Niets is zo frustrerend wanneer je bloed, zweet en tranen hebt gestoken in een nieuw blogartikel op je website en slechts een handvol mensen krijgt dit content pareltje te zien en leest vervolgens dit artikel. Dat artikel heb je tenslotte geschreven om je kennis te delen, anderen te helpen. Er zat een doel achter!
Hoe kun je er nou voor zorgen dat je maximaal resultaat haalt uit je geschreven blogartikelen? Content distributie is het toverwoord. Dat betekent overigens niet lukraak elk informatief artikel de wereld in slingeren met een advertentiebudget. Doet dit altijd o.b.v. de beschikbare data. Hoe je dit doet leggen we je uit in dit artikel.
We bespreken achtereenvolgens:
- Wat is content distributie?
- Waarom is content distributie belangrijk?
- Contentmarketing prestatie matrix
– Contentmarketing prestatie matrix inzichten - Hoe maak je een content distributie strategie o.b.v gebruikersdata?
Wat is content distributie?
Content distributie is het proces van delen, publiceren en promoten van jouw content. Het is de manier waarop je jouw inhoud aanbiedt aan jouw publiek zodat zij deze informatie kunnen consumeren via de verschillende online kanalen en mediaplatformen.
Ieder jaar spenderen contentmarketeers uren en uren aan de creatie van nieuwe content.
“Goede content is verspilde moeite als jouw publiek niet weet dat het bestaat”.
Het distribueren van jouw content is een essentieel onderdeel van een goede content strategie.
Waarom is content distributie belangrijk?
Strategieën voor de distributie van inhoud worden steeds belangrijker door de hoeveelheid content die individuen en bedrijven elke minuut creëren.
Een paar statistieken op een rij:
- Iedere 60 seconden worden er ruim 3,5 miljoen zoekopdrachten ingevoerd in Google.
- Meer dan 100 miljoen mensen loggen dagelijks in op LinkedIN.
- Bijna 90% van de marketeers geeft aan dat naamsbekendheid het belangrijkste doel is voor bedrijven.
- TikTok & Instagram hebben meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers.
Er wordt dus gigantisch veel content gemaakt.
De vraag is; Ga je hier in mee, of blijf je liever achter als bedrijf?
Jouw klanten en potentiele klanten struinen het internet af om antwoord te krijgen op hun vraag en een oplossing te vinden voor hun uitdagingen.
Jouw content moet bij zoveel mogelijk potentiele nieuwe klanten op de radar zien te komen. Om hun aandacht te trekken moet de inhoud van jouw content niet alleen van een hoog niveau zijn, maar de distributie van deze content is dus net zo belangrijk.
Contentmarketing prestatie matrix
Als je al een tijdje bezig bent met het schrijven van content dan zul je zien dat er twee dingen opvallen:
- Sommige artikelen krijgen veel bezoekers.
- Sommige artikelen worden niet zo vaak gelezen.
Dit is volkomen logisch en herkenbaar voor iedereen die zich hiermee bezighoudt. Sommige content is goed in het winnen van kliks en het aantrekken van bezoekers. Sommige content is beter in het vasthouden van de aandacht en het boeien van bezoekers.
Als je de prestatieniveaus van content (hoog/laag) combineert met de mate van betrokkenheid (hoog/laag) dan ontstaat er een matrix.
Let niet op mijn Paint skills trouwens. Ik hoop dat de afbeelding in ieder geval waarde toevoegt.
Contentmarketing prestatie matrix inzichten
Deze contentmarketing prestatie matrix laat ons 4 uitkomsten zien. Jouw gepubliceerde content valt binnen een van deze vier vlakken.
Welke inzichten kun je hier nu uithalen?
- Rechtsboven: Krijgt jouw blogartikel veel verkeer en een hoge mate van betrokkenheid vanuit de lezer? Jackpot! Dit format werkt. De lezers blijven betrokken. Vermenigvuldig dit concept, want het werkt als een malle.
- Rechtsonder: Krijgt jouw blogartikel weinig verkeer en een hoge mate van betrokkenheid vanuit de lezer? Promoten die handel! Het format werkt, alleen zijn er momenteel gewoon veel te weinig mensen op de hoogte van dit pareltje.
- Linksboven: Veel verkeer en een lage mate van betrokkenheid vanuit de lezer? Optimaliseer deze content! Voeg een video toe. Voeg interne links toe in dit artikel enz.
- Linksonder: Weinig verkeer en een lage mate van betrokkenheid vanuit de lezer? Deze content heeft simpelweg weinig impact! Besteed hier niet teveel aandacht meer aan.
Hoe maak je een content distributie strategie o.b.v gebruikersdata?
Belangrijk: Deze strategie geldt voor zowel bedrijven die al een start hebben gemaakt met content marketing en/of al een groep websitebezoekers aantrekt via de zoekmachine in Google alsook voor de startende content marketeers.
We weten nu wat content distributie is. We snappen waarom we content distributie belangrijk is en we onze content zichtbaar moeten maken bij potentiele nieuwe klanten.
Nu is de vraag; Welke content kan ik nu het beste delen?
Hiervoor duiken we de data in binnen Google Analytics.
Ga naar het rapport: ‘Gedrag’ > ‘Site Content’ > ‘Alle pagina’s’ > Filter op blogposts (dit lukt alleen als je alle blogposts iets herkenbaars hebt meegegeven in de URL. Bijvoorbeeld: /blog/ ).
Filteren op blogposts in Google Analytics om de best presterende content te achterhalen op jouw website
Voor de specialisten die nu al Google Analytics 4 gebruiken moet je hier zijn:
Rapporten: ‘Levenscyclus’ > ‘Betrokkenheid’ > ‘Pagina’s & schermen’ > Zoek vervolgens op blog en voeg in de kolommen rechts de kolom ‘user_engagement’ toe.
Vond je deze praktische tips waardevol en wil je meer tips ontvangen?
Heb je hulp nodig van onze specialisten? Wil je, je contentmarketing uitbesteden?