Landingspagina rapport in Google Analytics 4

Google Analytics

Gepubliceerd op: 03.29.2022
Elke marketeer weet redelijk de weg binnen de huidige Google Analytics, maar hoeveel weten we eigenlijk al over Google Analytics 4? Die omgeving ziet er straks toch net een anders uit dan je gewend bent en dat is nu gewoon nog even zoeken vaak. Om je toch alvast een beetje op weg te helpen, leggen […] Lees verder

Elke marketeer weet redelijk de weg binnen de huidige Google Analytics, maar hoeveel weten we eigenlijk al over Google Analytics 4? Die omgeving ziet er straks toch net een anders uit dan je gewend bent en dat is nu gewoon nog even zoeken vaak. Om je toch alvast een beetje op weg te helpen, leggen we je in dit artikel uit hoe je de informatie, uit het door marketeers veel gebruikte ‘landingspagina’ rapport, binnen Google Analytics 4 kunt inzien.

Een groot gedeelte van dit artikel bestaat uit screenshots, waardoor je lekker zelf aan de slag kunt en de weg leert kennen binnen deze nieuwe omgeving.

Belangrijke disclaimer: De data van Universal Analytics & Google Analytics 4 zal niet identiek zijn aan elkaar, maar komen wel erg dicht in de buurt bij elkaar. Beide data programma’s verwerken de data tenslotte net op een iets andere manier. Daarnaast ontbreken er filters in GA4 die wel zijn toegevoegd binnen de huidige Analytics.

Zoals gezegd ga je wel een heel eind in de buurt komen van hoe je deze data momenteel bekijkt. Alle reden om de stappen hieronder alvast in gang te zetten binnen Google Analytics 4.

Rapport: ‘Pagina’s & schermen’

Hoe kom je hier?

‘Rapporten’ > ‘Levenscyclus’ > ‘Betrokkenheid’ > ‘Pagina’s en schermen’

'Rapporten' > 'Levenscyclus' > 'Betrokkenheid' > 'Pagina's en schermen'
Rapport: ‘Pagina’s en schermen’ binnen Google Analytics 4

Vervolgens klik je op het uitklapmenu genaamd; ‘paginatitel & schermklasse’

Rapport 'paginatitel & schermklasse' binnen Google Analytics 4
Rapport ‘paginatitel & schermklasse’ binnen Google Analytics 4

Kies vervolgens in het uitklapmenu op; ‘Paginapad + Querytekenreeks en schermklasse’

'Paginapad + Querytekenreeks en schermklasse' rapport binnen Google Analytics 4

‘Paginapad + Querytekenreeks en schermklasse’ rapport binnen Google Analytics 4

Wat we nu te zien krijgen is alle weergaven van de pagina’s. Niet specifiek waar de bezoekers hun website bezoek startte.

Ok, maar hoe kom ik dan erachter waar websitebezoekers hun sessie startte?

Hiervoor ga je naar de kolom; ‘Aantal gebeurtenissen’ > ‘Alle gebeurtenissen’ > ‘Session_start’ (onder de groene pijl).

Sorteer de paginaweergaven door bovenaan de kolom op ‘Aantal gebeurtenissen’ te klikken.

'Aantal gebeurtenissen' > 'Alle gebeurtenissen' > 'Session_start' rapport binnen Google Analytics 4

‘Aantal gebeurtenissen’ > ‘Alle gebeurtenissen’ > ‘Session_start’ rapport binnen Google Analytics 4

Nu we bovenstaande hebben uitgevoerd zien we de data vanuit alle kanalen.

Maar ik wil alleen het organische verkeer bekijken. Hoe krijg ik dat te zien?

Daarvoor klik je op het + teken ‘vergelijking toevoegen’.

Vervolgens zie je rechts in beeld het gedeelte ‘vergelijking maken’ in beeld komen.

het + teken 'vergelijking toevoegen' binnen Google Analytics 4

het + teken ‘vergelijking toevoegen’ binnen Google Analytics 4

In de ‘vergelijking maken’ tabel vul je het volgende in:

vergelijking maken' tabel binnen Google Analytics 4
‘vergelijking maken’ tabel binnen Google Analytics 4

Wanneer je op ‘toepassen’ klikt zie je zowel het organische verkeer alsook het totaal aantal gebruikers dat op je landingspagina’s start. Door op het kruisje naast ‘alle gebruikers’ te klikken, krijg je alleen het overzicht te zien van je organisch verkeer richting je landingspagina’s.

Vond je deze informatie waardevol?

Aanvullend op dit artikel hebben we ook een Google Analytics 4 stappenplan geschreven waar je praktisch mee op weg kunt + Google Analytics 4 tips. Daarnaast hebben we ook een artikel gewijd aan het instellen van doelen binnen Google Analytics 4 en leggen we in een ander artikel uit hoe je de betrokkenheid van je websitebezoekers kunt verhogen aan de hand van het betrokkenheidspercentage in Google Analytics 4.

Doe er je voordeel mee!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste updates binnen Google Analytics 4 en de nieuwste ontwikkelingen binnen de online marketing wereld?

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This