Een meta description is een HTML element dat de inhoud van je pagina beschrijft en samenvat ten behoeve van gebruikers en zoekmachines. Hoewel meta data niet meer zo belangrijk is voor SEO rankings als dat het vroeger was, speelt de meta description nog steeds een belangrijke rol in on-page SEO.
In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:
- Wat is een meta description?
- Waarom zou je een meta description toevoegen aan je pagina?
- Waar kan ik de meta descriptions invullen?
- Hoe schrijf je een goede meta description?
- Wat is de ideale lengte van een meta description?
- Hoe maak je woorden dikgedrukt in je meta description?
- Is een geoptimaliseerde meta description een ranking factor?
- Hoe vaak moet je, je meta descriptions veranderen?
- Hoe vaak update Google meta descriptions?
- Waarom wordt mijn meta description niet getoond in de zoekmachine?
- Wat moet ik doen als mijn website dubbele meta descriptions bevat?
Wat is een meta description?
Een meta description is de beschrijving die je ziet verschijnen onder de paginatitel van een zoekresultaat in de zoekmachine.
Deze twee regels geven een samenvatting van hetgeen de bezoeker kan verwachten aan informatie op deze pagina.
*Voorbeeld van een meta description in de zoekmachine van Google:
Waarom zou je een meta description toevoegen aan je pagina?
Meta descriptions geven de persoon die een zoekopdracht invoert alvast een ultra korte samenvatting van wat de bezoeker op de pagina kan verwachten.
Op die manier kan de bezoeker een weloverwogen keuze maken in de zoekmachine, om vervolgens, een voor hem of haar passend zoekresultaat aan te klikken.
Je hebt ongeveer tot 160 zichtbare tekens die je kunt invullen voor je meta description. Gebruik deze ruimte dus altijd om je zoekresultaat zo optimaal mogelijk vorm te geven in de zoekmachine.
Waar kan ik de meta descriptions invullen?
Er van uitgaande dat je gebruik maakt van een WordPress CMS, kun je de meta descriptions op de volgende plek weergeven:
- Login in het WordPress CMS
- Ga in het menu naar ‘posts’ of ‘pagina’
3. Klik op ‘edit’ onder de titel van je post
4. Zoek de plek waar je de titel + meta omschrijving kunt invullen voor je pagina
De plek waar je deze plugin kunt toevoegen hangt af van de plugin die je wel of niet hebt gedownload voor deze omgeving.
De meest gebruikte plugins zijn:
- Yoast for SEO
- Rank Math (*deze gebruiken wij zelf veelal)
5. Klik op ‘edit snippet’
6. Rank math title tag + meta description preview snippet editor
7. Vul de meta description voor jouw pagina in, in het veld onder ‘description’
Hoe schrijf je een goede meta description?
Nu je weet waar je de meta descriptions voor jouw websitepagina’s moet invullen, wil je natuurlijk ook weten hoe je deze meta descriptions het beste kunt vormgeven, toch?
- Meta descriptions schrijf je op een natuurlijke manier.
- Voeg geen spammy teksten toe.
- Gebruik actieve woorden zinnen zoals; ‘Ontdek hier..’, ‘Lees hier meer over..’ etc.
- Gebruik de zoekwoorden waar je pagina op is gericht.
- Geef een overtuigende beschrijving waarop een zoeker zal willen klikken als hij/zij een keuze moet gaan maken in de zoekmachine.
- De beschrijving moet direct relevant zijn voor de pagina die wordt beschreven en uniek zijn ten opzichte van de beschrijvingen voor andere pagina’s.
Wat is de ideale lengte van een meta description?
Meta beschrijvingen kunnen elke lengte hebben, maar Google verkort meta descriptions meestal tot 155-160 tekens.
Het is het beste om metabeschrijvingen lang genoeg te houden zodat ze voldoende beschrijvend zijn, dus we raden beschrijvingen tussen 50-160 tekens aan.
Houd in gedachten dat de “optimale” lengte zal variëren afhankelijk van de situatie en jouw primaire doel moet zijn om waarde te bieden en klikken te stimuleren.
Hoe maak je woorden dikgedrukt in je meta description?
Dat kun je niet!
Wat je vetgedrukt tegen komt in de meta description in de zoekresultaten, is door zoekmachines gekozen om bepaalde inhoud, die overeenkomt met de door jou ingevoerde zoekwoorden te markeren.
Is een geoptimaliseerde meta description een ranking factor?
Nee. Meta descriptions zijn geen ranking factor.
Ze kunnen er wel voor zorgen dat bezoekers op jouw zoekresultaat klikken, waardoor je dus meer websitebezoekers aantrekt.
Hoe vaak moet je, je meta descriptions veranderen?
Het wordt aanbevolen om je zoekwoordenstrategie ieder kwartaal even onder de loep te nemen.
Dit betekent niet dat je alles rigoreus moet veranderen, maar het is wel raadzaam een SEO specialist te laten kijken naar de klik percentages op jouw zoekresultaten.
Als er niet op jouw zoekresultaat wordt geklikt, maar op die van de concurrent, dan zul je meta descriptions moeten aanpassen voor een beter resultaat.
Hoe vaak update Google meta descriptions?
Je mag verwachten dat jouw title tag en meta description binnen 7 tot 15 dagen worden geupdate.
Google kan minder of meer tijd nemen omdat het beïnvloed wordt door verschillende factoren.
Als je wilt dat jouw metadata standaard regelmatiger wordt bijgewerkt dan zul je een gezonde website moeten onderhouden met verse inhoud content die regelmatig wordt geüpload en geupdate.
Waarom wordt mijn meta description niet getoond in de zoekmachine?
Er zijn veel situaties waarin de zoekmachines uw title tag of meta description niet zullen tonen.
Hier zijn een aantal mogelijke scenario’s:
- De titel of meta description die je hebt opgegeven is niet relevant voor de zoekopdracht.
- De titel of meta description die je hebt opgegeven is te kort of te lang.
Wat moet ik doen als mijn website dubbele meta descriptions bevat?
Allereerst maken wij vaak eerst een overzicht van alle meta descriptions op de pagina.
Dat doen we met de tool genaamd Screaming Frog. Dit ziet er visueel als volgt uit:
Hier krijgen we een compleet overzicht van alle dubbele meta descriptions, zodat we deze vervolgens 1 voor 1 kunnen optimaliseren en uniek kunnen maken in het CMS (Content Management Systeem).
Sluit je aan bij andere marketeers en ondernemers die maandelijks als eerste het laatste nieuws in hun inbox ontvangen.
< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!
< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.
Heb je antwoord gekregen op de vragen die je had? Heb je hulp nodig van een zoekmachine marketing bureau? Wil je met je website beter gevonden worden in Google?
Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via:
Tel: 085-27 30 700
Mail: info@forwardmarketing.nl