Om je bedrijf zichtbaar te krijgen in Google Maps doe je het volgende:
- Ga naar https://www.google.com/maps.
- Vul linksboven de naam van je bedrijf in:
- Als er meerdere bedrijven met een soortgelijke naam bestaan, maak het dan meer specifiek door het toevoegen van je straatnaam en/of postcode.
Google Mijn Bedrijf account opzetten
Met dit account zorg je ervoor dat je bedrijfsinformatie aan Google Maps, Google Zoeken en andere services van Google worden toegevoegd.
Om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken Google je eerst op de term ‘Google Mijn Bedrijf’.
Vervolgens klik je het volgende zoekresultaat aan binnen Google:
Maak een bedrijfsprofiel aan, of als je al een Google Mijn Bedrijf account hebt, kun je toegang krijgen van de beheerder van het Google Mijn Bedrijf account. Zodra je toegang hebt gekregen kun je de weergegeven bedrijfsinformatie beheren.
Jouw bedrijf toevoegen aan Google Mijn Bedrijf
Als je met je Google-account inlogt, kan je stapsgewijs je bedrijf aanmelden of een nieuwe locatie toevoegen door je bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in te vullen.
Typ de naam van je bedrijf in of klik op ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’
Zoek de bedrijfscategorie op uit de lijst en selecteer deze.
Zorg dat je de meest relevante categorie kiest voor jouw bedrijf. Wat is de ‘core business’ van jouw onderneming? Waarop wil je gevonden worden?
Je kan uit een lijst kiezen welke categorie het best bij jouw bedrijf past. In een later stadium zou je eventueel subcategorieën kunnen toevoegen of wijzigingen aanbrengen.
Jouw Google bedrijfsgegevens toevoegen
In deze stap kan je aangeven of je een fysieke locatie wil opgeven voor klantenbezoek. Dit is natuurlijk verschillend per bedrijf.
Vervolgens voer je je zakelijke adresgegevens in zodat je de locatie kan selecteren op de kaart. Voor de lokale SEO en de verificatie van jouw bedrijf is het belangrijk dat je de gegevens correct en volledig invult.
Vergeet geen toevoegingen als kantoornummers, etages, gebouwnummers, etc. Je wil natuurlijk niet de bezoekers verkeerd de weg wijzen.
Bijvoorbeeld als loodgieter ga je bij klanten op bezoek. Daarom kan je ook als bedrijf aangeven in welke gebieden je klanten bedient. klik eerst je keuze aan.
Selecteer in welke gebieden je klanten bedient. In tegenstelling tot het kiezen van categorieën, zou je nu wel meerdere gebieden kunnen selecteren. Zo weet de klant precies waar je allemaal actief bent. Daarnaast zou je het servicegebied later altijd nog kunnen wijzigen.
Vervolgens geef je aan wat je contactgegevens op Google zijn en kan je alvast de bedrijfswebsite toevoegen. Heb je nog geen website? Dan kan je selecteren dat je voorlopig een gratis website gaat gebruiken. Dit is een enkele pagina met basisinformatie over jouw bedrijf.
Google Mijn Bedrijf verifiëren
Vul de contactpersoon in. Je kan ook kiezen om de verificatie op een later moment voort te zetten door op ‘Meer opties’ te klikken. Hou er wel rekening mee dat je tot die tijd je Google Mijn Bedrijf-account nog niet volledig kunt beheren.
Na het aanmelden krijg je van Google Mijn Bedrijf een verificatiecode per post opgestuurd op de bedrijfslocatie die je hebt ingevoerd. Deze ontvang je meestal binnen 11 dagen.
Bij bedrijven met een servicegebied, kan de verificatie eventueel ook per telefoon, sms of e-mail. Dit proces is nodig om te voorkomen dat anderen misbruik maken van jouw bedrijfsgegevens. Zo kan je jouw bedrijf claimen op Google en verifieren dat het bedrijf zich op de vermelde adres bevindt.
Bij ontvangst van de kaart volg je de instructies om de verificatie rond te maken.
Openingstijden toevoegen
De volgende stap is de openingstijden toevoegen van je bedrijf. Vink de dagen aan dat je open bent en vul de openingstijden in.
Als je de berichtenfunctie aanzet, zien klanten een knop ‘Berichten’ op je bedrijfsprofiel op Google waarmee zij real-time contact met je jou kunnen opnemen. Je zou dus berichten van klanten kunnen lezen en beantwoorden. Je zou zelfs automatische welkomstberichten kunnen versturen en foto’s kunnen delen.
Heb je bijvoorbeeld een restaurant, dan zou je maaltijdopties kunnen toevoegen zoals hieronder als voorbeeld weergegeven. Deze opties kunnen verschillen per bedrijf.
Bedrijfsinformatie toevoegen
Vervolgens vertel je wat over het bedrijf: een kort en wervende introductie tekst die zichtbaar is op Google Zoeken. Wat onderscheidt jou? Wat voor producten/ diensten biedt je aan? Vermeldt handige en nuttige informatie voor je klant. Probeer niet meer dan 750 tekens te gebruiken.
Alleen een wervende tekst is niet genoeg. Het toevoegen van relevante foto’s is een manier om klanten een visueel beeld te geven wat je bedrijf doet.
Je kan inspirerende/ informatieve quotes plaatsen, foto’s van nieuwe producten uitlichten of personeel onder de aandacht brengen voor een persoonlijke touch.
Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Dan zou je foto’s van gerechten en je menukaart kunnen uploaden.
Op deze manier vergroot je de zichtbaarheid op Google Zoeken.
Klik op ‘Foto’s toevoegen’ als je foto’s wil uploaden.
Meer vragen? Neem contact op!
Schroom niet om contact op te nemen met de SEO specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp!