Youtube SEO optimalisatie tips voor betere rankings!

Alle blogs, SEO, Videomarketing

Gepubliceerd op: 05.19.2021
In dit artikel gaan we je alles vertellen over hoe je jouw video’s laat ranken in Youtube. Youtube is namelijk ook gewoon een gigantische zoekmachine, net als Google, maar dan voor video’s. En zeg je zoekmachine, dan zeg je rankings / resultaten / beter gevonden worden in Google. Wil jij dus dat je video’s meer […] Lees verder

In dit artikel gaan we je alles vertellen over hoe je jouw video’s laat ranken in Youtube.

Youtube is namelijk ook gewoon een gigantische zoekmachine, net als Google, maar dan voor video’s.

En zeg je zoekmachine, dan zeg je rankings / resultaten / beter gevonden worden in Google.

Wil jij dus dat je video’s meer bekeken worden? Dat meer mensen zich abonneren op jouw Youtube kanaal en je meer bezoekers op je website krijgt via Youtube?

Dan zit je hier gebakken. In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:

  1. Youtube zoekwoordenonderzoek
  2. SEO voor Youtube: Hoe vind ik de zoekwoorden waar mensen op zoeken binnen Youtube?
  3. Concurrentie achterhalen binnen Google/Youtube op een bepaalde zoekterm
  4. Hoe kom je met je video hoger in de zoekresultaten van Youtube & Google?
  5. Manieren om de aandacht vast te houden van jouw kijkers
  6. Youtube video’s promoten

Youtube zoekwoordenonderzoek

Voordat je start met optimaliseren doe je eerst een zoekwoordenonderzoek.

Hierbij ga je op zoek naar de woorden en zinnen die mensen invullen binnen het platform van Youtube.

Pak een spreadsheet erbij en voeg zoekwoorden toe aan deze spreadsheet.

zoekwoorden zoeken binnen het video platform van Youtube
zoekwoorden zoeken binnen het video platform van Youtube

SEO voor Youtube: hoe vind ik de zoekwoorden waar mensen op zoeken binnen Youtube?

  • Ga naar youtube.com.
  • Vul in de zoekbalk je zoekterm in en je zult zien dat Youtube je al een lijst met suggesties geeft waar anderen al op gezocht hebben binnen Youtube.
  • Groepeer / categoriseer deze (long tail) zoekwoorden binnen je spreadsheet.

Het optimaliseren van je video’s middels zoekwoorden is een belangrijk onderdeel binnen je Youtube SEO activiteiten.

Mocht je dus constateren dat een video vaak wordt bekeken, dan is de kans ook reeel dat deze video goed geoptimaliseerd is op basis van zoekwoorden die mensen invoeren binnen Youtube.

Binnen ieder youtube kanaal kun je kijken welke video’s het meest bekeken zijn in het verleden.

Dit kun je als volgt achterhalen:

  1. Klik binnen het Youtubekanaal op ‘video’s’
video’s binnen een youtubekanaal

2. Klik rechtsboven op ‘sorteren op’ en klik op ‘populairst’

sorteren op meest populairste video's binnen een Youtube kanaal
sorteren op meest populairste video’s binnen een Youtube kanaal

3. Vervolgens zie je de meest bekeken video’s van het desbetreffende Youtube kanaal op volgorde.

4. Analyseer rondom welke zoekterm deze video is geoptimaliseerd voor SEO doeleinden.

5. Dit kun je achterhalen door te kijken naar de zoektermen in de titel, omschrijving van de video en de video tags van de video.

Youtube titel + omschrijving van een Youtube video van Forward Marketing
Youtube titel + omschrijving van een Youtube video van Forward Marketing

Als je video tags wilt toevoegen of bekijken, dan is de vidIQ extensie een aanrader om toe te voegen.

Concurrentie achterhalen binnen Google/Youtube op een bepaalde zoekterm

Hoe doe je dat?

Dat is gelukkig vrij simpel.

  1. Ga naar google.nl
  2. Vul je zoekterm in die je wilt onderzoeken gevolgd door :youtube
Via de zoekbalk in Google achterhalen hoeveel concurrentie je hebt binnen Youtube op een bepaalde zoekterm
Via de zoekbalk in Google achterhalen hoeveel concurrentie je hebt binnen Youtube op een bepaalde zoekterm

3. Kijk vervolgens naar het gedeelte: ‘about….. results’. Hoe hoger dit aantal, hoe hoger de concurrentie op deze zoekterm.

het aantal video's achterhalen binnen Youtube voor een bepaalde zoekterm
het aantal video’s achterhalen binnen Youtube voor een bepaalde zoekterm

Bij welk aantal hebben we het over ‘weinig concurrentie’?

Goeie vraag!

Soms zie je miljoenen resultaten voorbij komen voor een zoekwoord. Als je vervolgens een zoekterm tegenkomt die tussen de 10.000 – 50.000 aangeeft, dan zou ik zeker starten met het creëren van je video.

Zoekwoorden vinden binnen de Google Keyword Planner

Als je een zoekwoord hebt gevonden, dan kun je vervolgens via de Google Keyword Planner achterhalen hoe vaak hier maandelijks op wordt gezocht.

Als je ervoor kunt zorgen dat jouw video gaat ranken in Google (komen we later in dit artikel op terug), dan kun je ook via Google website bezoekers aantrekken.

Hoe kom je met je video hoger in de zoekresultaten van Youtube & Google?

Youtube video’s kun je niet alleen laten ranken in Youtube, maar ook in Google.

Voorbeeld van een Youtube zoekresultaat in Google:

Youtube video's in de zoekresultaten van Google
Youtube video’s in de zoekresultaten van Google

Optimaliseer je video’s rondom de zoekwoorden die al video zoekresultaten laten zien in Google.

Vaak laat Google video zoekresultaten zien bij de volgende soorten content:

  • Zoekwoorden die starten met ‘Hoe’
  • Reviews
  • Grappige video’s
  • Tutorials over een product of dienst

Op die manier kun je dus ook via Google nieuwe bezoekers aantrekken naar jouw website.

Twee rode lopers dus voor je bezoekers richting jouw website (Youtube & Google).

Op welke plekken moet ik zoekwoorden toevoegen binnen Youtube voor hoge rankings?

  1. Voeg je belangrijkste zoekwoord toe in de titel van je video
  2. Voeg je belangrijkste zoekwoord toe in de bestandsnaam van je video
  3. Voeg op een natuurlijke manier zoekwoorden toe in de omschrijving van je video
  4. Categoriseer je video’s
  5. Gebruik een SRT bestand om ondertiteling en onderschriften toe te voegen.

Manieren om de aandacht vast te houden van jouw kijkers

Video’s maken is 1.

De aandacht vasthouden van je kijkers is 2.

Hoe doe je dat?

De kijktijd van een video is een belangrijke factor die bepaald of een video wel of niet hoog rankt.

Youtube kanalen die consistent een hoge kijktijd weten te realiseren worden vaker weergegeven aan andere geïnteresseerden binnen Youtube.

Als jij ervoor kunt zorgen dat mensen op het Youtube platform blijven, dan wordt je hiervoor beloond met betere rankings.

De hamvraag is nu: “Hoe houd je, je kijkers betrokken bij jouw youtube video?”

Dit kun je doen door middel van 3 verschillende technieken:

  1. Leg kort uit wat de kijker staat te wachten binnen je video. Als je 8 tips geeft over afvallen, zeg dan ook in het begin dat je 8 tips gaat geven om af te vallen.
  2. Start direct met het delen van jouw content. Geen lange introducties. Dan haken mensen af.
  3. Geef in het begin alvast een preview van hetgeen dat komen gaat later in de video. Zo maak je mensen nieuwsgierig om te blijven kijken.

Belangrijke Youtube factoren voor succes

Wat zijn nog meer factoren die het succe svan een youtube video bepalen?

  • Aantal reacties onder je video. Een reactie betekent betrokkenheid vanuit de doelgroep.
  • Aantal abonnees. Vraag aan mensen of ze zich willen abonneren voor jouw Youtube kanaal.
  • Hoe vaak je video wordt gedeeld op andere kanalen of met andere personen.
  • Aantal klikken op jouw video. Jouw video wordt tenslotte gepresenteerd samen met die van anderen. Klikken kijkers op jouw video, dan is dit een positief signaal in de ogen van Youtube. Zorg dus voor pakkende titels die men niet wil overslaan om aan te klikken.
  • De lengte van je video. Langere video’s ranken beter. Zolang de kwaliteit goed is uiteraard.

Binnen je Youtubekanaal kun je verschillende statistieken bijhouden onder het kopje ‘Analytics’:

Menu binnen je Youtubekanaal
Menu binnen je Youtubekanaal

Zo vind je hier een overzicht met je best presterende video’s:

best presterende video's binnen je Youtubekanaal
best presterende video’s binnen je Youtubekanaal

Overige statistieken binnen jouw Youtube kanaal:

Analytics voor jouw Youtube kanaal
Analytics voor jouw Youtube kanaal

Youtube video’s promoten

Om je video’s te laten ranken zul je, je video ook goed moeten distribueren. Meer mensen moeten jouw video te zien krijgen.

Dit kan door je Youtube video’s of Youtube shorts te meer onder de aandacht te brengen.

Waar kun je, je video zoal onder de aandacht brengen?

  • In de handtekening onder je emailberichten
  • Voeg je video toe binnen blogposts
  • Maak playlists aan binnen je Youtubekanaal
  • Optimaliseer je Youtubekanaal

Tijd om de tips toe te gaan passen in de praktijk. Hulp nodig van een SEO specialist?

Bel of mail ons vooral voor hulp!

Wil je meer van deze tips ontvangen in je inbox?

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst
WordPress Lightbox

Pin It on Pinterest

Share This