Wanneer je op het punt staat om een campagne op te zetten, je meer te weten wilt komen over succesvol online adverteren, of wanneer je een salesfunnel op wilt zetten, dan weet je 1 ding zeker en dat is, dat je de term ‘landingspagina’ gegarandeerd voorbij ziet komen.
De vraag is nu alleen; Wat is dat nu eigenlijk, een ‘landingspagina’?
In welk opzicht is een landingspagina anders dan andere pagina’s op een website? Waarom zijn landingspagina’s zo belangrijk?
In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Landingspagina is een pagina waar de bezoeker op landt
- Wat is het doel van een landingspagina?
- Wat is het voordeel van een landingspagina?
- Is jouw pagina transactioneel of informatief?
- Welk type landingspagina’s zijn er?
- Hoe krijg je verkeer op jouw landingspagina?
- Zet social media in voor meer verkeer
Landingspagina is Een pagina waar de bezoeker op landt
Voordat je überhaupt gaat starten met online marketing en leadgeneratie is het goed eerst wat meer uitleg te geven bij een aantal begrippen.
Je hoort het al aan de term zelf: Een landingspagina is de pagina waarop jouw websitebezoeker ‘landt’ op de website.
Landingspagina’s hebben maar 1 doel. De bezoeker over laten gaan tot actie. De button op deze pagina (‘call to action’) speelt hierin een belangrijke rol.
Klikt er bijvoorbeeld iemand op jouw advertentie voor het downloaden van een e-book, dan wordt deze persoon doorverwezen naar de landingspagina om zijn of haar gegevens in te vullen.
Landingspagina’s focussen zich op het verhogen van het aantal mensen dat converteert (‘conversiepercentage’) binnen een marketingcampagne.
Wat is het doel van een landingspagina?
Hoe een landingspagina eruit komt te zien verschilt. Dit hangt af van de doelstelling die je hebt met de pagina.
In de ideale situatie heeft jouw landingspagina 1 specifiek doel:
- Je wilt bijvoorbeeld een landingspagina voor het verzamelen van e-mailadressen. ‘Marketing Qualified Leads‘, om ze vervolgens om te zetten naar sales qualified leads.
- Of je wilt een dienst verkopen op een salespagina. Die kun je doen, door een pagina te maken waar je bezoekers van begin tot eind wilt overtuigen van deze dienst.
De hele pagina is eigenlijk zo ontworpen en gemaakt voor dat ene specifieke doel.
De pagina begeleidt dus als het ware de bezoeker van boven naar beneden naar de call to action. Probeer daarom ook afleiding op deze pagina zoveel mogelijk te beperken en het liefst bijna volledig te elimineren.
Iedere klikbare link op een landingspagina, die de bezoeker leidt naar een pagina elders op je website, kan het uiteindelijke aantal leads negatief beïnvloeden.
Het belangrijkste verschil tussen een homepagina en een landingspagina
Een homepagina is als het ware het visitekaartje van jouw bedrijf. Via de navigatie begeleidt je de website bezoekers naar waar ze naar op zoek zijn.
Een homepagina heeft meerdere linkjes naar overige, dieper gelegen pagina’s. Landingspagina’s hebben er bij voorkeur maar 1.
Je homepagina heeft dus een ander specifiek doel en is bedoeld om de bezoeker verder te helpen de overige pagina’s op je website te bezoeken.
Landingspagina’s hebben als doel van een websitebezoeker een lead te maken.
Wat is het voordeel van een landingspagina?
Een landingspagina kun je inrichten en perfect laten aansluiten op een vooraf bepaald specifiek doel en de doelgroep die je target. Hierbij weet de bezoeker precies wat hij of zij kan verwachten op de pagina.
Bij een goede landingspagina hoeft de bezoeker dus niet te zoeken of na te denken wat de bedoeling is van de pagina.
Dit resulteert in minder bezoekers die vroegtijdig afhaken en juist meer bezoekers die de boodschap gaan lezen of de gewenste actie ondernemen.
Met een landingspagina kun je dus stap voor stap de bezoeker overtuigen om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor een webinar, of een product of dienst af te nemen.
Dit is afhankelijk van wat jouw doelstelling is van de landingspagina.
Is jouw pagina transactioneel of informatief?
Er zijn verschillende doelstellingen wanneer je een landingspagina gaat maken.
Het is daarom van belang om goed na te denken wat jouw (hoofd) doel is voor elke landingspagina.
Hieronder de twee belangrijkste doelstellingen:
- Transactioneel: je doelstelling is om nieuwe of bestaande klanten te converteren op de landingspagina. Dit kan het afnemen van een product of dienst zijn, maar dit kan bijvoorbeeld ook een inschrijving voor een nieuwsbrief of webinar zijn.
- Informatief: Op deze pagina deel je waardevolle informatie voor de bezoeker. Met SEO (Search Engine Optimalization) wil je gevonden worden op een specifiek onderwerp of een zoekwoord die relevant is voor jouw bedrijf.
Welke type landingspagina’s zijn er?
Hieronder enkele voorbeelden van conversiepagina’s:
- Verkooppagina voor het verkopen van producten/diensten
- Opt-in pagina voor het vergroten van je je e-maillijst
- inschrijfpagina voor je webinar of evenementen
- Aanvraagpagina voor offertes, demo’s of eventueel product samples.
Bij een informatieve landingspagina gaat het om het delen van relevantie informatie met de bezoeker.
Hierbij kan je denken aan een blogpagina over een nieuw relevant onderwerp. Het kan een doelstelling zijn om reacties te krijgen of dat jouw blog wordt gedeeld op social media.
Het is natuurlijk ook mogelijkheid met waardevolle content leads te genereren, door onderaan de pagina een contact knop te plaatsen.
Hoe krijg je verkeer op jouw landingspagina?
Je wil natuurlijk zoveel mogelijk relevante en waardevolle leads krijgt op jouw landingspagina. Maar hoe krijg je genoeg verkeer?
SEO speelt hierbij een belangrijke rol, omdat je gevonden wil worden op Google Zoeken door potentiele klanten op een bepaalde thema. Denk er daarom ook goed over na op welke zoekwoorden je op Google gevonden wil worden.
Je zou dus de vindbaarheid op Google kunnen optimaliseren, om zo meer verkeer te genereren op jouw landingspagina.
Heb je blogs die veel verkeer krijgen elke maand? Zorg dan voor een CTA onderaan de pagina, of geef een lijst van suggesties van andere blogs die zij mogelijk interessant vinden. Zo behoudt je dan klant op je website en verhoog je de conversieratio.
Zet social media in voor meer verkeer
Het inzetten van Social media is een uitstekende manier om meer verkeer te krijgen op je landingspagina. Mocht je al redelijk actief zijn op social media, dan heb je waarschijnlijk al een community opgebouwd.
Heb je relevante content die je graag wil delen? Deel deze dan op je social media kanalen. Waardevol content genereert waardevolle leads naar jouw website.
Doe wel onderzoek waar jouw doelgroep zich online bevindt, zo weet je de juiste kanalen in te zetten voor de juiste boodschap.
Meer vragen over dit onderwerp? Neem contact op!
Schroom niet om contact op te nemen met de specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp! Wil je in gesprek om je online marketing uit te besteden? Stuur ons een mail via: info@forwardmarketing.nl of bel ons op: 085 27 30 700