Long tail zoekwoorden; Wat zijn het precies?

Alle blogs, Content marketing, SEO

Gepubliceerd op: 07.09.2021
Het focussen op long tail zoekwoorden gaat jouw bedrijf geen windeieren leggen! Het is een SEO tactiek die in iedere SEO strategie hoog op de agenda dient te worden gezet. Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden of zinnen die specifieker – en meestal langer zijn dan de meer algemeen gebruikte zoekwoorden. Long tail zoekwoorden krijgen minder zoekverkeer, […]

Het focussen op long tail zoekwoorden gaat jouw bedrijf geen windeieren leggen!

Het is een SEO tactiek die in iedere SEO strategie hoog op de agenda dient te worden gezet.

Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden of zinnen die specifieker – en meestal langer zijn dan de meer algemeen gebruikte zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden krijgen minder zoekverkeer, maar de bezoekers die je hiermee aantrekt naar je website zijn vaak wel heel waardevol en hebben hogere conversiewaardes.

In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:

  1. Wat zijn longtail zoekwoorden?
  2. Longtail zoekwoorden vinden, hoe doe je dat?
  3. Waarom converteren longtail zoekwoorden beter?
  4. Waarom zijn long tail zoekwoorden waardevol voor je SEO resultaten?

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die door mensen in een online zoekmachine worden ingevoerd en uit 3 of meer woorden bestaan. Zodra je een langer zoekwoord invoert binnen Google, voeg je extra woorden toe om je zoekopdracht te specificeren.

Op deze manier probeer je de meest specifieke oplossing te vinden op jouw zoekvraag.

Voorbeeld van een long tail zoekwoord

Voorbeeld van een longtail zoekwoord binnen Google
Voorbeeld van een longtail zoekwoord binnen Google

Long tail zoekwoorden vinden, hoe doe je dat?

Het verkrijgen van topposities in de zoekmachine / beter gevonden worden in Google, in een competitieve markt, is niet onmogelijk.

De concurrentie is in de loop der jaren echter wel toegenomen. Steeds meer bedrijven zien de meerwaarde in van online marketing, om zo hun bedrijf te laten groeien.

Die toenemende concurrentie maakt ook dat het innemen van hoge rankings in de zoekmachine vraagt om gedegen SEO strategie, waarin ruimte wordt vrijgemaakt voor korte en lange zoekwoorden.

De vraag is nu alleen; “Hoe vind ik die longtail zoekwoorden online?”

Analyseer de suggesties die Google je geeft (‘Google Suggest’)

Google is een geweldige bron van longtail zoekwoord variaties. Begin met het typen van uw primaire trefwoord in het Google zoekvak en kijk welke variaties Google suggereert:

Google geeft suggesties zodra je een zoekwoord invoert in de zoekmachine
Google geeft suggesties zodra je een zoekwoord invoert in de zoekmachine

Hierboven zie je dus direct, dat na het invoeren van een aantal woorden, Google een aantal suggesties doet die in het verleden door mensen zijn ingevoerd.

Verzamel en groepeer deze suggesties in een spreadsheet, zodat je hier later een content marketing strategie omheen kunt bouwen.

Analyseer en verzamel de gerelateerde zoekopdrachten binnen Google

Waar vind ik die gerelateerde zoekopdrachten?

Onderaan de 1e pagina van Google:

Gerelateerde zoekopdrachten onderaan de 1e pagina binnen Google
Gerelateerde zoekopdrachten onderaan de 1e pagina binnen Google

Analyseer de long tail zoekwoorden binnen Google Analytics

“Via welke zoekwoorden zijn de bezoekers op mijn website gekomen?”

Dit is een terechte en logische vraag die wij vaker krijgen van klanten. Google Analytics is hier je beste vriend!

Door op zoek te gaan binnen deze tool zul je een aantal long tail zoekwoorden gaan tegenkomen die websiteverkeer opleveren voor jouw website.

Hoe vind ik die longtail zoekwoorden binnen Google Analytics?

  1. Ga naar www.analytics.google.com en login.
  2. Ga naar: ‘Acquisitie’‘Search Console’‘Zoekopdrachten’
zoektermen in het Google Analytics rapport zoekodprachten
zoektermen in het Google Analytics rapport zoekodprachten

Verwerk ook hier weer deze zoektermen in een spreadsheet.

Deze zoekwoorden kunnen als basis fungeren bij de creatie van nieuwe content.

Kijk ook of bezoekers vragen stellen als zoekwoord.

Gebruik ook andere zoekwoorden tools

Hoe meer tools je gebruikt en analyseert, des te meer lange zoektermen je tegenkomt.

Wikipedia is een goudmijn wat betreft long tail zoekwoorden

De inhoudsopgaves binnen Wikipedia zijn een goudmijn als je op zoek bent naar langere zoektermen.

Veel van de titels in deze inhoudsopgaves kun je omzetten naar nieuw te schrijven content.

Analyseer de websites van concurrenten

Noteer korte, middellange en lange zoektermen die je tegenkomt op hun websites en schrijf vervolgens unieke content over deze onderwerpen.

Tools als:

Waarom converteren long tail zoekwoorden beter?

Long-tail zoekwoorden hebben betere conversiepercentages, omdat mensen die ze gebruiken meer weten over wat ze willen. Het zoekwoord is specifieker / concreter.

Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op “sneakers voor kinderen online”, is de kans groter dat hij meteen tot aankoop overgaat dan wanneer iemand zoekt op “sneakers voor kinderen”.

Waarom zijn long tail zoekwoorden waardevol voor je SEO resultaten?

Omdat de concurrentie op langere zoektermen lager is, zijn dit de ideale zoektermen om het webverkeer naar je website op gang te brengen.

Zodra je gaat ranken op zoektermen met een lager zoekvolume en je binnen deze pagina’s interne links toevoegt naar pagina’s met een hogere concurrentie, dan kun je toch bezoekers richting je pagina’s sturen die je wilt laten scoren op een hoger zoekvolume.

Op die manier zul je zien dat je op termijn ook gaat scoren op zoektermen waar meer concurrentie op is in Google.

Vond je deze tips waardevol?

Heb je hulp nodig van een zoekmachine marketingbureau of SEO specialist?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek via:

Mail: info@forwardmarketing.nl

Tel: 085 27 30 700

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This