SEO strategie: 7 praktische stappen voor hogere rankings in Google!

Content marketing, SEO

Gepubliceerd op: 07.09.2021
Heeft het bedrijf waar je werkt een nieuw website design gekregen? Sta jij klaar in de startblokken om de vindbaarheid en de zichtbaarheid van deze website in de zoekmachines te katapulteren richting de top posities in Google? Spannende tijden breken aan! Jij zult de SEO strategie moeten gaan bepalen en bent verantwoordelijk voor alles wat […]

Heeft het bedrijf waar je werkt een nieuw website design gekregen? Sta jij klaar in de startblokken om de vindbaarheid en de zichtbaarheid van deze website in de zoekmachines te katapulteren richting de top posities in Google?

Spannende tijden breken aan!

Jij zult de SEO strategie moeten gaan bepalen en bent verantwoordelijk voor alles wat met zoekmachine optimalisatie (SEO) te maken heeft.

Ineens wordt dat uitdagende project een hele flinke pil! Voor je gevoel ben je namelijk helemaal nog geen SEO goeroe. Hooguit een paar jaar mogen puzzelen met een aantal SEO tactieken, maar echt de kar trekken voor het complete bedrijf, dat is andere koek.

Voordat de paniek nu toe slaat, gaan we je gerust stellen!

In dit artikel geven wij als zoekmachine marketing bureau jou een praktisch stappenplan voor een succesvolle SEO strategie en leggen we je uit hoe wij met onze gloednieuwe website, binnen enkele maanden, top 10 posities haalden in Google en vindbaar werden, in een zeer concurrerende markt.

Ontwikkeling in het aantal vertoningen voor onze Forward Marketing website binnen Google Search Console
Ontwikkeling in het aantal vertoningen voor onze Forward Marketing website binnen Google Search Console

In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:

Wat is een SEO strategie?

Een SEO strategie is het proces van plannen, uitstippelen en uitvoeren van stappen die zijn ontworpen om de posities in de zoekmachine te verbeteren.

Een SEO strategie wordt ook wel een zoekmachine optimalisatie strategie genoemd, of SEO aanpak.

Wil je dus meer organisch verkeer naar je website krijgen?

Tijd voor een SEO strategie!

Welke stappen moet je doorlopen voor een goede SEO strategie?

  • Zoekwoordenonderzoek: Stel een lijst met zoekwoorden samen
  • Analyseer de huidige top posities voor jouw belangrijkste producten of diensten op de 1e pagina van Google
  • Zorg dat je betere content creëert dan je concurrenten
  • Optimaliseer alle on page factoren
  • Achterhaal per zoekwoord de zoekintentie van je bezoekers
  • Maak je content dusdanig aantrekkelijk en goed dat andere websites naar jouw website verwijzen
  • Houd je content ‘vers’ door het regelmatig te updaten

Zoekwoordenonderzoek: Stel een lijst met zoekwoorden samen

Binnen de zoekmachines draait alles om zoekwoorden.

Een goed zoekwoordenonderzoek is daarom een belangrijke basis en belangrijke eerste stap om beter gevonden te worden in Google.

Deze (long tail) zoekwoorden kun je achterhalen door in Google een aantal zoekwoorden in te voeren.

Google geeft je dan al een aantal suggesties (‘Google Suggest’). Dit ziet er als volgt uit:

Google geeft suggesties ('Google Suggest') nog voordat je een volledig zoekwoord hebt ingevuld
Google geeft suggesties (‘Google Suggest’) nog voordat je een volledig zoekwoord hebt ingevuld

De bovenstaande zoekwoorden zijn mooie voorbeelden van content onderwerpen waar je op je website over kunt schrijven, wat betreft het onderwerp ‘online marketing’.

Dat Google deze zoekwoorden voorstelt betekent ook dat mensen hier op zoeken.

Tip: Ga bij de start van een zoekmachine optimalisatie strategie altijd op zoek naar long tail zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meer dan 3 woorden bestaan. De concurrentie op deze termen is laag en de kans dat je op deze termen gevonden wordt wordt daarmee vergroot.

Analyseer de huidige top posities voor jouw belangrijkste producten of diensten op de 1e pagina van Google

Nu heb je een aantal (long tail) zoekwoorden verzameld in een spreadsheet.

En nu?

Stap 1: Nu ga je kijken welke zoekresultaten naar voren komen in de zoekmachine, wanneer je, jouw product of diensten invoert in de zoekmachine.

Voorbeeld hieronder: ‘beste voetbalschoenen’

zoekwoord 'beste voetbalschoenen' ingevoerd in de zoekmachine van Google
zoekwoord ‘beste voetbalschoenen’ ingevoerd in de zoekmachine van Google

Stap 2: Scan de organische, onbetaalde zoekresultaten op de 1e pagina van Google en noteer wat je opvalt.

Bovenste 3 zoekresultaten in Google op de zoekterm 'beste voetbalschoenen.
Bovenste 3 zoekresultaten in Google op de zoekterm ‘beste voetbalschoenen.

Het patroon is duidelijk, niet waar?

Lijstjes krijgen de voorkeur binnen Google op de zoekterm ‘beste voetbalschoenen’.

Als je dus voor deze zoekterm op de 1e pagina van Google gevonden wilt worden zul je een lijstje moeten gaan creëren voor de bezoekers.

Zorg dat je betere content creëert dan je concurrenten

Nu je weet wat er gevraagd wordt in de zoekmachine van Google, start het creatie proces.

Nu kun je twee dingen doen:

  • Ander soort content gaan creëren dan dat er nu in de zoekmachine te vinden is. Bijvoorbeeld een gids over 1 specifiek onderwerp.
  • Betere content creëren dan dat er nu in de zoekmachine te vinden is. Staat er een website op positie 1 van Google met 10 tips? Kijk dan of jij 15 tips kan verzamelen!

Optimaliseer alle on page factoren

Optimaliseer je content voor SEO doeleinden, door je te richten op het optimaliseren van alle on page SEO factoren.

We zullen een aantal belangrijke factoren hieronder alvast benoemen:

  1. Interne linkstructuur optimaliseren: Link vanuit pagina’s met een hoge autoriteit naar pagina’s met een, nu nog, lagere autoriteit. Voeg zoekwoorden toe in deze interne links.
  2. Houd je URL’s van je pagina’s kort:
Korte URL structuur voor een website pagina

3. Voeg synoniemen toe aan je pagina’s, zodat je op meerdere zoektermen gevonden wordt. Ga op zoek naar gerelateerde zoektermen van het hoofd onderwerp. Hieronder geeft Google ons, in de zoekmachine, een aantal gerelateerde zoektermen die we kunnen verwerken op deze pagina.

Gerelateerde zoektermen binnen Google voor de zoekterm SEO strategie
Gerelateerde zoektermen binnen Google voor de zoekterm SEO strategie

Achterhaal per zoekwoord de zoekintentie van je bezoekers

Wanneer een bezoeker een zoekwoord intypt in Google heeft hij of zij een bepaalde intentie met dat zoekwoord.

  • Hij of zij zoekt informatie.
  • Hij of zij wil vergelijken.
  • Hij of zij wil iets kopen / aanschaffen (koopintentie).

Volg hier de indirecte aanwijzingen van Google in de zoekmachine.

Google’s algoritme is ontworpen om een ieder te voorzien van de beste en meest voorkomende antwoorden op een zoekopdracht.

Hoe het dit doet, is door te kijken naar een breed scala van ranking signalen om zo het type inhoud te bepalen die andere gebruikers met dezelfde zoekopdracht als nuttig hebben ervaren.

Hoe hoger een website in de rankings staat. Hoe beter deze aansluit op de zoekintentie van de bezoeker!

Hoe integreer je nu de zoekintentie van bezoekers in jouw content marketing strategie?

Kijk allereerst welke zoekwoorden je tegenkomt met een koopintentie.

  1. Ga naar Google Search Console.
  2. Ga naar ‘prestaties’
Prestaties rapport binnen Google Search Console
Prestaties rapport binnen Google Search Console

3. Bekijk het ‘zoekopdrachten’ rapport binnen Search Console

Zoekopdrachten rapport binnen Google Search Console
Zoekopdrachten rapport binnen Google Search Console

Analyseer deze zoektermen als volgt:

  • Commerciële zoektermen bevatten vaak: ‘kopen’, ‘specialist’, ‘inhuren’ etc.
  • Vergelijkende zoektermen bevatten vaak: ‘prijs’, ‘vs’, ‘reviews’ etc.
  • Informatieve zoektermen bevatten of starten vaak met : ‘hoeveel’, ‘waarom’, ‘wat’, ‘hoe’ etc.

Wanneer je deze zoektermen koppelt aan de opzet van jouw huidige pagina’s en die vergelijkt met de huidige top posities binnen Google voor een bepaald onderwerp, dan kun je starten met optimaliseren voor de zoekintentie van jouw bezoekers.

Maak je content dusdanig aantrekkelijk en goed dat andere websites naar jouw website verwijzen

Design en contentmarketing zijn hierbij onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Je kunt de beste informatie ooit hebben geschreven, maar als het er saai uitziet, dan ga je de concentratie van jouw lezers nooit vast weten te houden.

Investeer dus ook in design van jouw artikels en pagina’s.

Het oog wil ook wat!

Hoe maak je, je content visueel aantrekkelijk?

  • Grafieken en tabellen
Kleurrijke grafieken en tabellen met waardevolle informatie maken harde data begrijpelijk
Kleurrijke grafieken en tabellen met waardevolle informatie maken harde data begrijpelijk
  • Screenshots en andere aantrekkelijke foto’s die de bezoekers echt verder helpen. Op deze pagina is 90% bijvoorbeeld een screenshot.
  • Infographics: visuele weergave van processen of stappen die men moet doorlopen.

Houd je content ‘vers’ door het regelmatig te updaten

Deze wordt door vele heel erg onderschat.

Het updaten van content met nieuwe informatie is in de ogen van Google een belangrijke factor om pagina’s beter te laten ranken in de zoekmachine.

Zijn er nieuwe ontwikkelingen in de markt over een onderwerp waar je reeds over geschreven hebt?

Voeg deze nieuwe informatie dan toe aan bestaande content.

Het tegenovergestelde is ook waar.

Wanneer informatie op een pagina niet relevant meer is, verwijder deze informatie dan ook.

SEO & SEA gaan hand in hand

Vergeet niet dat de advertenties een belangrijke rol spelen in de rankings van je organische posities. SEO vs. SEA. Ze gaan hand in hand en hebben elkaar keihard nodig voor mooie resultaten in de zoekmachines.

Aan al het moois kom een eind!

Onze SEO specialisten deelden 7 praktische stappen voor hogere rankings in Google en die liggen nu op jouw bord.

Wil je, je online marketing uitbesteden? Wil je meer van dit soort praktische tips ontvangen in je inbox? Zonder gespamd te worden uiteraard!

Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze nieuws updates rondom SEO en andere soortgelijke onderwerpen.

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This