Waarom zijn je afbeeldingen belangrijk voor SEO (rankings in Google)?
Bij SEO denk je misschien aan teksten op je website die goed zijn geschreven en technisch ingericht voor de zoekmachines. Toch zijn afbeeldingen ook een belangrijke factor in het geheel. De foto hierboven bevestigd wat we de afgelopen jaren steeds meer zien in de zoekmachines.
Binnen verschillende sectoren oriënteren bezoekers zich met name door afbeeldingen te bekijken in de zoekmachines. Dus moeten deze afbeeldingen ook sneller en prominenter in beeld worden gebracht voor deze bezoekers, door bijvoorbeeld een SEO specialist.
Voorbeeld: Je hebt een webshop in houten speelgoed.
Je site bevalt verschillende categoriepagina’s. Op de categoriepagina houten speelgoedhuisjes staan 50 verschillende soorten huisjes. Je hebt een goede tekst geschreven en deze op de pagina gezet.
Toch blijven de resultaten achter. Hoe kan dat?
Als je kijkt bij je concurrenten zie je een vergelijkbare hoeveelheid tekst met vergelijkbare zoekwoorden.
Waarom doen zij het nou beter dan dat jij het doet?
Daar zijn veel redenen voor te bedenken, maar het optimaliseren van je afbeeldingen kan daarin zeker een belangrijke onderscheidende factor in zijn.
Wat is een alt tekst? Waar kan ik deze alt tekst invullen?
De zoekmachines kunnen jouw plaatjes niet ‘bekijken’ en hebben dus tekstuele info nodig, context. Om te achterhalen wat de afbeelding laat zien. Die tekst voeg je toe aan de achterkant van je website en is niet zichtbaar aan de voorkant van je site.
Zoekmachines lezen meerdere gedeeltes van je afbeeldingen uit en krijgen zo veel meer informatie mee dan je in eerste instantie zou denken.
De context van een afbeelding kun je meegeven in WordPress, aan de achterkant van je website. Rechts op de afbeelding. Helemaal bovenaan zie je de bestandsnaam van de foto.
Bestandsnaam: motorbike.jpg.
Een Engelse term die we voor de volledigheid nog beter kunnen optimaliseren, door deze een Nederlandse naam te geven. Op die manier wordt de afbeelding ook opgenomen in de ‘Nederlandse Google’ tussen alle andere foto’s waar een BMW motorfiets op de foto staat.
Zodra de bezoeker in Google op zoek gaat naar een foto van een BMW motorfiets, dan zien we dat deze foto op meerdere manieren is geoptimaliseerd:
- ‘Alternatieve tekst’ (ALT-tekst): Met alternatieve tekst kunnen personen met visuele handicaps inzicht krijgen in afbeeldingen en andere grafische inhoud. Als iemand een schermlezer gebruikt om documenten weer te geven, kunnen ze alternatieve tekst horen; zonder alternatieve tekst weten ze alleen ze een afbeelding te bereiken zonder te weten wat de afbeelding toont.
- ‘Titel’: Door vooraf je afbeelding al goed te formuleren heb je direct al een goed geoptimaliseerde bestandsnaam van je afbeelding.
- ‘Onderschrift’: Alles wat je bij onderschrift invult zal aan de voorkant van de website (front-end) te zien zijn. Je kunt in je onderschrift ook klikbare linkjes toevoegen, zodat de bezoeker naar een andere pagina wordt verstuurd op je eigen website, of naar een andere website op het internet.
- ‘Omschrijving’: Omschrijf wat er op de afbeelding te zien is. Ga niet geforceerd zoektermen opnemen in je omschrijving omdat je ook op andere termen gevonden wilt worden. Google wil alleen weten wat er op de afbeelding te zien is. Niks meer, niks minder.
Afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine
Om jouw website optimaal te laten ranken in de zoekmachines moet je dus zorgen dat ook de ‘onzichtbare’ teksten goed zijn ingericht. Hoe je dat doet lees je hieronder:
- Alt teksten toevoegen
Een alt tekst is een beschrijving van je afbeelding in de HTML van je website. Klinkt technisch maar de meeste CMS systemen bieden hier een optie voor in de back-end. Je kunt de alt tekst dan gemakkelijk zelf toevoegen. Geef iedere afbeelding een relevante en unieke alt tekst mee. Als je dit goed inricht staan op je pagina met houten speelgoed ineens 50 extra beschrijvingen met relevante zoekwoorden!
Een alt attribuut ziet er in HTML zo uit: alt=”houten/speelgoedhuisje”
- SEO afbeeldingen een naam geven
De bestandsnaam wordt ook uitgelezen door Google. Een bestand heeft vaak een algemene titel in een cijfercode. Bijvoorbeeld 23145.jpg. Als je de afbeeldingsbestanden een relevante titel meegeeft voordat je ze upload op je site pak je weer een verwijzing naar je houten speelgoedhuisje mee.
Dat ziet er in de HTML zo uit: img src=”houten/speelgoedhuisje.jpg”
- Naam van de afbeeldings url
Iedere afbeelding heeft een url. Deze wordt vaak automatisch gecreëerd. Hoe dat gebeurt is afhankelijk van je CMS systeem. Je kunt de url van de afbeelding zien door met je rechtermuisknop op de afbeelding te klikken en dan te kiezen voor naam van de afbeelding kopiëren. Of je kiest voor afbeelding openen in een nieuw tabblad.
Iedere afbeelding moet een unieke omschrijving van de afbeelding in zich hebben. In ons voorbeeld van het houten speelgoedhuisje zou dat er bijvoorbeeld zo uit moeten zien:
https://www.houten-speelgoed.nl/image/houten/speelgoedhuisje
Kijk goed hoe dit werkt binnen jullie CMS. In veel gevallen zul je de afbeeldingen een correcte naam mee moeten geven voordat je ze upload naar je site.