Instagram Reels; Alle ins-en Outs op een rij!

Alle blogs, Instagram, Social media

Gepubliceerd op: 08.11.2021
Instagram Reels. Misschien heb je term eerder voorbij horen komen. De populariteit ervan neemt toe, maar wat is het nu eigenlijk? Hoe werkt het? Hoe maak ik een Instagram Reel? Veel vragen die jij misschien momenteel nog hebt en die we 1 voor 1 voor je gaan beantwoorden in dit artikel. We bespreken achtereenvolgens: Wat […]

Instagram Reels. Misschien heb je term eerder voorbij horen komen.

De populariteit ervan neemt toe, maar wat is het nu eigenlijk? Hoe werkt het? Hoe maak ik een Instagram Reel?

Veel vragen die jij misschien momenteel nog hebt en die we 1 voor 1 voor je gaan beantwoorden in dit artikel.

We bespreken achtereenvolgens:

Wat is een Instagram Reel?

Een Instagram Reel is een videofunctie binnen Instagram waarmee je korte video’s kunt maken van maximaal 60 seconden.

Voorheen was dit max. 30 seconden. Andere accounts binnen het platform kunnen deze video’s ontdekken en deze liken, erop reageren of delen.

Instagram Reels kunnen worden bewerkt met audio, effecten en andere nieuwe creatieve tools.

Instagram Reels op Instagram
Instagram Reels op Instagram

Hoe maak je een Instagram Reel?

  1. Open de Instagram app.
  2. Open je profiel en klik rechtsboven op het plusje of klik op het Instagram Reel icoontje in het midden onderaan je scherm (*zie groene pijlen op de afbeelding hieronder).
Startpunten om een Instagram Reel te maken binnen Instagram
Startpunten om een Instagram Reel te maken binnen Instagram

3. Maak een Reel door op de button te klikken en gebruik eventueel de extra functies links in beeld om deze Reel te bewerken (*zie afbeelding hieronder).

Instagram Reel functies binnen de Instagram app
Instagram Reel functies binnen de Instagram app

4. Plaats je Reel in de Instagram app of sla je Reel op om het later te posten

Instagram Reels voor bedrijven

Nu vraag je, je misschien af: ‘Hoe haal ik als bedrijf nu het meeste uit Instagram Reels?

Wat je altijd moet onthouden als bedrijf, is dat elke nieuwe functie die nieuw wordt geïntroduceerd door Instagram vaak ook sneller en meer worden voorgelegd bij gebruikers van de app.

Spring dus altijd op die nieuwe golf van nieuwe functies en test welke effect deze functies voor jouw bedrijf hebben.

Tips om als bedrijf toe passen binnen de Reels omgeving:

  1. Voeg muziek toe en bijschriften. Elk nummer die je toevoegt wordt gezien als een ‘tag’. Het is vergelijkbaar met hashtags met als gevolg het verkrijgen van een groter bereik. Niet iedereen consumeert de content met zijn of haar muziek aan, vandaar dat het ook aan te raden is om de bijschriften binnen je video aan te zetten.
  2. Tag relevante accounts.
  3. Voeg de Reel toe aan je algemene Instagram feed waar de overige Instagram posts ook staan.
  4. Maak van oude Instagram stories, Instagram Reels.
  5. Voeg beschrijvende titels toe aan je cover foto’s van je Reels.
  6. Adverteer met je Reels.

Wat is het verschil tussen Instagram Stories & Instagram Reels?

Als je op Reels gaat posten, zorg er dan voor dat je content de aandacht trekt en boeiend is.

Reels-kijkers zijn op zoek naar content die educatief is en ze voelen zich aangetrokken tot authentieke content in plaats van content die er ‘scripted’ of formeel uitziet.

Als je een video hebt die aan deze criteria voldoet, is Reels een geweldige optie.

Net als bij de concurrent TikTok is de Reels-functie een mooie kans om je content onder de aandacht van een nieuw publiek te brengen.

Omdat het een vrij nieuwe functie betreft is het bereik wat ermee kunt creëren ook groot.

Gebruik de onderstaande content formats even als uitgangspunt:

FormatWanneer gebruiken
Caroussel Posts> 5000 volgers
Single Posts < 5000 volgers
IGTV > 10.000 volgers
ReelsNieuwe accounts
Instagram Live> 10.000 volgers
Stories> 1.000 volgers
Welk Instagram format is het meest effectief voor kleine, middelgrote & grote accounts?

Omdat je met Reels nieuwe mensen kunt bereiken is dit voor startende accounts een effectief format in de beginfase, wanneer je account nog niet zo veel volgers heeft.

Een Instagram Story is effectief als je inhoud iets meer casual is. Story-inhoud is vaak bedoeld om je volgers een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven. Dat betekent dat het niet erg is als het er niet helemaal gepolijst uitziet.

Eigenlijk is het zo; Hoe authentieker hoe beter – inclusief bloopers!

Je stories zijn ook een geweldige plek om video’s te plaatsen als betrokkenheid wilt creëren bij je huidige volgers, omdat je kunt profiteren van andere verhaalfuncties zoals reactie-emoji’s of polls.

Het biedt een meer interactieve omgeving dan veel van de andere opties binnen Instagram.

Daarnaast zijn je Instagram stories tijdsgebonden.

Na 24 uur worden je stories verwijderd. Dat betekent dat deze functie zich uitermate goed leent voor het presenteren van weggevers of een aftelmoment naar een product lancering.

Omdat een product lancering niet permanent is, wil je deze ook niet tussen je algemene Instagram foto’s laten staan.

Vandaar dat Instagram stories top zijn voor dit soort momenten.

Hoe voeg je effecten toe aan Instagram Reels?

  1. Login in de Instagram app
  2. Ga naar je profiel pagina en klik rechtsboven op het +’je links van het hamburger menu.
  3. Klik op ‘Reel’. Vervolgens zie je de volgende functies:
Effecten toevoegen aan je Instagram Reels
Effecten toevoegen aan je Instagram Reels

4. Maak een Reel filmpje.

5. Klik op ‘Effecten’ en voeg vervolgens de effecten toe die je toepasselijk vindt.

Effecten toevoegen aan Instagram Reel filmpjes
Effecten toevoegen aan Instagram Reel filmpjes

Kunnen Reels ook komen te vervallen?

Reels kunnen op 3 locaties worden gedeeld:

  • Op je eigen Reels feed,
  • Op de algemene Instagram feed
  • En ze kunnen ook verschijnen op het ‘Explore’ tabblad (alleen openbare accounts).
  • Reels kunnen ook worden gedeeld op de Instagram Stories feed en zullen na 24 uur verlopen zoals elke andere Story.
Instagram Reels positie binnen de Instagram app
Instagram Reels positie binnen de Instagram app

Vond je deze social media tips waardevol? Wil je meer van deze tips ontvangen? Of wil je, je social media uitbesteden?

< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!

< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This