Selecteer een pagina

Waar start je met online marketing? [praktisch stappenplan!]

Alle blogs, Leadgeneratie, Online marketing

Gepubliceerd op: 11.03.2021
Daar waar de mogelijkheden gigantisch zijn, daar komt altijd de vraag; “Waar beginnen we?” Wij horen in de online marketing wereld niet anders van ondernemers. Fantastisch al die mogelijkheden, maar; “hoe starten we dit online marketing proces zo efficiënt mogelijk?” “Wat zijn de komende 3-4 stappen die we gaan concretiseren?” In dit artikel geven we […] Lees verder

Daar waar de mogelijkheden gigantisch zijn, daar komt altijd de vraag;

“Waar beginnen we?”

Wij horen in de online marketing wereld niet anders van ondernemers.

Fantastisch al die mogelijkheden, maar; “hoe starten we dit online marketing proces zo efficiënt mogelijk?”

“Wat zijn de komende 3-4 stappen die we gaan concretiseren?”

In dit artikel geven we antwoord op deze vragen. Aan het einde van dit artikel heb jij als ondernemer houvast, zodat je precies weet wat de concrete stappen zijn om jouw website beter te laten renderen.

Dit proces is branche onafhankelijk. Deze aanbevelingen zijn doelgroep onafhankelijk. Daarnaast geldt dat de volgorde van dit proces ook niet afhangt van de volwassenheid van jouw bedrijf.

Spreuk: “Elke einde is het begin van iets nieuws!”

Daar waar bezoekers eindigen, starten wij!

Waar eindigen bezoekers op je website?

Als ze niet vroegtijdig afhaken, bij een formulier. Dit kan een contactformulier zijn, of een offerte formulier.

De bezoeker vult hier zijn of haar contactgegevens in en deze ontvang jij vervolgens in je inbox.

Waarom beginnen we hier met het analyseren van deze formulieren?

Stel nou dat een websitebezoeker problemen ervaart bij het invullen van een formulier op jouw website. Wat zijn dan de directe gevolgen voor jou als ondernemer en voor jouw bedrijf?

  • Een lege inbox!
  • Frustraties bij de websitebezoeker, want de formulieren op jouw website doen het niet.
  • Grote kans dat de websitebezoeker een formulier bij jouw directe concurrent invult.

Weg omzet. Weg klant. Grote kans dat hij of zij nooit meer bij jouw website terugkeert.

“Als er gaten in een emmer zitten. Gooi je dan meer water in de emmer, of dicht je eerst de gaten?”

Nu maar hopen dat je voor die laatste optie hebt gekozen, anders ben je net als deze man hieronder aan het dweilen met de kraan open.

Geen enkele hoeveelheid water kan een emmer met gaten in de bodem vullen.

Leadgeneratie is een aaneenschakeling van sterke schakels

Vergelijk het met een ketting. Als er een schakel in die ketting kapot is, dan breekt de ketting.

Alle schakels die er aan vooraf gaan, die doen er dan niet meer toe.

Je kunt nog zo veel prachtige, goed geoptimaliseerde, artikelen schrijven of nog zo’n prachtig design hebben op jouw website.

Als jouw formulieren niet werken zoals ze moeten werken is alles wat eraan vooraf gaat verspilde tijd.

Geen leads. Een leadgeneratie strategie die niet werkt.

Wat zijn de eerste stappen die ik moet nemen op mijn website?

  • Analyseren / optimaliseren van formulieren / contactpagina. Voeg bewijslast toe en minimaliseer frictie.
  • Buttons op je website analyseren en optimaliseren. De tekst in de buttons moeten de bezoeker aanzetten tot actie (klikken op de button).
  • Dienstenpagina’s. Hier wordt jouw omzet gerealiseerd. Hier zeggen bezoekers tegen jouw bedrijf; “Help me met jouw oplossing!”. Beantwoord de belangrijkste vragen die jouw salesafdeling krijgt. Voeg bewijslast toe van tevreden klanten.
  • Homepagina. Communiceer duidelijk waar jij anderen mee helpt. Zorg dat je makkelijk door deze pagina heen kunt navigeren.
  • ‘Over ons’ pagina. Wie krijgen de websitebezoekers straks aan de telefoon? Wat zijn de waarden van jouw bedrijf? Introduceer jouw bedrijf d.m.v. een bedrijfsvideo.
  • Google jouw bedrijf. Wat ziet de bezoeker in de zoekmachine als hij of zij jouw bedrijfsnaam invoert in de zoekmachine?
  • Zorg dat je lezers > nieuwe inschrijvingen worden op je mailinglijst.
  • Schrijf content die jouw salesafdeling support. Voordat je inhoud gaat creëren die nieuwe bezoekers aantrekt, moet je iets creëren dat nuttig is binnen het verkoopproces. Waarom? Omdat huidige prospects waardevoller zijn dan potentiele bezoekers.
  • Start met het schrijven van informatieve artikelen die dieper ingaan op een specifiek onderwerp.

Er kan zoveel, maar de weg naar duurzaam succes is prioriteren!

Denk aan de gaten in die emmer.

Morgen komen er weer nieuwe bezoekers naar je website.

Zorg dat die formulieren goed werken en werk van daaruit stapsgewijs naar voren!

Zodra je bovenstaand stappenplan goed hebt staan kun je met een gerust hart die emmer gaan vullen met water (lees: advertentiecampagnes gaan starten, meer websitebezoekers aantrekken enz.)

Belangrijk: Niet iedereen start op dezelfde plek!

Bovenstaand stappenplan is weliswaar universeel, maar een sartend bedrijf heeft nu eenmaal andere uitdagingen dan een populair merk dat reeds zijn strepen heeft verdiend.

  • Start je net met het schrijven van content, dan is outreach (gastbloggen) een waardevolle manier om te groeien!
  • Ben je een gevestigd merk / sterke autoriteit in de sector, dan kunnen de juiste influencers jouw bedrijf naar het volgende niveau tillen.

Ben of ken je iemand die moeite heeft met het starten en goed definiëren van een online marketing strategie?

Deel dit artikel met ze en of neem contact op met onze specialisten die je maar wat graag helpen om jouw bedrijf online te laten groeien.

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This