Leads vullen je inbox. Leads brengen omzet in het laatje. Toch is het belangrijk dat we binnen het leadgeneratieproces onderscheid maken tussen marketing qualified leads en sales qualified leads.
In dit artikel zoomen we in op marketing qualified leads. We bespreken achtereenvolgens:
- Wat is een marketing qualified lead?
- Hoe maak je van marketing qualified leads sales qualified leads?
- Voorbeelden van acties die een marketing qualified lead kan uitvoeren
Wat is een marketing qualified lead?
Een marketing qualified lead (MQL) is een potentiele klant die online interesse toont voor de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt, maar nog niet direct de intentie heeft om een product of dienst te kopen.
Een MQL heeft een actie uitgevoerd op jouw website, waarbij hij of zij, zijn of haar contactgegevens in een formulier heeft ingevuld en hiervoor bijvoorbeeld een online document (lead magnet) terug heeft ontvangen (whitepaper, online brochure, checklist etc.).
Een marketing qualified lead heeft dus de eerste stappen gezet op het gebied van leadgeneratie om in de nabije toekomst mogelijk klant te worden bij je.
Hoe maak je van marketing qualified leads sales qualified leads?
Door middel van lead nurturing kun je van marketing qualified leads sales qualified leads (SQL) maken.
Je ‘voedt’ marketing qualified leads met nieuwe aanvullende informatie, met als doel om de informatieve behoefte van de lead om te zetten naar een behoefte om iets bij je aan te schaffen.
Onder aanvullende informatie kun je bijvoorbeeld een succesvolle casestudie, extra productinformatie etc. verstaan. Alle ondersteunende informatie die een potentiele klant beweegt richting aankoop.
Voorbeelden van acties die een marketing qualified lead kan uitvoeren
Nu we weten wat marketing qualified leads zijn en we weten hoe we van MQL’s, SQL’s maken, is het tijd om een aantal voorbeelden te geven van acties die een marketing qualified lead kan uitvoeren op jouw website.
Hieronder benoemen we een aantal voorbeelden van acties die door leads kunnen worden uitgevoerd:
- Demo aanvragen op een website.
- Informatieve brochure aanvragen op een website.
- Emailadres invullen om nieuwsupdates te ontvangen van een bedrijf.
- Toevoegen van producten aan een winkelmandje (webshop).
- Gratis E-book downloaden.
Vond je dit waardevolle informatie? Wil je meer praktische, waardevolle informatie over lead generatie strategieën in je inbox ontvangen, zonder dat je dood gespamd wordt?