Wat zijn ‘core web vitals’?
Core web vitals zijn een aantal factoren waarvan Google zegt dat deze belangrijk zijn voor de algemene gebruikerservaring van een pagina op een website.
De kans bestaat ook dat je beter gevonden wordt in Google.
Core web vitals bestaan uit 3 elementen omtrent websitesnelheid en elementen die de interactie meten:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First input Delay (FID)
- Cumulative Lay-out Shift (CLS)
Op basis van deze factoren geeft Google, websites een overall score mee, op basis waarvan je de website kan optimaliseren voor een betere UX (gebruikerservaring) op jouw website.
Waar vind ik meer informatie over deze ‘Core Web Vitals’?
Google Search Console CLS (CUmulatieve Layout Shift).
- ‘Site vitaliteit’.
- Vervolgens kun je voor mobiel of desktop je data bekijken.
- Daarna wordt er een uitdraai gemaakt binnen ‘Pagespeed Insights’.
- Vervolgens zie je een uitdraai van een rapport (*zie onderstaande foto).
- In dit voorbeeld hebben we de website van Wikipedia als voorbeeld genomen.
- In het kader hieronder zie je de Core Web Vitals zoals we die in de introductie benoemden.
Waarom zijn deze ‘Core Web Vitals’ zo belangrijk?
Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Google heeft aangegeven dat deze Core Web Vitals een ranking factor worden en als Google dat zegt, dan is het menens.
Om de algemene gebruikerservaring van een website zo goed mogelijk in te richten zijn er naast de Core Web Vitals ook nog een aantal andere factoren die de gebruikerservaring van een website beinvloeden:
- Websitesnelheid
- Mobielvriendelijke website
- ‘Https’ in de URL
- Geen pop-ups die de gebruikerservaring negatief beïnvloeden
- Veilig kunnen browsen op een website. Geen malware aanwezig etc.
De Core Web Vitals worden aan dit rijtje toegevoegd om de algemene score voor een website te bepalen. Het goed optimaliseren van de Core Web Vitals factoren zal het grootste gedeelte van deze algemene score behelzen.
Voordat je, je nu helemaal verdiept in deze factoren, is het goed om te weten dat het goed optimaliseren van deze factoren je niet direct richting die nr. 1 positie in Google torpedeerd, maar dat het 1 van de ong. 200 factoren behelst op basis waarvan Google jouw website beoordeeld.
Neem deze gegevens wel mee in je SEO strategie.
Een goede ‘page experience’ overruled niet direct alle andere factoren, zoals het schrijven van goede, relevante content.
Largest Contentful Paint (LCP)
Hoe langt duurt het voordat een pagina is geladen vanuit het standpunt bekeken van de websitebezoeker.
De tijd tussen het aanklikken van een link en de weergave van de content op je beeldscherm.
Dat is wat er wordt bedoeld met de ‘Largest Contentful Paint‘. Hieronder kun je zien waar deze dat wordt weergegeven binnen de Pagespeed Insights omgeving.
Naast dat je in PageSpeed Insights deze data kunt zien raden we aan ook in Google Search Console deze data te bekijken.
De reden hiervoor is dat je binnen Search Console een lijst met URL’s te zien krijgt die wel of niet goed presteren of gemiddeld (*zie foto hieronder).
Google heeft specifieke richtlijnen voor LCP.
De URL’s worden onderverdeeld in 3 categorieën:
- Goed
- Verbetering nodig
- Slecht
Het doel moet zijn om elke URL binnen 2.5 sec. te presenteren aan je bezoeker. Dit is voor grote websites met veel verschillende features een gigantische klus. Toch zul je stap voor stap moeten kijken hoe je de slecht presterende URL’s langzaam aan kan optimaliseren zodat het leidt tot een betere score overall.
Wat kun je doen om je LCP score te verbeteren?
- Verwijderen van third-party scripts
- Webhosting upgraden
- Grote pagina elementen verwijderen
- ‘Lazy Loading’ opzetten
- Minimaliseer je CSS
First Input Delay (FID)
De tweede Core Web Vital is ‘First Input Delay’.
Kunnen je websitebezoekers de interactie aan met elementen op jouw website?
Dat is wat er wordt gemeten bij FID. De tijd die nodig is om interactie op jouw webpagina te krijgen. Voorbeelden van deze interacties zijn bijvoorbeeld:
- Op een link klikken in het navigatiemenu
- Emailadres invullen in een invulveld
- Een van de opties aanklikken in een menu op de website
Google hecht een hoop waarde aan deze interacties tussen websitebezoeker en website. ook hier zijn 3 gradaties als het gaat om de FID richtlijnen:
- Goed
- Verbetering nodig
- Slecht
Voor welke websites is FID een belangrijke graadmeter?
- Voor websites met een login gedeelte
- Voor websites waar bezoekers snel op iets moeten klikken
Hoe snel kun je, je login gegevens invullen. Hoe snel is deze pagina zichtbaar, waar je, je login gegevens dient in te vullen?
Hoe kun je, je FID score verbeteren?
- Browser caching: Hiermee wordt de content op je website sneller ingeladen.
- Verwijder net als bij FCP scripts die afkomstig zijn van derden (Google Analytics, Hotjar etc.)
- Minimaliseer Javascript. Voor de gebruikers wordt het onmogelijk om een actie uit te voeren op je website als de browser JS aan het inladen is. Door Javascript te minimaliseren of het inladen van Javascript uit te stellen minimaliseer je de negatieve impact op je FID score.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Aanbeland bij de 3e Core Web Vital. ‘Cumulative Layout Shift’.
Bij deze factor kijkt Google met name naar de stabiliteit van je webite op het visuele vlak. Als je website wordt ingeladen en visuele elementen op je website beginnen alle kanten op te bewegen, dan heb je een hoge CLS score. Dat is niet de bedoeling.
Zodra een pagina op je website wordt geladen, wil je stabiliteit. Je wilt niet dat bezoekers, nadat de pagina volledig is ingeladen, op zoek moeten naar links, afbeeldingen of andere velden op je website. Of dat je bezoekers per ongeluk ergens op klikken, wat niet de bedoeling is. Ook voor de CLS score zijn er 3 gradaties waar je pagina’s op kunnen scoren:
- Goed
- Verbetering nodig
- Slecht
Wat kun je doen om de CLS te minimaliseren?
- Voeg nieuwe UI elementen toe onder de vouw. Dan wordt de content ook niet meer naar beneden geduwd en krijgt de bezoeker de content ook te zien waar hij of zij deze verwacht.
- Zorg dat je voor alle type media (foto’s, video, GIF’jes, infographics) op een pagina specifiek afmetingen van het type media doorgeeft. Dan weet de browser precies per type media hoeveel ruimte dat element inneemt op je pagina. Wanneer de pagina dan vervolgens wordt ingeladen, zal de positie van dit element niet veranderen.
Meer vragen? Neem contact op!
Schroom niet om contact op te nemen met de specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp of andere diensten!
☎ 085-27 30 700
Mail: info@forwardmarketing.nl