Juli 2023! De maand waarin marketing minded Nederland overstapt naar Google Analytics 4. Met pijn in ons marketing hart moeten we afscheid nemen van het o zo vertrouwde Universal Analytics. Neemt niet weg dat Google Analytics 4 ons ook gewoon veel moois zal gaan brengen. Om je wegwijs te maken binnen deze nieuwe omgeving bespreken we vandaag hoe je doelen kunt instellen binnen Google Analytics 4.
Tip: Wacht niet tot 2023 met het instellen van doelen. Hoe sneller je dit nu toepast, des te beter je volgend jaar de resultaten kan vergelijken met dit jaar voor je klanten.
In dit artikel doorlopen we stapsgewijs met screenshots binnen Google Analytics 4, hoe je doelen instelt.
Google Analytics 4 doelen instellen op basis van Pagina-URL
- Login met je Google Analytics account.
- Selecteer het account waarvoor je het doel wil instellen.
- Selecteer het Google Analytics 4 property. Heb je nog geen GA4 property aangemaakt?
- Selecteer aan de linkerkant “configureren”

- Druk op “Gebeurtenis maken”

- Geef het doel een naam. Zoals contactformulier ingevuld of afspraak gemaakt. BELANGRIJK: Spaties worden niet herkend dus gebruik hiervoor het lage streepje. Contact formulier ingevuld wordt dan contactformulier_ingevuld en afspraak gemaakt wordt dan afspraak_gemaakt.

- Selecteer bij de parameter optie de “page_location”.
- Operator moet aangeven: “is gelijk aan”.
- Bij waarde moet de gehele URL worden ingevuld. Dit betekent dat de URL hetzelfde komt te staan als het volgende voorbeeld: https://www.forwardmarketing.nl/checklist-ideale-online-marketing-bureau/bedankt-voor-aanvraag-checklist/
- Bezoek de bedank pagina en kijk of deze wordt weergegeven in real time report.

- Ga terug naar ‘configureren’.
- Ga vervolgens naar ‘conversie’ (linkerkant van het scherm).
- Klik vervolgens op ‘nieuwe conversiegebeurtenis’ maken.

‘nieuwe conversiegebeurtenis maken binnen Google Analytics 4
- Geef dezelfde doelnaam op zoals we die een aantal stappen terug in dit artikel invoerde.
- Druk op opslaan.

Aan al het moois komt een eind. Hopen dat we je hiermee weer een klein beetje wegwijs hebben gemaakt binnen Google Analytics 4.
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Google heeft ook een conversie migratie tool uitgerold binnen Google Analytics 4. We schreven eerder al een Google Analytics 4 stappenplan en deelde ook Google Analytics 4 tips! Wil je de betrokkenheid van de websitebezoekers op jouw website verhogen? Lees dan ons artikel over betrokkenheidspercentage binnen Google Analytics 4.
Wil je in de toekomst meer praktische informatie ontvangen waar je zelf mee aan de slag kunt?