Zonder enige twijfel geruisloos door Google Analytics 4 scrollen, zonder je af te hoeven vragen waar je welke data tegenkomt. Ik schets nu het ideale plaatje, maar de realiteit is nu echter anders. Wat hadden de meeste van ons graag verder gegaan met de huidige versie van Google Analytics. De realiteit is echter dat juli 2023 Universal Analytics zijn laatste adem uitblaast en we onze kennis bijgespijkerd dienen te hebben.
Nu heb je dus vooral behoefte aan praktische tips met screenshots zodat je aan het einde van het artikel verder bent qua kennis dan je nu bent, wat betreft Google Analytics 4. In dit artikel delen we tips en instellingen die je vooraf / tijdens of na het instellen van Google Analytics 4 kunt toepassen.
Stoelriemen vast. Tijd voor de tips!
Time-out voor sessie aanpassen
Waarom is dit belangrijk?
Google heeft nu als standaard ingesteld dat een websitebezoeker 29 minuten en 59 seconden op je website kan blijven. We weten met z’n allen dat een reguliere websitebezoeker max 10 minuten op een website doorbrengt. 30 minuten gaat, zeker binnen Google Analytics 4, de betrokkenheidscijfers van je website in de war gooien.
Hoe stel je deze instelling bij tot max. 10 minuten?
- Klik op het gedeelte ‘beheer’ linksonder je GA4 account.
- Klik in de middelste kolom op ‘gegevensstreams’.
‘gegevensstreams’ binnen Google Analytics 4
- Wanneer je GA4 hebt ingesteld zie je, jouw bedrijfsnaam in beeld verschijnen. Klik vervolgens binnen Analytics op het gedeelte die wij hieronder op de foto in het groen hebben gemarkeerd.
- Vervolgens kom je op een pagina genaamd ‘webstreamgegevens’. Scroll vervolgens helemaal naar beneden op deze pagina en klik op ‘meer instellingen voor taggen’ (*hieronder op de foto in de groene balk gemarkeerd).
- Klik op de volgende pagina op ‘Time-out voor sessie aanpassen’.
- Op de pagina die volgt kun je daadwerkelijk instellen hoe lang sessies maximaal duren (*hieronder in het groene veld gemarkeerd)
Vond je deze praktische tips waardevol en wil je meer tips ontvangen?
Naast dit artikel schreven we nog meer artikelen over dit onderwerp. Zo schreven we bijvoorbeeld al een Google Analytics 4 stappenplan,
doelen instellen binnen Google Analytics 4, de betrokkenheid van je websitebezoekers monitoren en verhogen via het betrokkenheidspercentage in Google Analytics 4 en over het landingspagina rapport binnen Google Analytics 4.
Heb je hulp nodig van onze data specialisten die jouw data analyseren?