Leads zijn mogelijk nieuwe klanten voor jouw bedrijf. Websitebezoekers spreken hun interesse uit voor een bepaald product of dienst, door op jouw website een document te downloaden, een contactformulier in te vullen of een offerte aanvraag bij je te doen.
De vraag is nu; Hoe genereer je leads op een website? Welke technieken en strategieën zijn er om leads te genereren?
In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat is een lead?
- Wat is leadgeneratie?
- B2B leads genereren; Hoe doe je dat?
- Lead nurturing; van leads naar klanten!
- Lead scoring; het rangschikken van je leads op basis van een lead scoring model
- Effectieve lead generatie strategieën + voorbeelden
- Leadmagnets die ieder bedrijf kan gebruiken
- Marketing Qualified Leads (MQL)
- Sales Qualified Leads (SQL)
Wat is een lead?
Iedereen heeft het erover online, maar wat zijn leads eigenlijk? Waarom zijn ze zo belangrijk voor jouw bedrijf?
Hoe brengen ze jouw business naar het volgende niveau?
Lees er meer over in het volgende artikel: ‘Wat is een lead?”
Wat is leadgeneratie?
Leadgeneratie is als vissen in de grote zee van potentiële klanten. Jij bent de visser, gewapend met je hengel (je lead generatie strategie), en je bent op zoek naar de grootste en beste vissen (jouw ideale klanten).
Lees er meer over in het artikel: Wat is leadgeneratie?
B2B leads genereren; hoe doe je dat?
Als bedrijf wil je natuurlijk dat er alleen maar ideale klanten naar jouw website komen om vervolgens een product of dienst af te nemen bij je. Dat is de ideale situatie. Dat is tegelijkertijd ook een utopie.
Er komen namelijk ook mensen naar jouw website die niet de intentie hebben om iets bij jou te kopen of af te nemen. Misschien hebben zij alleen een informatieve behoefte.
Hoe zorg je er nu voor dat je B2B leads kunt genereren op je website en waarmee je een langdurige relatie kunt opbouwen in de toekomst?
We hebben dit beschreven in het volgende artikel: ‘B2B leads genereren; Hoe doe je dat?‘
Lead nurturing; van leads naar klanten!
Veel websites krijgen af en toe wel eens ingevuld formulier binnen op hun website, maar het houdt niet over. Vaak is het ook nog eens spam waar je als bedrijf niks mee kan of een onherkenbaar emailadres die je niet kunt opvolgen.
Hoe zorg je er nu voor dat jouw website een lead genererende website wordt die kwalitatieve leads oplevert en waarmee je een langdurige klantrelatie kunt opbouwen?
We beschrijven dit proces in het volgende artikel: ‘Lead nurturing; Zet je leads om naar klanten!’
Lead scoring; Het rangschikken van je leads op basis van een lead scoring model!
Iedere ondernemer wil waardevolle B2B leads genereren die meer omzet opleveren en langdurige klantrelaties.
Niet iedere lead of prospect is interessant voor jouw bedrijf. De lead past bijvoorbeeld niet binnen jouw ideale klantprofiel.
Met lead scoring kun je, je leads kwalificeren door punten toe te kennen aan de acties die jouw leads uitvoeren binnen een geautomatiseerde emailreeks.
Wil je meer weten over dit onderwerp?
We schreven er een artikel over: ‘Lead scoring; Het rangschikken van je leads op basis van een lead scoring model‘.
Effectieve lead generatie strategieën + voorbeelden
Het genereren van gekwalificeerde leads begint met een vooraf zorgvuldig uitgekozen lead generatie strategie.
Zonder strategie doe je maar wat en laat dat nou net tijd en geld kosten.
Je wilt zo efficiënt mogelijk naar een beter bedrijfsresultaat. Met een realistische stip op de horizon kun je toe werken naar een beter bedrijfsresultaat dit jaar.
We schreven er een artikel over: ‘9 Effectieve lead generatie strategieën + voorbeelden‘
Leadmagnets die ieder bedrijf kan gebruiken
Het aantrekken van nieuwe klanten online is een grote uitdaging geworden.
Hoe houd je de aandacht vast van een websitebezoeker in een tijd waar de aandacht spanne snel vertroebeld?
Lead magnets geven je de mogelijkheid om contact te blijven houden met potentiele nieuwe klanten voor jouw bedrijf. Online komen we vele verschillende soorten lead magnets tegen.
De vraag is welke werkt nu het meest effectief voor jouw bedrijf?
We schreven er een artikel over: ‘Leadmagnets die ieder bedrijf kan gebruiken’
Marketing qualified leads (MQL’s)
Wanneer je leads wilt genereren via je website moet je rekening houden met twee verschillende soorten leads die je kunt genereren online. We hebben het dan over marketing qualified leads en sales qualified leads.
Die eerste behandelen we in onderstaand artikel, zodat je na afloop precies weet wat een marketing qualified lead is, hoe je van marketing qualified elads sales qualified leads maakt en welke voorbeelden er zoal zijn van marketing qualified leads.
Lees hier het gehele artikel: Marketing Qualified Leads; Alle info op een rij!
Sales Qualified LEads (SQL’s)
Met deze leads wil je aan tafel zitten. Sales Qualified Leads hebben meer dan gemiddelde interesse voor jouw producten of diensten. Die wil je uitnodigen voor een kop koffie op locatie. De hamvraag is alleen; Wat is een sales qualified lead? En waarom zijn deze leads zo belangrijk voor jouw bedrijf?
De antwoorden geven we in het volgende artikel: Wat is een Sales Qualified Lead?