In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Moedig je lezers aan om zich in te schrijven voor jouw mailinglijst
- Geautomatiseerde emails belangrijkste onderdeel binnen marketing automation
- Drip campagne opzetten
- Marketing automation geïntegreerd met CRM systeem
Er zit een groot verschil tussen bekend zijn met een marketing automation tool en het goed inzetten van deze tools. Het verschil zit hem in het tijd vrij kunnen maken om je te kunnen focussen op belangrijkere zaken en er voor te zorgen dat de marketing- en sales afdeling data met elkaar delen.
Het goed inzetten van marketing automation zorgt ervoor dat iedereen er profijt van heeft en dat jouw bedrijf daadwerkelijk er door gaat groeien. Wij vertellen hoe je dat laatste kan bereiken!
Moedig lezers aan om zich in te schrijven voor je mailinglijst
- Als je al een website hebt die bezoekers aantrekt via de zoekmachine of via social media, dan is de beste manier om je marketing automation lijst te laten groeien het verzamelen van emailadressen van je bezoekers. Dit kun je doen door in ruil voor hun naam en emailadres waardevolle content weg te geven in de vorm van een checklist, e-book, cheatsheet, stappenplan, whitepaper enz.
Het aanbieden van dit type content in ruil voor namen en emailadressen gebeurt met een zogenaamde ‘lead magnet’. Daarnaast kun je, je blogposts ook als download aanbieden in PDF-formaat.
- Zodra een bezoeker zich aanmeld voor je mailinglijst is het tijd om het gesprek aan te gaan met deze bezoekers/leads. De beste manier om dit gesprek aan te gaan is om je belofte na te komen en je bezoekers de content toe te sturen die je ze beloofd hebt, nadat ze hun naam en emailadressen hebben ingevuld via het formulier.
- Waarom is marketing automation interessant? Je kunt als bedrijf dan extra content versturen om erachter te komen welke bezoekers graag meer van je willen weten en misschien in de nabije toekomst wel zaken met je willen doen. Focus je dus niet te lang op de inschrijvingen die weinig tot geen interesse hebben in de overige content die je ze toestuurt. Als een lead meerdere soorten content van jouw bedrijf download, dan kun je een geautomatiseerde flow inrichten, waardoor deze lead meerdere waardevolle e-mails van jouw bedrijf ontvangt.
Niet iedere bezoeker wil direct iets van jouw bedrijf aanschaffen. Daar is tijd voor nodig. Zorg dat je in deze bedenktijd waardevolle informatie blijft sturen die te maken heeft met het onderwerp waar de lead geïnteresseerd in is. - Stuur warme leads door naar je salesafdeling. Sommige marketing automation tools geven een signaal af wanneer een lead aan de voorwaarden voldoet van een ‘warme lead’ en dus opgevolgd kan worden.
Hoe werkt marketing automation?
Wanneer je een marketing automation tool hebt gekoppeld aan je website en bezoekers op jouw website hun persoonlijke gegevens achterlaten, dan vallen deze leads automatisch in een ‘bakje’ in jouw marketing automation tool.
Iedereen die in dit bakje valt ontvangt een geautomatiseerde emailreeks van het bedrijf / website waar je de gegevens hebt achtergelaten. Bedrijven kunnen deze emailreeks van tevoren maken.
Voorbeeld: Jij schrijft je op een website in voor een webinar. Nadat je, je gegevens op een website hebt ingevuld ontvang je van het bedrijf een bedankmail met daarin de link naar het webinar.
Een paar dagen later ontvang je weer een email van hetzelfde bedrijf. In deze mail ontvang je nog meer informatie van dit bedrijf die aansluit op het onderwerp van de webinar waar je, je voor hebt ingeschreven. Deze tweede mail is de start van een automatische emailreeks die binnen de marketing automation tool is ingericht door het bedrijf waar jij de webinar gaat volgen.
Geautomatiseerde emails zijn het belangrijkste onderdeel van marketing automation.
Dit is niet heel verrassend, omdat dit tevens een van de eerste onderdelen is die men automatiseerde tijdens de opkomst van marketing automation.
Tegenwoordig is het veel meer dan alleen het automatische sturen van e-mails.
Het is namelijk mogelijk om automatische antwoorden in te stellen op basis van verschillende antwoorden en acties die de bezoeker uitvoert.
Dit loopt uit een van het sturen van een simpele mail tot het maken van een interactieve mail campagne die zich aanpast aan de acties die iemand uitvoert op de website.
Daarnaast is het mogelijk om verschillende mail campagnes op te zetten die geactiveerd worden op basis van de fase waar deze persoon zich in bevindt in de klantreis.
Zo kan de frequentie van mailen worden aangepast naarmate de aankoop dichterbij komt. Hieronder zie je op de foto dat er tussen de emails in een zelf gekozen tussenpauze zit, van 1 uur of 1 dag.

‘drip campagne’ opzetten

Een drip campagne is een type emailcampagne die vaak wordt ingezet bij marketing automation.
Een drip campagne wordt ook wel ‘drip marketing’ genoemd.
In deze campagne worden een aantal mails over een bepaald onderwerp gestuurd. Op deze manier worden leads door de klantreis geleid en hun verlangen naar het product wordt op deze manier vergroot.
Uit onderzoek blijkt dat mails binnen deze marketing automation flow een hogere CTR hebben dan normale emails, zolang je het onderwerp specifiek houdt en hier niet van afwijkt.
Op die manier houd je de relevantie hoog voor jouw leads.
Daarnaast blijkt dat campagnes die relevante content gebruiken en aanbieden veel meer conversies behalen. Het gemiddelde aantal conversie ligt 18 keer zo hoog.
Marketing automation geïntegreerd met CRM systeem
Met een goede marketing automation tool kun je tegenwoordig al heel veel dingen doen. Echter als deze geïntegreerd wordt met jouw CRM systeem dan schiet jouw marketing en sales naar een veel hoger niveau.
Een aantal van de reden waarom je deze connectie zou willen hebben zijn:
- De verkoopafdeling krijgt beter leads. Een marketing automation platform verzameld allerlei soorten data over de leads en rankt deze. Hoe hoger deze ranking is, hoe waarschijnlijker het is dat ze overgaan tot een aankoop. Door de integratie met jouw CRM systeem krijgt jouw salesafdeling alleen de leads die klaar zijn voor een aankoop.
- Door de koppeling van het CRM systeem met het marketing automation platform krijgt het sales team persoonlijke informatie. In deze informatie staat wat diegene belangrijk vindt. Op deze manier kan er een sluitend aanbod worden aangeboden, waar eigenlijk geen nee op gezegd kan worden.
- Het begeleiden van leads door en klantreis is met een geïntegreerd CRM systeem vele malen makkelijker. De reden hiervoor is dat de samenwerking van de sales en marketing afdelingen er voor zorgt dat leads klaar worden gestoomd totdat ze daadwerkelijk iets willen kopen. Er worden op deze manier minder leads verspild.
- Op basis van de gegevens kunnen klantprofielen worden gemaakt voor de salesafdeling. De sales afdeling kan deze gebruiken om teksten en benaderingsmethodes zo in te richten dat deze bijna altijd effectief zijn. Omdat ze altijd de klant met de juiste content op de juiste manier aanspreken.
Het belangrijkste voordeel is dat je kan zien welke campagne het meeste oplevert. Door de integratie kan er namelijk terug worden gekeken, naar waar de klant vandaan is gekomen, hoeveel tijd er aan is besteed en welke deal eruit is gekomen.