Waarom jouw website Google consent mode v2 nodig heeft

Alle blogs, Google Analytics, Nieuws, Online marketing, SEA

Gepubliceerd op: 08.27.2024
Sinds maart 2024 is het verplicht om toestemmingssignalen te gebruiken met betrekking tot het gebruik van cookies op jouw website. Dit betekent dat jouw cookiebanner toestemmingssignalen naar Google moet versturen wanneer iemand cookies accepteert of weigert. Op basis van die signalen mag je cookies plaatsen of niet. Maar zelfs als iemand cookies weigert, dan stuurt Google alsnog anonieme pings naar analytics zodat je een completer beeld houdt van de prestaties van je website.

Voorkom dat je geld weggooit en je marketing afdeling geblinddoekt zijn werk moet doen

Google Consent Mode v2 is een innovatief instrument ontworpen voor websites die gebruikmaken van Google-diensten en zogeheten third-party cookies. Het richt zich op het verzamelen van data op een privacyvriendelijke manier, zelfs wanneer gebruikers cookies weigeren.

In het artikel: Inleiding tot beheer van gebruikerstoestemming van Google zelf leggen zij gedetailleerd uit wat deze toestemmingsmodus precies inhoudt en hoe het kan bijdragen aan de data analyse van je website en advertenties.

Voor een beknopte samenvatting over wat de implementatie van consent mode v2 betekent voor jouw website; lees verder.

Hoe cookies werden gebruikt

Traditioneel gezien werden cookies, dat zijn kleine tekstbestandjes die in je browser worden opgeslagen wanneer je een website bezoekt, gebruikt voor het verzamelen van data zonder dat je daar expliciete toestemming voor nodig had.

Sinds maart 2024 is het volgens de nieuwe Digital Markets Act (DMA) van de Europese Unie verplicht om toestemming te krijgen van websitebezoekers om persoonsgegevens te verzamelen middels cookies. Google Consent Mode v2 biedt een oplossing die het mogelijk maakt om anonieme data te blijven verzamelen, ook als iemand cookies weigert.

Zo voorkom je gaten in je data en voldoe je aan de strikte EU-privacyregelgeving.

Verschil tussen ‘first party’ en ’third party’ cookies

Er worden in principe twee soorten cookies gebruikt op websites: ‘first party cookies’ en ’third party cookies’.

verschil tussen first-party cookies en third-party cookies

Wat zijn first party cookies?

First-party cookies zijn cookies die direct worden geplaatst door de website die je bezoekt. Hun voornaamste functie is om gebruikersinstellingen te bewaren en analytische data te verzamelen. Deze cookies kunnen niet gebruikt worden om je internetgedrag op andere websites te volgen. Voorbeelden van het gebruik van first-party cookies zijn het onthouden van aanmeldgegevens, taalinstellingen en de inhoud van je winkelmandje.

Wat zijn third party cookies?

Third-party cookies komen van een ander domein dan dat van de website die je bezoekt. Deze cookies worden vaak gegenereerd door social media en advertentieplatformen zoals Google Ads en Meta/Facebook. Het doel van third-party cookies is om gebruikers over verschillende websites te volgen om zo hun gedrag en voorkeuren in kaart te brengen. Doordat deze cookies je over meerdere sites kunnen volgen, kan het advertentieplatform een gedetailleerd profiel van jouw interesses samenstellen, waardoor ze je gerichte advertenties kunnen laten zien.

Hoe werkt Google consent mode v2?

Wanneer een bezoeker van je website cookies weigert, mogen traditionele cookies geen data opslaan. In plaats daarvan stuurt Google consent mode nu anonieme pings naar zijn servers. Hoewel de data uit deze pings beperkter is dan die van geaccepteerde cookies, biedt het toch een manier om de gaten in je data op te vullen.

Hierdoor kun je toch de nodige gegevens verkrijgen voor bijvoorbeeld website- en advertentieoptimalisatie. Zo zorg je dat je investeringen in marketing meetbaar blijven en voorkom je dat je marketing afdeling geblinddoekt zijn werk moet doen.

Wat betekent Consent move v2 voor jouw data?
Het verschil tussen een cookie banner met en zonder consent mode v2.

Twee soorten consent mode

Google Consent Mode heeft twee operationele mogelijkheden:

  1. Basic consent mode: Alleen data van bezoekers die toestemming hebben gegeven wordt verzameld. Als iemand geen toestemming geeft, gebeurt er niets met hun data.
  2. Advanced consent mode: Data van alle bezoekers worden verzameld, ongeacht of ze toestemming hebben gegeven. Bij weigering van cookies worden data via anonieme pings verzameld. Deze gegevens zijn beperkter, maar vullen toch data-gaten op.

Vanaf maart 2024 is het verplicht om een van deze twee vormen van consent mode te implementeren als je cookies gebruikt op je website en je richt op Europese doelgroepen in Google Analytics. Zonder consent mode v2 zal het ook niet meer mogelijk zijn om van Google Ads gebruik te maken.

Wat zijn de voordelen van Google Consent Mode V2?

Consent mode V2 biedt niet alleen de naleving van privacyregelgeving, maar heeft ook een aantal voordelen:

  • Data continuïteit: Het vult de gaten op in data die ontstaan wanneer gebruikers cookies weigeren, waardoor diepgaande analyses mogelijk blijven.
  • Extra parameters: Drie nieuwe parameters, ‘ad_storage’, ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’, geven aan of gebruikers toestemming hebben gegeven voor het gebruik van advertentiecookies voor remarketing doeleinden. Wanneer cookies geaccepteerd worden, kunnen deze aanvullende data worden gebruikt voor advertentieoptimalisatie.

Implementatie van Google Consent Mode V2

Het is belangrijk om vanaf nu Google Consent Mode v2 in te schakelen als je cookies gebruikt op je website (alle websites gebruiken cookies, dus dit geldt voor iedereen met een website). De nieuwe regelgeving is vanaf maart al ingegaan, maar er is uiteraard wat extra tijd gegeven aan bedrijven voor het juist implementeren hiervan.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zal toezicht gaan houden op websites of zij wel toestemming verkrijgen voor het plaatsen van cookies en krijgt hiervoor structureel een half miljoen euro extra budget per jaar. Voorkom dus boetes en zorg dat jouw website consent mode v2 gebruikt. 

Cookiewall is vereist

Consent mode v2 kan via Google Tag Manager ingesteld worden en vereist een cookiewall, zodat bezoekers verplicht een keuze moeten maken of ze cookies willen accepteren of niet, om te voldoen aan de privacyrichtlijnen.

Hoe werkt Consent-mode-v2
Een voorbeeld van een cookiebanner die voldoet aan de GDPR richtlijnen

Conclusie

Google Consent Mode v2 is een cruciaal instrument voor elke website die gebruik maakt van cookies en zich richt op data-analyse en website- en advertentieoptimalisatie. Door anonieme data te verzamelen wanneer cookies worden geweigerd, kan je toch data-gaten dichten en voldoen aan de nieuwste privacyregelgeving.

Voor een succesvolle implementatie is het noodzakelijk om Consent Mode v2 in te stellen via een geschikt CMP (Consent Management Platform) en je website-instellingen op tijd bij te werken. Zo zorg je ervoor dat je website klaar is voor de toekomst van data en privacy.

Heeft jouw website al consent mode v2?

Wil je meer weten over de implementatie van consent mode v2 voor jouw website? Neem contact op en verken de mogelijkheden voor jouw organisatie om gaten in je data te voorkomen en te voldoen aan de strenge privacy richtlijnen.

Sluit je aan bij 600+ ondernemers & marketeers die maandelijks praktisch toepasbare marketing tips ontvangen

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Maikel van der Kruk

Pin It on Pinterest

Share This