verkopen. Waarom zou je klanten laten wachten terwijl je het proces kunt automatiseren? 

Dit zijn slechts enkele voordelen van wat marketing automation kan betekenen voor jou als MKB bedrijf. Marketing automation maakt het mogelijk om alles te doen wat grote bedrijven ook doen tegen een betaalbare prijs.

Marketing automation voor mobiel

Wat is marketing automation voor mobiel?

Marketing automation voor mobiel richt zich specifiek op mobiele apparaten. Automatisering personaliseert en automatiseert marketingcommunicatie – of de kijker nu op een desktop, laptop of mobiel apparaat zit.

Klantgegevens worden gebruikt om berichten aan te passen en zeer gerichte campagnes uit te voeren.

De meeste traditionele marketing automation platformen zijn ontworpen om klantgegevens te verzamelen en te segmenteren en de communicatie te personaliseren. Ze volgen en automatiseren niet alleen mobiele communicatie zoals push-meldingen, draagbare technologie en mobiele apps.

Oude automatiseringsplatformen kunnen niet reageren op klant interacties in realtime of campagnes automatiseren op basis van gegevens van alleen mobiele telefoons, zoals de locatie of het gebruik van de app.

Uit cijfers van Google blijkt dat het aantal mobiele zoekopdrachten in 2017 al hoger was dan die voor desktop. Buiten werk om gebruikt de consument zijn of haar mobiel vaak om online aankopen te doen.

Marketing automation op mobiel heeft dezelfde voordelen als het origineel, maar wordt dan toegepast op de mobiele telefoon. Marketing automation voor de mobiele telefoon richt zich voornamelijk op de volgende onderdelen:

  • Personalisatie
  • A/B testen van content
  • De integratie van data afkomstig van apps

In contact komen met je klanten is een zeer goede manier om loyale klanten te creëren voor zowel de B2B markt als de B2C markt. ‘Mobile marketing automation’ helpt om een realtime connectie tot stand te laten komen met de klant.

Dit in combinatie met het verzamelen van klantinformatie zorgt voor zeer waardevolle klantprofielen waar elke marketeer of ondernemer wel raad mee weet. 

In het begin van dit artikel is al verteld dat marketing automation platformen in alle soorten en maten voorkomen.

Wil je in gesprek met een online marketing bureau die dit allemaal voor jou in gang kan zetten?

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This