‘Hoe krijg ik mijn bedrijf op Google Maps?’

Alle blogs, Online marketing, SEO

Gepubliceerd op: 03.29.2021
Om je bedrijf zichtbaar te krijgen in Google Maps doe je het volgende: Google Mijn Bedrijf account opzetten Met dit account zorg je ervoor dat je bedrijfsinformatie aan Google Maps, Google Zoeken en andere services van Google worden toegevoegd. Om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken Google je eerst op de term ‘Google […]

Om je bedrijf zichtbaar te krijgen in Google Maps doe je het volgende:

Google Maps vermelding invullen voor jouw bedrijf
Google Maps vermelding invullen voor jouw bedrijf
  • Als er meerdere bedrijven met een soortgelijke naam bestaan, maak het dan meer specifiek door het toevoegen van je straatnaam en/of postcode.

Google Mijn Bedrijf account opzetten

Met dit account zorg je ervoor dat je bedrijfsinformatie aan Google Maps, Google Zoeken en andere services van Google worden toegevoegd.

Om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken Google je eerst op de term ‘Google Mijn Bedrijf’.

Google Mijn Bedrijf zoekopdracht binnen de zoekmachine
Google Mijn Bedrijf zoekopdracht binnen de zoekmachine

Vervolgens klik je het volgende zoekresultaat aan binnen Google:

Zoekresultaat binnen de zoekmachine van Google
Zoekresultaat binnen de zoekmachine van Google

Maak een bedrijfsprofiel aan, of als je al een Google Mijn Bedrijf account hebt, kun je toegang krijgen van de beheerder van het Google Mijn Bedrijf account. Zodra je toegang hebt gekregen kun je de weergegeven bedrijfsinformatie beheren.

Jouw bedrijf toevoegen aan Google Mijn Bedrijf

Als je met je Google-account inlogt, kan je stapsgewijs je bedrijf aanmelden of een nieuwe locatie toevoegen door je bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in te vullen.

Typ de naam van je bedrijf in of klik op ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’

Bedrijf aanmelden binnen Google Mijn Bedrijf
Bedrijf aanmelden binnen Google Mijn Bedrijf

Zoek de bedrijfscategorie op uit de lijst en selecteer deze.

Bedrijfscategorie kiezen binnen Google Mijn Bedrijf
Bedrijfscategorie kiezen binnen Google Mijn Bedrijf

Zorg dat je de meest relevante categorie kiest voor jouw bedrijf. Wat is de ‘core business’ van jouw onderneming? Waarop wil je gevonden worden?

Je kan uit een lijst kiezen welke categorie het best bij jouw bedrijf past. In een later stadium zou je eventueel subcategorieën kunnen toevoegen of wijzigingen aanbrengen.

Jouw Google bedrijfsgegevens toevoegen

In deze stap kan je aangeven of je een fysieke locatie wil opgeven voor klantenbezoek. Dit is natuurlijk verschillend per bedrijf.

Bedrijfsgegevens toevoegen binnen Google mijn Bedrijf
Bedrijfsgegevens toevoegen binnen Google mijn Bedrijf

Vervolgens voer je je zakelijke adresgegevens in zodat je de locatie kan selecteren op de kaart. Voor de lokale SEO en de verificatie van jouw bedrijf is het belangrijk dat je de gegevens correct en volledig invult.

Vergeet geen toevoegingen als kantoornummers, etages, gebouwnummers, etc. Je wil natuurlijk niet de bezoekers verkeerd de weg wijzen.

Adresgegevens toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf
Adresgegevens toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf

Bijvoorbeeld als loodgieter ga je bij klanten op bezoek. Daarom kan je ook als bedrijf aangeven in welke gebieden je klanten bedient. klik eerst je keuze aan.

In welke gebieden bedien jij je klanten? Aan te geven  binnen Google Mijn Bedrijf
In welke gebieden bedien jij je klanten? Aan te geven binnen Google Mijn Bedrijf

Selecteer in welke gebieden je klanten bedient. In tegenstelling tot het kiezen van categorieën, zou je nu wel meerdere gebieden kunnen selecteren. Zo weet de klant precies waar je allemaal actief bent. Daarnaast zou je het servicegebied later altijd nog kunnen wijzigen.

Voeg de gebieden toe waar je je klanten bediend (optioneel)
Voeg de gebieden toe waar je je klanten bediend (optioneel)

Vervolgens geef je aan wat je contactgegevens op Google zijn en kan je alvast de bedrijfswebsite toevoegen. Heb je nog geen website? Dan kan je selecteren dat je voorlopig een gratis website gaat gebruiken. Dit is een enkele pagina met basisinformatie over jouw bedrijf.

Welke contactgegevens moeten klanten te zien krijgen binnen Google Mijn Bedrijf?
Welke contactgegevens moeten klanten te zien krijgen binnen Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf verifiëren

Vul de contactpersoon in. Je kan ook kiezen om de verificatie op een later moment voort te zetten door op ‘Meer opties’ te klikken. Hou er wel rekening mee dat je tot die tijd je Google Mijn Bedrijf-account nog niet volledig kunt beheren.

Google Mijn Bedrijf verifiëren
Google Mijn Bedrijf verifiëren

Na het aanmelden krijg je van Google Mijn Bedrijf een verificatiecode per post opgestuurd op de bedrijfslocatie die je hebt ingevoerd. Deze ontvang je meestal binnen 11 dagen.

Bij bedrijven met een servicegebied, kan de verificatie eventueel ook per telefoon, sms of e-mail. Dit proces is nodig om te voorkomen dat anderen misbruik maken van jouw bedrijfsgegevens. Zo kan je jouw bedrijf claimen op Google en verifieren dat het bedrijf zich op de vermelde adres bevindt.

Bij ontvangst van de kaart volg je de instructies om de verificatie rond te maken.

Openingstijden toevoegen

De volgende stap is de openingstijden toevoegen van je bedrijf. Vink de dagen aan dat je open bent en vul de openingstijden in.

Openingstijden toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf
Openingstijden toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf

Als je de berichtenfunctie aanzet, zien klanten een knop ‘Berichten’ op je bedrijfsprofiel op Google waarmee zij real-time contact met je jou kunnen opnemen. Je zou dus berichten van klanten kunnen lezen en beantwoorden. Je zou zelfs automatische welkomstberichten kunnen versturen en foto’s kunnen delen.

Berichten sturen toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf
Berichten sturen toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf

Heb je bijvoorbeeld een restaurant, dan zou je maaltijdopties kunnen toevoegen zoals hieronder als voorbeeld weergegeven. Deze opties kunnen verschillen per bedrijf.

Maaltijdopties toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf
Maaltijdopties toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf

Bedrijfsinformatie toevoegen

Vervolgens vertel je wat over het bedrijf: een kort en wervende introductie tekst die zichtbaar is op Google Zoeken. Wat onderscheidt jou? Wat voor producten/ diensten biedt je aan? Vermeldt handige en nuttige informatie voor je klant. Probeer niet meer dan 750 tekens te gebruiken.

Bedrijfsinformatie toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf
Bedrijfsinformatie toevoegen binnen Google Mijn Bedrijf

Alleen een wervende tekst is niet genoeg. Het toevoegen van relevante foto’s is een manier om klanten een visueel beeld te geven wat je bedrijf doet.

Je kan inspirerende/ informatieve quotes plaatsen, foto’s van nieuwe producten uitlichten of personeel onder de aandacht brengen voor een persoonlijke touch.

Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Dan zou je foto’s van gerechten en je menukaart kunnen uploaden.

Op deze manier vergroot je de zichtbaarheid op Google Zoeken.

Klik op ‘Foto’s toevoegen’ als je foto’s wil uploaden.

Voeg foto's van je menu toe binnen Google Mijn Bedrijf
Voeg foto’s van je menu toe binnen Google Mijn Bedrijf

Meer vragen? Neem contact op!

Schroom niet om contact op te nemen met de SEO specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This